معضل آلودگی هوا و فرسوده بودن ناوگان حملونقل کشور، از اصلیترین موضوعات بهوجود آمده وضع فعلی آلودگی هوا میتوان عنوان کرد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور مردم توان خرید خودروهای صفرکیلومتر و مدل بالا نیستند و اکثراً به سمت خودروهایی با عمر بالا که قیمت پایینتری نسبت به خودروهای نو دارند آوردهاند و […]
معضل آلودگی هوا و فرسوده بودن ناوگان حملونقل کشور، از اصلیترین موضوعات بهوجود آمده وضع فعلی آلودگی هوا میتوان عنوان کرد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور مردم توان خرید خودروهای صفرکیلومتر و مدل بالا نیستند و اکثراً به سمت خودروهایی با عمر بالا که قیمت پایینتری نسبت به خودروهای نو دارند آوردهاند و میتوان این مسأله را یکی از بانیهای بهوجود آمدن وضع موجود دانست. لازم به ذکر است که این خودروها عمر مفید خود را کردهاند و به نحوی فرسوده حساب میشوند که باید برای آنها چارهای اندیشید. به گزارش مناقصهمزایده، غضنفر طاووسی؛ رئیس ستاد معاینه فنی کشور، در این باره گفت: در حالحاضر در کشور ۶۴۲ مرکز معاینه فنی برای خودروهای سواری و ۷۸ مرکز هم برای کامیونها و خودروهای سنگین وجود دارد همچنین حدود ۱۳ میلیون خودرو واجد شرایط برای معاینه فنی در کشور، هنوز به مراکز برای انجام فرآیند مراجعه نکردند و این یک فاجعه است؛ طبق قانون مجلس، خودروها تا چهار سال بعد از تولید از انجام معاینه فنی معاف هستند، اما این در گذشته تنها دو سال بوده است با این حال در حالحاضر ما میبینیم که حتی افرادی تا پنج سال به مراکز معاینه فنی مراجعه نمیکنند، این موضوع خودش یک نقص است و باید رسیدگی شود.
موتورسیکلتها متأسفانه آلایندگی زیادی تولید میکنند
وی بیان کرد: تمام مراکز معاینه فنی تجربه چندین ساله در حوزه مکانیک دارند، اما در سه دوره از دولت ما هر پیشنهادی برای معاینه فنی خودروها مطرح کردیم مورد قبول قرار نگرفته و آخرین پیشنهاد این بوده که ۴۰ درصد از موتورسیکلتهایی که تا به امروز به مراکز معاینه فنی مراجعه نکردند قشر ضعیفی هستند که از این وسیله بهعنوان پیک موتوری و معاش استفاده میکنند به همین دلیل دولت باید بودجهای در نظر بگیرد تا به این قشر از جامعه موتور برقی تعلق گیرد؛ موتورسیکلتها متأسفانه آلایندگی زیادی تولید میکنند و ۶۰ درصد آنها سرمایه کافی برای خرید موتور برقی را دارند.
۲۷ هزار تریلر با ۳ سال کارکرد اروپایی وارد کشور شده است
رئیس ستاد معاینه فنی کشور، گفت: خودروهای هیبریدی باید وارد کشور شود و امتیازی به آنها جهت تاکسی شدن داده شود؛ همه دولتها طرح ترافیک را از درب منزل سالهاست انجام میدهند و مدارس را تعطیل میکنند، اما چنین کارهایی برای کاهش آلودگی هوا راهگشا نیست، در بخش حملونقل باید اقدامات جدی انجام شود؛ در حالحاضر بیش از ۲۷ هزار تریلر با سه سال کارکرد اروپایی وارد کشور شده و شمارهگذاری میشود، با وجود اینکه سه سال کار کردند، اما در مراکز معاینه فنی میزان آلایندگی آنها صفر نشان داده شده است؛ متأسفانه خودروی فرسوده تأثیر بسیار زیادی بر آلودگی هوا میگذارد.
با قطعات گرانقیمت هر کسی نمیتواند اسقاط را انجام دهد
طاووسی؛ یادآور شد: سن فرسودگی خودرو و اتوبوس با یکدیگر فرق دارد؛ امروز با قطعات گرانقیمت هر کسی نمیتواند اسقاط را انجام دهد؛ باید خودروهای جدید با سه سال کارکرد را واردکشور کنیم و آنها جایگزین خودروهای فرسوده شوند؛ بخشخصوصی ظرفیت انجام این کار را دارد و اصلاً انجام چنین کاری ضرری برای کشور ندارد، موضوع آلایندگی و ایمنی برای مراکز معاینه فنی بسیار مهم است، زیرا باعث ایجاد حادثه میشود و هموطنان بیگناه در شهرها کشته میشوند که نام آن مرگ خاموش است.
برای کاهش آلودگی هوا تاکسیهای هیبریدی وارد کشور شود
وی تأکید کرد: تنها راه برونرفت از آلودگی هوا این است که تاکسیهای هیبریدی و موتورهای برقی وارد کشور شود، تا این اتفاق نیفتد همچنان آلایندگی هوا کاهش پیدا نخواهد کرد و تصادفات در جادهها قربانی خواهد گرفت؛ اینکه میگویند بیشتر مراکز معاینه فنی مورد اعتماد نیستند را قبول نداریم؛ در هر شغل، وزارتخانه، سازمان و… ممکن است افراد متخلفی حضور داشته باشند اما قرار نیست این موضوع را به همه نسبت دهیم، در حالحاضر ما سامانه سیمفا داریم که همه مراکز معاینه فنی و خودروها را به صورت شفاف نشان میدهد؛ ما مشکل اجرا نکردن قانون و ایراد قانون داریم. باید میزگردی در دولت در قوهقضاییه بگذاریم تا برای آلایندگی فکری کرد و نظر کارشناسی اراده شود.
۳ میلیون خودرو آلوده در کشور در حال تردد هستند
وی اظهار کرد: چند سال است که وزارت صمت میگوید من خودروی جدید جایگزین برای خودروهای فرسوده میدهم؛ حتی یک مورد هم ندادند! با شعار که نمیشود کار کرد؛ بخشخصوصی باید به میدان بیاید تا به صورت کارشناسی از نظر آنها استفاده کرد تا شاهد نتیجه مطلوب باشیم. رئیس ستاد معاینه فنی کشور، خاطرنشان کرد: هیچ کس تا به امروز درباره آلودگی هوا از ما نظر کارشناسی نخواسته است؛ در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و از این میزان سه میلیون خودرو مردود شدند و اصلاً برگشت نخوردند همچنین به دلیل مشکلات مالی قادر نبودند این معضل خودرو خود را رفع کنند یعنی به صورت آلوده در حال تردد در سطح کشور هستند. همچنین سه سال است که نرخ معاینه فنی تغییری نکرده است این درحالی است که نرخ حفوق و دستمزد در کشور افزایش داشته است. طاووسی؛ بیان کرد: پلیس از افراد کارگروه در ستادمعاینه فنی است و یکی از بازوهای اصلی مقابله با آلودگی هوا و ترافیک است اما نسبت به سال گذشته هم تعداد فوتیهای ناشی از تصادف ما بیشتر شده و هم کسانی که قربانی آلودگی هوا شدهاند؛ جان مردم در خطر است و باید با همفکری راهکاری ارایه دهیم، این کار شدنی است؛ سؤال این است که با نرخ معاینه فنی کم چطور یک خودرو نو تحویل دهیم؟ مگر کارمندی در مراکز معاینه فنی وجود ندارد؟ همچنین مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت الزامی است، گفت: از ابتدای سال تاکنون فقط ۳۰۷ دستگاه موتورسیکلت به مراکز این ستاد مراجعه کردند. شادی مالکی؛ افزود: طبق قانون هوای پاک انجام معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت در دورههای زمانی منظم الزامی است و باید موتورسیکلتها نیز سالانه برای انجام معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند. وی یادآور شد: تهران ۱۱ خط معاینه فنی مختص موتورسیکلت دارد که روزانه ظرفیت ارایه خدمات به یکهزار موتورسیکلت را داراست. مالکی؛ ضمن قدردانی از پلیس راهور تهران بزرگ که در دریافت معاینه فنی برای موتورسیکلتهای تحت راهبری پیشگام شده، در توضیح این فراخوان اظهار داشت: به منظور؛ ساماندهی وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها بنا بر نشستهای مشترک پلیس راهور تهران بزرگ و ستاد معاینه فنی خودروهای تهران موافقت شد فراخوان و انجام معاینه فنی موتورسیکلتها در مراکز معاینه فنی شهر تهران به صورت تدریجی و در چند مرحله برنامهریزی شود. مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، گفت: در مرحله نخست ناوگان موتورسیکلت تحت راهبری سازمانها و شرکتها فراخوان خواهد شد که به صورت نمادین امروز بخشی از موتورسیکلتهای تحت راهبری پلیس به مراکز مراجعه کرده است. وی ادامه داد: در مرحله بعدی موتورسیکلتهای پرتردد و کار شامل این طرح خواهد شد. مدیرعامل ستاد معاینه فنی، تأکید کرد: این برنامه نمادین با هدف اطلاعرسانی به راکبان موتورسیکلت در مورد الزام به دریافت معاینه فنی و تأکید پلیس به رعایت قانون در این ارتباط برنامهریزی شده است. مالکی؛ درباره اهمیت انجام معاینه فنی موتورسیکلتها نیز، گفت: سهم موتورسیکلتها در انتشار سالانه آلایندههای گازی ۲۱٫۳ درصد و ذرات معلق ۱۰٫۱ درصد است همچنین طبق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ ۴۳درصد از تصادفات فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلتها است؛ این آمار نشان میدهد پایش مستمر موتورسیکلتها بدون تردید میتواند در کاهش آلودگی هوا و تصادفات درون شهری تأثیرگذار باشد.
رئیس ستاد معاینه فنی کشور، گفت: خودروهای هیبریدی باید وارد کشور شود و امتیازی به آنها جهت تاکسی شدن داده شود؛ همه دولتها طرح ترافیک را از درب منزل سالهاست انجام میدهند و مدارس را تعطیل میکنند، اما چنین کارهایی برای کاهش آلودگی هوا راهگشا نیست، در بخش حملونقل باید اقدامات جدی انجام شود؛ در حالحاضر بیش از ۲۷ هزار تریلر با سه سال کارکرد اروپایی وارد کشور شده و شمارهگذاری میشود، با وجود اینکه سه سال کار کردند، اما در مراکز معاینه فنی میزان آلایندگی آنها صفر نشان داده شده است؛ متأسفان
دیدگاه بسته شده است.