چالش مجدد مجلس؛ آیا در رأس امور است؟!

گروه سیاسی- مجلس براساس اصول ۶۶ و ۱۶۳ قانون اساسی، چه از نظر تصویب قوانین و چه از نظر تنظیم بودجه و چه از نظر نظارت بر روند قضایی و امکان پیگیری پرونده‌های خاص، در امور قوه‌قضاییه هم دارای اختیارات است. مجلس شورای اسلامی در تنظیم امور نظامی، دفاعی و امنیتی و در تصویب سازمان‌های […]

گروه سیاسی- مجلس براساس اصول ۶۶ و ۱۶۳ قانون اساسی، چه از نظر تصویب قوانین و چه از نظر تنظیم بودجه و چه از نظر نظارت بر روند قضایی و امکان پیگیری پرونده‌های خاص، در امور قوه‌قضاییه هم دارای اختیارات است. مجلس شورای اسلامی در تنظیم امور نظامی، دفاعی و امنیتی و در تصویب سازمان‌های نظامی کشور و تنظیم بودجه آنان نقش قابل‌توجهی دارد. بر همین اساس هم بود که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی فرمودند؛ مجلس در رأس امور است؛ دهه‌ها از این جمله تاریخی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی گذشته است اما طی این دهه‌ها اتفاقاتی رخ داده که بسیاری را به این پرسش مهم رسانده است که آیا مجلس همچنان در رأس امور است؟

مجلس در رأس امور نیست!

اولین‌بار محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس‌جمهور اسبق ایران بود که در شهریورماه سال ۱۳۸۹ در گفت‌وگو با روزنامه دولت، چنین گفت: «مجلس اکنون در رأس امور نیست. اتفاقاً قوه‌مجريه، قوه اول كشور است، بعضي‌‌ها يك جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زماني كه نظام ما پارلماني بوده برجسته مي‌كنند، آن‌زمان رئيس‌جمهور مسؤول اداره كشور نبوده، بلكه نخست‌وزير مسؤول اداره كشور بوده كه از طريق مجلس انتخاب مي‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترين بود. اكنون در قانون اساسي قوه‌مجريه بار اصلي اداره كشور را بر دوش دارد و قواي ديگر بايد كمكش كنند.» سخنی که در آن زمان سروصداهای بسیاری را بلند کرد و بسیاری از کارشناسان و دولتمردان سابق نسبت به آن موضع گرفتند.

افزایش قیمت بنزین بدون هماهنگی با نمایندگان!

چالش بعدی و جدی مجلس با این سؤال که در رأس امور است یا خیر، مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه ۱۳۹۸ بود. حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور اعلام کرد که تصمیم افزایش قیمت بنزین را سران قوا گرفتند و حتی خود او هم تازه صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین مطلع شده است! در واقع انتقاد از اینکه مجلس در رأس امور نیست با تصمیم افزایش نرخ بنزین بار دیگر به موضوع داغ میان نمایندگان مجلس و مسؤولان تبدیل شد. نمایندگان به تصمیم علی لاریجانی؛ رئیس وقت مجلس، در مقام یکی از سران قوا در افزایش نرخ بنزین اعتراض داشتند و از هر راهی این اعتراض را ابراز کردند. برخی اعتراض خود را از پشت تریبون مجلس اعلام کردند، بعضی از نمایندگان در مصاحبه‌هایشان اعتراض خود را نشان دادند و تعدادی از نمایندگان هم استیضاح لاریجانی را دنبال کردند. اگرچه تعدادی از نمایندگان اعلام کردند به دلیل در جریان و در رأس نبودن مجلس و نمایندگان قصد استعفا دارند، اما تنها نماینده بوکان استعفای خود را تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس کرد.

قانون مولد‌سازی اموال دولتی

آغاز هفته اما با جنجال دیگری همراه شد تا باز هم این سؤال که آیا مجلس در رأس امور است، مطرح شود. خبر قانون مولد‌سازی اموال دولتی در حالی به گوش نمایندگان رسید که محرمانه بودن آن باعث ایجاد ناراحتی بین نمایندگان مردم شد. در همین رابطه، دیروز (دوشنبه) محمدرضا صباغیان؛ نماینده مردم بافق و مهریز در جلسه علنی مجلس طی اخطار قانون اساسی و به اصل ۷۱ قانون اساسی، چنین گفت: «قانون مولد‌سازی اموال دولتی که توسط سران قوا تصویب شده و متأسفانه حالت محرمانه دارد، سبب شده تا حق نظارت را از مجلس شورای اسلامی و رسیدگی را از قوه‌قضاییه سلب کند. با این اقدام ناقوس مرگ مجلس به صدا در آمده است قبلاً شوراهای مختلف قانون‌گذاری کرده و امروز شاهد هستیم که سران قوا این کار را انجام می‌دهند. ما امروز برای یک تُن آسفالت با شما دعوا داریم اما قانون‌گذاری در جای دیگری صورت می‌گیرد. نمی‌شود که سران قوا بنشینند و ۲۹۰ نماینده و شورای‌نگهبان را کنار گذاشته و هرچه می‌خواهند تصویب کنند. ما چگونه در چشم ۸۶ میلیون ایرانی نگاه کرده و سکوت کنیم. آقای قالیباف زمانی که مسؤولیت شما تمام شد، چگونه می‌خواهید در برابر نخبگان و افکار عمومی پاسخگو باشید.»