جدال ساترا با شبکه خانگی؛ خانه‌ای پای‌بست ویران است!

گروه اجتماعی- دیگر اکثریت مردم تلویزیون نگاه نمی‌کنند؛ این واقعیتی تلخ است که اساس آن به وجود آمدن شبکه‌ای شد به نام شبکه خانگی. شبکه‌ای که قرار است تولیدات تصویری را در غالب فیلم و سریال جایگزین برنامه‌های یک‌جانبه صداوسیما کند. رسانه‌ای ملی که مدت‌هاست دچار حاشیه شده و دیگر جز تبلیغات دستوری محصولات میهنی […]

گروه اجتماعی- دیگر اکثریت مردم تلویزیون نگاه نمی‌کنند؛ این واقعیتی تلخ است که اساس آن به وجود آمدن شبکه‌ای شد به نام شبکه خانگی. شبکه‌ای که قرار است تولیدات تصویری را در غالب فیلم و سریال جایگزین برنامه‌های یک‌جانبه صداوسیما کند. رسانه‌ای ملی که مدت‌هاست دچار حاشیه شده و دیگر جز تبلیغات دستوری محصولات میهنی و بودجه کلانی که از دولت دریافت می‌کند، دستاورد دیگری برای اکثریت مردم ندارد. البته نکته قابل‌توجه در این باره این است که برای نظارت بر محتوای شبکه‌های خانگی، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایجاد شد؛ سازمانی که رئیسش، رئیس سازمان صداوسیماست!! به همین دلیل ساده می‌توان ریشه مشکلات شبکه‌های خانگی را با ساترا فهمید و هرازچندگاهی هم خبری مبنی بر مشکلات آنان به گوش می‌رسد. آخرین تقابل ساترا با شبکه خانگی را می‌توان بر درخواست ساترا برای بستن یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های داخلی فیلم و سریال یعنی شبکه فیلیمو دانست. در واقع می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) می‌خواهد نظارت داشته باشد، پس دست به سانسور و ممیزی‌ روی آثار شبکه نمایش خانگی می‌زند و این روز‌ها هم به سریال‌‌ها مجوز نمی‌دهند. ولی همین کار، دستمایه‌ تبلیغات بیشتر اثر شده و از این طریق، سازندگان اثر و پلتفرم‌‌ها می‌توانند مخاطب را کنجکاو و جذب خود کنند و در هر حالت ساترا و صداوسیمایی که روی آن نظارت دارد را مطرود جلوه دهند.

داستان از سریال سقوط شروع شد!

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، تأکید می‌کند؛ رویکرد این سازمان نسبت به فعالان تولید محتوا در فضای مجازی، رویکرد حمایتی نظارتی است و در راستای حمایت از آنان به وظایف خود عمل کرده و در برابر هرگونه قانون‌شکنی و بی‌توجهی به حقوق مخاطبان و رقابت غیرقانونی و ناعادلانه با سایر سکوهای دارای مجوز از ساترا (۳۳۷ سکوی دارای مجوز)، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد و در این راستا در مقابل تخلف از قانون، مسؤولیت خود را به شکل کامل انجام خواهد داد. سریال «سقوط» درحالی روز چهارشنبه (پنجم‌ بهمن‌ماه) به‌عنوان پرمخاطب‌‌ترین مجموعه نمایشی پلتفرم پخش‌کننده‌اش معرفی شده بود که وضعیت پخش ادامه‌ قسمت‌های این سریال براساس آنچه در آخرین اطلاعیه ساترا آمد، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. با این همه، وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه «سقوط» ادامه دارد، تأکید کرده بود، «اینکه یک اثر بنا بر عملکرد یک بازیگر متوقف شود، از سوی وزارتخانه ممنوع شده است.» همچنین نامه جدید ساترا به رئیس سازمان صداوسیما، تقابل میان این سازمان و پلتفرم‌های نمایش خانگی را وارد مرحله تازه‌ای کرد. فیلتر کردن پلتفرم‌ها، خدمات ندادن دیتاسنترها، لغو نشان ای‌نماد، عدم همکاری برای تبلیغات و همچنین اتمام‌حجت و مهلت یک هفته‌ای برای تمکین از قوانین این سازمان، بخشی از اقداماتی است که ساترا در دستور کار خود قرار داده است.

مقابل شبکه نمایش خانگی نایستاده‌ایم

پیمان جبلی؛ رئیس سازمان صداوسیما و رئیس ساترا، درباره نامه‌ای که نسبت به یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی به رئیس‌جمهور نوشته است و چرایی نگارش این نامه چنین می‌گوید: نه‌تنها پلتفرم و صنعت نمایش خانگی را چالش و تهدیدی برای صداوسیما نمی‌دانیم، بلکه به استناد همان شعار تحولی که از روز گذشته مطرح کردم، در نقش یک قرارگاه عمل می‌کنیم. ظرفیت وی‌اودی‌ها را هم به‌عنوان ظرفیت مکمل صداوسیما می‌دانیم و با هم‌افزایی با حوزه نمایش خانگی تلاش می‌کنیم بتوانیم به نیازهای جامعه به نحو احسن پاسخ دهیم. گفتنی است؛ همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین مشکل بین ساترا و شبکه نمایش خانگی این است که رئیس آن رئیس سازمان صداوسیماست و باید برای پایان منازعه بین طرفین ریاست ساترا تغییر و نهادی بی‌طرف به کار بپردازد؛ اتفاقی که تاکنون نیفتاده و این خانه را همچنان از پای‌بست ویران کرده است.