اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی؛ از گزارش مجلس تا تکذیب دستگاه قضا!

مهدی یاوری- مردادماه امسال بود که نتیجه تحقیق و تفحص مرکز پژوهش‌های مجلس از یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی کشور یعنی فولادمبارکه اصفهان منتشر شد. گزارشی که به دلیل وقوع اختلاس در آن به سرعت مورد توجه رسانه‌های جمعی قرار گرفت. در واقع رقم اختلاس به حدی زیاد بود که تا مدت‌ها نُقل محافل کشور […]

مهدی یاوری- مردادماه امسال بود که نتیجه تحقیق و تفحص مرکز پژوهش‌های مجلس از یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی کشور یعنی فولادمبارکه اصفهان منتشر شد. گزارشی که به دلیل وقوع اختلاس در آن به سرعت مورد توجه رسانه‌های جمعی قرار گرفت. در واقع رقم اختلاس به حدی زیاد بود که تا مدت‌ها نُقل محافل کشور شد. ۹۲ هزار میلیارد تومان! تحقیق و تفحص مجلس از فولادمبارکه در مهر ۱۳۹۷ در زمان مدیرعاملی حمیدرضا عظیمیان شروع شد. این موضوع را ناصر موسوی‌لارگانی؛ عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم و از اعضای کمیته تحقیق و تفحص، در دی ۱۳۹۹ مطرح کرد. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در طول مدیریت حمیدرضا عظیمیان، ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت رخ داده و بالغ بر ۹۲ هزار میلیارد تومان توزیع رانت صورت گرفته است. همچنین مجموع پرداختی‌های صورت‌گرفته به مدیرعامل فولادمبارکه تا پایان شهریور۱۴۰۰، جمعاً مبلغ سه میلیارد و ۵۹ میلیون تومان بوده است. علاوه‌بر آن، مبلغ ۲۱۶ میلیون تومان بابت مأموریت خارجی بوده است. از کل مبالغ مذکور حدود ۸۳۱ میلیون تومان آن پاداش بوده است. علاوه‌بر آن، مبلغ ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان نیز به‌عنوان سکه بهار آزادی دریافت کرده است. یکی از بخش‌های مهم تخلفات فولادمبارکه، بخش مربوط به تولید و فروش محصولات است. ارزش ریالی تخلفات در این حوزه ۵۷ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان برآورد شده است. بخش عمده تخلفات این حوزه مربوط به تفاوت حاصل از تفاوت مابین قیمت فروش فولادمبارکه اصفهان با بازار است. در این بخش نزدیک به ۵۴هزار میلیارد تومان تخلف برآورد شده است. ایجاد رانت نزدیک به سه‌هزار میلیارد تومانی از دیگر بخش‌های تخلفات این حوزه است. یکی از تخلفات فولادمبارکه، فروش محصولات فولادی به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا مازاد بر نیاز و عدم تناسب با تولید خودرو آن هم با قیمت پایین‌تر است که به‌موجب صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به علت مازاد بر نیاز ورق خریداری‌شده، این محصول مازاد را در بازار فروخته‌اند و تحت‌عنوان سود و زیان فروش مواد اولیه شناسایی شده است.

اختلاس نبوده؛ تخلف بوده

دیروز (چهارشنبه) اما حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق؛ معاون اول قوه‌قضاییه در یک نشست خبری درباره اختلاس در فولادمبارکه چنین، گفت: آدم غیرمسؤولی مصاحبه می‌کند و می‌گوید در فلان شرکت ۹۲ هزار میلیارد اختلاس شده است. جامعه حق دارد که بررسی کند این ۹۲ میلیارد کجاست؟ ما بررسی کردیم و دیدیم این چیزی که گفته شده نبوده است. اگر چه تخلفی بوده ولی ۹۲ هزار میلیارد نیست‌. قوه‌قضاییه وارد بررسی شد و تا این لحظه کارشناسی‌های انجام شده حاکی است که حداقل بیش از ۵۰ درصد مبلغی که عنوان شده نبوده است. چرا جامعه را متشنج می‌کنید؟ یکی از دستورات رهبری این بوده که امنیت روانی ایجاد شود. وی افزود: بیش از ۵۰ مورد از ساختارهای فسادزا شناسایی شده که انشاا… در عمل خواهیم دید نتیجه چه خواهد بود. معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر پرونده ۹۲ هزار میلیارد، اختلاس نیست چه عنوانی دارد؟ گفت: من‌ نگفتم اختلاس نیست. من گفتم مبلغی که گفتند اشتباه است و اینکه اختلاس هست یا نیست مربوط به قاضی است. لذا کسانی که مسؤولیتی در این خصوص ندارند، جامعه را متشنج نکنند. چرا اظهارنظر می‌کنند؟ قاضی باید اظهارنظر کند و بگذاریم جامعه آرامش داشته باشد.