بودجه‌ای که کفاف هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را نمی‌دهد

بخش‌خصوصی شاه‌کلید جبران کمبود بودجه‌های عمرانی

محمد قره‌داغلی – در سال‌های اخیر کاهش درآمدهای دولت در زمینه‌های مختلف امکان تزریق بودجه‌های کلان عمرانی را سلب کرده است. هیچگاه بودجه‌ بخش عمرانی کشور تخصیص اعتبار کامل پیدا نکرده است. در برخی موارد نیز همان بودجه تخصیص داده شده به سایر بخش‌‌ها انتقال داده شده و پروژه‌های عمرانی در کشور یا عملاً آغاز […]

محمد قره‌داغلی – در سال‌های اخیر کاهش درآمدهای دولت در زمینه‌های مختلف امکان تزریق بودجه‌های کلان عمرانی را سلب کرده است. هیچگاه بودجه‌ بخش عمرانی کشور تخصیص اعتبار کامل پیدا نکرده است. در برخی موارد نیز همان بودجه تخصیص داده شده به سایر بخش‌‌ها انتقال داده شده و پروژه‌های عمرانی در کشور یا عملاً آغاز نشده و یا نیمه‌کاره ر‌ها شده. به همین جهت زیرساخت‌های توسعه کشور دچار مشکل شده است. این در حالی است طبق آمار بیش از شش هزار طرح و پروژه ملی و بیش از ۸۰ هزار پروژه استانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که حتی در صورت عدم اجرای پروژه جدید با روند فعلی تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی ۲۰ سال زمان می‌برد که به اتمام برسند. به گزارش مناقصه‌مزایده، بودجه بخش عمرانی در سال‌جاری ۳۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان تعیین شده که این میزان نسبت به بودجه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که طبق آمار در نیمه نخست سال‌جاری مبلغ ۹۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و زیرساختی کشور محقق نشده و در مقابل معادل همین مبلغ از بودجه که باید صرف امور زیربنایی و توسعه‌ای کشور می‌شد، به ناچار صرف بازپرداخت بدهی‌های به‌جا مانده از دولت گذشته شده است. با توجه به تورم روزافزون در بخش‌های مختلف اقتصادی به نظر می‌رسد بودجه بخش عمرانی کشور کفاف اجرای پروژه‌های عمرانی کشور را نمی‌دهد و دولت باید به فکر چاره‌ای دیگر همچون بهره‌گیری از توان بخش‌خصوصی با راهکارهایی همچون ارایه معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و حقوقی دستگاه‌های دولتی و همچنین اعطای حق تملک یا بهره‌برداری از پروژه‌ها در بازه‌زمانی دارای توجیه اقتصادی … جهت اتمام این پروژه‌ها باشد. در این باره، مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران، گفت: پروژه‌های دولتی با بودجه عمرانی به سرانجام نخواهد رسید. باید ارقام بودجه به‌روز شود. این بودجه‌ریزی براساس سال ۹۵ نوشته شده و با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد تا به پایان برسند با بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی نمی‌توان این پروژه‌ها را به پایان رساند. وی در ادامه، بیان کرد: پروژه‌هایی که در مناطق کم‌برخوردار است باید در اولویت دولت باشد و به سرانجام برسند. البته در این میان پروژه‌هایی است که غیر پیشران بوده و توسط نفوذی‌‌ها در اولویت قرار گرفته‌اند که باید دولت نگاهی به این پروژه‌های نفوذی‌‌ها نیز داشته باشد. این عضو کمیسیون عمران، گفت: بخش‌خصوصی می‌تواند به‌عنوان یک مولد و یک منبع مالی عمل کند با توجه به اعتبارات کمی که به بخش عمران داده شده است بخش‌خصوصی می‌تواند جبران کسری‌‌ها را انجام داده و برای این امر باید امنیت را به سرمایه‌گذار برگردانیم و آن هم با گرفتن جلوی تصمیمات خلق‌الساعه که گرفته می‌شود، با این کار می‌توان سرمایه‌گذار را تشویق کرده تا به بخش عمرانی سرمایه‌گذاری ورود کند.

بودجه عمرانی ۲۶ درصد افزایش یافته است

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز، دراین باره گفت: بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال آینده ۲۶ درصد افزایش یافته و ما باید راه را برای ورود بخش غیردولتی جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی باز کنیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در این بودجه عدم دست‌اندازی به صندوق توسعه ملی را از طریق دولت شاهد هستیم که نکته بسیار مهمی است، تصریح کرد: شکل‌گیری صندوق توسعه و عدالت در استان‌ها هم یکی از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه سال آینده است که کمک می‌کند بتوانیم از منابع محلی بهتر استفاده کنیم. قادری؛ تأکید کرد: مولد‌سازی اموال و دارایی‌های دولت در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است. تکمیل طرح‌های آبی و مسکن با توجه به جهت‌گیری دولت برای حمایت از طرح‌های زیرساختی نکته‌ای بسیار مهم است. تهاتر نفت هم در لایحه بودجه دولت آمده که این امکان را فراهم می‌کند بتوانیم طرح‌های پیشران را از این محل تأمین مالی کنیم. همچنین علیرضا پاک‌فطرت؛ این نماینده مردم شیراز، عنوان کرد: در سال آینده بودجه عمرانی کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته و ۳۲۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است و این یعنی در سال آینده با تورم موجود، کارهای عمرانی حتی کمتر از سال‌جاری انجام خواهد شد.