معاون فناوریهای نوین بانکمرکزی، با اشاره به اینکه افزایش کارمزد خدمات بانکی مانند سنوات اخیر در شورای مربوطه بررسی و درباره آن تصمیمگیری خواهد شد، گفت: از سال آینده ارایه تسهیلات خرد به مردم مجازی خواهد شد. مهران محرمیان؛ در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا کارمزد خدمات بانکی در سال […]
معاون فناوریهای نوین بانکمرکزی، با اشاره به اینکه افزایش کارمزد خدمات بانکی مانند سنوات اخیر در شورای مربوطه بررسی و درباره آن تصمیمگیری خواهد شد، گفت: از سال آینده ارایه تسهیلات خرد به مردم مجازی خواهد شد. مهران محرمیان؛ در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا کارمزد خدمات بانکی در سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر؟ اظهار کرد: این مسأله براساس مقررات مربوطه هر سال این موضوع بررسی میشود و امسال هم مانند سالهای دیگر به شورای مورد نظر خواهد رفت و در این رابطه تصمیمگیری خواهد شد. وی افزود: البته آخرین باری که خدمات بانکی مانند کارمزد تراکنشهای بانکی و نقلوانتقال پول افزایش یافت حدود ۲۰ درصد بود که در آذرماه سال ۱۳۹۹ بود.
اعطای تسهیلات خرد مجازی میشود
معاون فناوریهای نوین بانکمرکزی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: در زمینه برخی خدمات بانکی مانند دسترسی به تسهیلات خرد شاید هنوز زیرساختهای لازم به وجود نیامده است. به همین دلیل به صورت خاص مسأله اعتبارسنجی را بهعنوان پروژه اولویتدار مدنظر ما قرار دادهایم و درصددیم تا در ماههای باقیمانده امسال و البته ماههای ابتدایی سال آینده روی آن تمرکز کنیم. اگر اعتبارسنجی به بهرهبرداری برسد مسلماً تأثیر بهسزایی در این زمینه خواهد داشت. محرمیان؛ درباره اینکه پرداخت تسهیلات خرد به صورت مجازی در برخی بانکها با مشکلات بسیاری مواجه بوده و دریافت تسهیلات به صورت حضوری به مراتب راحتتر از آن است، گفت: البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و زمانی حل میشود که اعتبارسنجی به صورت متمرکز و از طریق بانکمرکزی و پایگاه داده اعتبارسنجی انجام شود. به نظر میرسد اتفاق بسیار خوبی در سال آینده در این زمینه میافتد. وی با اشاره به نقش فناوریهای نوین در ارایه خدمات بانکی به مردم، گفت: در این زمینه شمولیت مالی در سیستم بانکی در ایران برای افراد بالای ۱۵ سال در حدود ۹۳.۵ درصد بوده و جزء کشورهای پیشرو هستیم. بهعنوان مثال این آمار در آمریکا حدود ۹۲٫۵ تا ۹۳ درصد است و برخی کشورهای اروپایی هم در این رنج قرار دارند که بعضی از آنها بالاتر یا و برخی دیگر پایینتر از این عدد هستند. معاون فناوریهای نوین بانکمرکزی، اضافه کرد: البته در منطقه رتبه نخست را از این حیث داریم. به این معنی که هیچ کشوری از نظر خدمات بانکی الکترونیکی بالاتر از ما نیست و از سوی دیگر سابقه خوبی در این زمینه داریم. چرا برخی از کشورها که طی سالهای اخیر در حال پیشرفت در این زمینه هستند به تازگی به اعداد ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیدهاند. اما ایران طی سالیان گذشته همواره روی ۹۳ درصد بوده است. وی ادامه داد: مهمترین اتفاقی که رخ داده، این است که در سال ۱۳۹۸ و با شیوع و همهگیری ویروس کرونا، بدون اینکه اتفاق خاصی رخ دهد، عملاً اسکناس از جیب مردم حذف شد. یعنی در آن ایام هیچ مشکلی مانند اختلال در سامانههای بانکی و… ناشی از افزایش ناگهانی تراکنشها نداشتیم.
دیدگاه بسته شده است.