اطلاعات قطره‌چکانی از مهم‌ترین طرح سران قوا

مولدسازی؛ هر روز کامل‌تر یا مبهم‌تر از دیروز؟!

گروه اقتصادی- مبهم بودن مولدسازی ما را به یاد داستانی قدیمی می‌اندازد؛ داستان سیرکی که برای اولین‌بار قرار بود تا عظیم‌الجثه‌‌ترین حیوان روی خشکی یعنی فیل را برای مردم به نمایش در بیاورد؛ در حالی که هنوز کسی فیل را ندیده بود هر کس به داخل چادر فیل می‌رفت و با دست کشیدن به پیکر […]

گروه اقتصادی- مبهم بودن مولدسازی ما را به یاد داستانی قدیمی می‌اندازد؛ داستان سیرکی که برای اولین‌بار قرار بود تا عظیم‌الجثه‌‌ترین حیوان روی خشکی یعنی فیل را برای مردم به نمایش در بیاورد؛ در حالی که هنوز کسی فیل را ندیده بود هر کس به داخل چادر فیل می‌رفت و با دست کشیدن به پیکر فیل برداشتی از آن پیدا می‌کرد و آن را برای مردم بیرون چادر تعریف می‌کرد! حال داستان مولدسازی نیز این‌گونه شده است و بسیاری از کارشناسان از مبهم بودن بزرگ‌‌ترین طرح اقتصادی دولت خبر می‌دهند و مسؤولان نیز جسته و گریخته بخش‌هایی از طرح را اعلام می‌کنند! طرحی که همچنان شفاف اعلام نشده است و تنها بخش‌هایی از آن به رسانه‌ها آمده است: «این مصوبه به دور از چشم مجلس و توسط سران قوا تصویب شده است. ضمن اینکه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مصوبه‌ای تصویب کرده که براساس آن کارگروه مربوطه به «هیأت عالی مولد‌سازی دارایی‌های دولت» تبدیل شد. این هیأت هفت عضو دارد که محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌‌جمهور، احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد، احمد وحیدی؛ وزیر کشور، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه‌وشهرسازی، مسعود میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه و یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه‌قضاییه؛ به‌عنوان اعضاء تعیین شده‌اند. شناسایی کامل اموال غیرمنقول دولت و تعیین‌تکلیف آن‌ها و داشتن مصونیت قضایی اعضاء از جمله اختیارات ویژه این هیأت است.» این‌ها تنها بخش‌های مهمی از طرح سران قواست که به گفته دولت قرار است هزاران میلیارد تومان از بودجه سال آینده را پوشش دهد. بزرگ‌ترین معضل مصوبه سران قوا برای مولدسازی اموال دولت این است که دارای مکانیزم‌های مصونیت‌دهنده و غیرشفاف است که با دور زدن قانون اساسی و قوانین عادی کشور با سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری ابلاغی رهبر انقلاب نیز مغایرت دارد.

جزییات جدید از طرح مولدسازی

دیروز (یکشنبه) رئیس سازمان خصوصی‌سازی، جزییاتی از طرح مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت را اعلام کرد. حسین قربانزاده؛ در مراسم رونمایی از فاز نخست سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تکلیف برخی سازمان‌ها که اعلام کرده‌اند که اموال مازادی ندارند، گفت: موضوعی از سوی استاندار تهران مطرح شده است و اعلام کرده‌اند که به ساختمان اداری نیاز دارند. باید به این موضوع توجه کرد که این طرح شامل همه اراضی و دارایی غیرمنقول دولت می‌شود و فضای اداری یک بخش از این است. برخی اراضی در مناطقی قرار دارند که اگر جابه‌جایی صورت بگیرد مولد خواهد شد. وی به سؤال دیگری در مورد یکی از بندهای مصوبه در مورد انفصال از خدمت دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کنند؟ پاسخ داد: اصل اساسی در تعامل بین مجری و دستگاه‌ها برای استفاده بهتر از دارایی‌‌هاست. احیاناً اگر مقاومتی صورت بگیرد و اختلالی در طرح ایجاد شد، ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده در مصوبه بر این اساس که این موضوع به هیأت نظارت ارجاع شود. در سامانه سایت تمام رکوردهایی که در طرح مصوب می‌شوند ارایه خواهد شد. تنها یک ملاحظه جزیی وجود دارد و آن این است که احتمالاً آدرس نهایی اعلام نشود تا در مسیر مولدسازی اختلال ایجاد نشود. اما فهرست اموالی که به‌عنوان اموال مازاد مصوب می‌شوند در سایت ارایه می‌شود. قربان‌زاده؛ با بیان اینکه در ذیل مولدسازی چهار طرح کلی دیده شده که در فاز بعدی سایت رونمایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این طرح‌‌ها شامل؛ طرح رونق، طرح تجمیع و بهینه‌سازی و طرح نجات می‌شود. در لایحه بودجه حدود ۳۲۰ همت برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه و ۱۰۸ همت برای تأمین منابع از محل دارایی غیرمنقول از فروش اموال پیش‌بینی شده که مولدسازی حلقه وصل این دو است. وی به سؤال ایسنا، مبنی بر اینکه شائبه فروش اموال دولت با قیمت کم وجود دارد، پاسخ داد: عرضه همواره باعث کاهش قیمت می‌شود. دولت نمی‌تواند مردم را به کارآفرینی توصیه کند اما خودش مثل زمان قدیم ملک بخرد و ر‌ها کند. قیمت‌گذاری در مسیر روتین خود انجام خواهد شد و کارشناس رسمی این کار را انجام‌ خواهد داد.