دروغ بزرگی به نام مافیا در پروژه‌های سدسازی

میدانی گفت: برخی از روی بی‌اطلاعی نسبت به طبیعت و نیاز کشور بر این باورند که نباید حتی یک سد در کشور احداث شود در حالی که باید از کسانی که مخالف سدسازی هستند پرسید آب مورد نیاز کشور را چگونه می‌توان تأمین کرد؟ رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در […]

میدانی گفت: برخی از روی بی‌اطلاعی نسبت به طبیعت و نیاز کشور بر این باورند که نباید حتی یک سد در کشور احداث شود در حالی که باید از کسانی که مخالف سدسازی هستند پرسید آب مورد نیاز کشور را چگونه می‌توان تأمین کرد؟

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان این‌که ما از ابتدای دولت یازدهم کار خود را با خودانتقادی آغاز کردیم، گفت: باید به گذشته نگاه عاقلانه داشته باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را ببینیم.

وی با اشاره به برخی از انتقادات درباره وجود مافیا در پروژه‌های سدسازی، اظهار داشت: این اظهارات غلط، غیرمنصفانه و تهمت و قابل پیگرد قانونی است چرا که ما به‌عنوان متولی آب کشور اعلام کرده‌ایم که برخی از پروژه‌های سدسازی باید بازنگری شود و به حقابه‌های زیست‌محیطی توجه بیش‌تری شده و به رسمیت شناخته شود چون قبل از انسان، طبیعت بزرگ‌‌ترین حقابه دار آفرینش است.

میدانی با بیان این‌که وزارت نیرو بار‌‌ها اعلام کرده که آب بخشی از طبیعت کشور است، تصریح کرد: نباید برخی افراد با اطلاعات محدود حرفی بزنند که دور از واقعیت باشد.

وی ادامه داد: ما خودمان سدهایی را در حوزه دریاچه ارومیه متوقف و یا تعدیل کرده‌ایم اگر مافیای آب بود چرا این اتفاقات افتاد؟

معاون وزیر نیرو یادآور شد: برخی براساس فهمی که دارند گرفتار نوعی افراط در سدسازی شده‌اند و برخی برعکس از روی بی‌اطلاعی نسبت به طبیعت و نیاز کشور بر این باورند که نباید حتی یک سد در کشور احداث شود در حالی که باید از کسانی که مخالف سدسازی هستند پرسید آب مورد نیاز کشور را چگونه می‌توان تأمین کرد؟

وی با ذکر مثالی به لزوم احداث سدی مثل پیشین در استان سیستان و بلوچستان اشاره و توضیح داد: هر ۳یا ۴ سال یک بار آب در پشت این سد قرار می‌گیرد و ۴ سال می‌توانیم از آن استفاده کنیم در حالی که اگر سد نباشد کشور باید فقط ۱۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد تا بتوانیم آب را تأمین کنیم.

میدانی ادامه داد: اگر سد احداث نشود باید از آب بهنگام برداشت کرده و استفاده کنیم چون آب رود‌‌ها زمانی جاری هستند که ما نیاز نداریم.

وی با بیان این‌که در فصل زمستان نیازی به میزان زیاد آب نداریم، لذا باید سد داشته باشیم که برای فصل تابستان ذخیره کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید با مسایل آب کشور با بصیرت، آگاهی و اطلاعات برخورد کنیم و طبیعت و نیازهای کشور را بشناسیم، باید بدانیم که کشور در حال توسعه است و مشکل اشتغال دارد همه این‌‌ها را باید یک جا ببینیم و تصمیم منطقی بگیریم.

 

این مقام مسؤول در وزارت نیرو در خاتمه تأکید کرد: ما آماده بحث در زمینه باید‌‌ها و نبایدهای سدسازی در کشور هستیم تا راه درست انتخاب کنیم و آیندگان به گونه‌ای قضاوت نکنند که ما در دولت یازدهم گرفتار اشتباهات شدیم.