مهم‌ترین چالش‌ فرا روی آتش‌بس در سوریه چیست؟

در حالی که روسیه و آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس در سوریه توافق کرده‌اند و دولت سوریه نیز در میان استقبال جهان برای اجرای آتش‌بس اعلام آمادگی کرده است، اما توافق آتش‌بس در سوریه در معرض چالش‌های زیادی قرار دارد که نخستین و اصلی‌‌ترین آن مشخص کردن محدوده جغرافیایی اماکنی است که داعش و جبهه […]

در حالی که روسیه و آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس در سوریه توافق کرده‌اند و دولت سوریه نیز در میان استقبال جهان برای اجرای آتش‌بس اعلام آمادگی کرده است، اما توافق آتش‌بس در سوریه در معرض چالش‌های زیادی قرار دارد که نخستین و اصلی‌‌ترین آن مشخص کردن محدوده جغرافیایی اماکنی است که داعش و جبهه النصره در آن‌جا حضور دارند. دومین چالش نیز مکانیزم نظارت بر روند اجرای آتش‌بس و نقض‌هایی است که احتمالاً صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری اسکای نیوز عربی در تحلیلی به بررسی چالش‌های پیش روی توافق آتش‌بس در سوریه پرداخته است؛ آتش‌بسی که قرار است از روز شنبه اجرایی شود و امید را در دل مردم بی‌گناهی زنده کند که قربانی این جنگ خانمان‌سوز شده‌اند.

براساس توافق آتش‌بس، باید طرف‌های درگیر سوری تمامی درگیری‌ها را برپایه قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و مواضع گروه بین‌المللی حمایت از سوریه متوقف کنند. این مسأله به معنای استثنا کردن داعش و جبهه‌النصره و دیگر گروه‌های تروریستی است که شورای امنیت آن‌‌ها را مشخص می‌کند.

همچنین اماکنی که گروه‌های مختلف سوریه در آن‌جا حضور دارند احتمالاً یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست آن هم به دلیل تداخل پایگاه‌ها و ائتلاف‌های موجود بین این گروه‌ها.

در استان ادلب و حومه آن گروه مخالف جیش‌الفتح کنترل بیشتر مناطق را در دست دارد و از طریق کنترلش بر شهرک جورین در نزدیکی ساحل سوریه در حومه شمالی حماة دامنه نفوذ خود در این استان را تا منطقه ساحل سوریه افزایش داده است.

جیش‌الفتح از ۸ گروه مسلح تشکیل می‌شود که عبارتند از: جبهه‌النصره، احرارالشام، جندالاقصی، جیش‌السنه، فیلق‌الشام، صقور‌الشام، لواءالحق و اجنادالشام. نیروهای جیش‌الفتح بالغ بر ۲۰ هزار نفرند که مجهز به سلاح سنگین، نیمه‌سنگین و سبک هستند.

در کنار جیش الفتح یک گروه به نام «الفرقه ۱۳» وجود دارد که نیروهای آن بالغ بر ۲۰۰۰ نفر بوده و به ارتش آزاد وابسته است. این نیرو‌ها در جبل الزاویه، معرة النعمان، ساحل سوریه و حومه حلب حضور دارند.

در استان حلب جبهه الشامیه، کتائب الصفوه، لواءالسلطان مراد و تعدادی از گروه‌های محلی متشکل از ساکنان مارع، اعزاز و تل رفعت در حومه شمالی حلب هستند که به ارتش آزاد وابسته‌اند.

اما در حومه جنوبی حلب و خود شهر حلب جنبش احرارالشام و فیلق‌الشام حضور دارند که قوی‌ترین گروه مسلح در این منطقه است. جبهه‌النصره نیز در مناطق محدودی از حومه جنوبی حلب حضور دارد.

گروه‌های دیگری با عنوان «اتاق عملیات جیش الفتح حلب» نیز در این منطقه حضور دارند.

مجموع تعداد نیروهای این گروه‌ها به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

جبهه الشامیه، فیلق الشام و گروه‌های دیگر از جمله جیش المجاهدین در شهر حلب هستند.

اما در ساحل سوریه به ویژه در جبل‌الترکمان لشگر یکم ساحلی وابسته به ارتش آزاد، گردان‌های الجبل‌الوسطانی، احرارالشام و گروه‌های دیگری از جیش‌الفتح، جیش‌المهاجرین و گروه‌های وابسته به جبهه‌النصره حضور دارند.

داعش نیز تقریباً در طول رود فرات حضور دارد و بر مثلث بین کوبانی، تل رفعت و مرزهای ترکیه سیطره یافته است. این گروه در منطقه تدمر و برخی مناطق حومه دمشق حضور دارد اما مقر اصلی این گروه شهر رقه است.

با توجه به این مسایل درمی‌یابیم که گروه‌های مسلح در سوریه در واقع در مناطق مختلف پراکنده هستند و در یک جای مشخص حضور ندارند این مسأله اجرای کامل آتش‌بس را با مشکل مواجه می‌سازد به ویژه این‌که آتش‌بس شامل داعش و جبهه‌النصره نیست.