معاون وزیر نیرو عنوان کرد:اقتصاد آب اولویت وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه

  علیرضا دائمی با بیان این‌که انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران منتظر صدور مجوز محیط‌زیست است، گفت: تولید همزمان آب و برق در دو هزار کیلومتر از سواحل کشور در خلیج‌فارس و دریای عمان که ظرفیت بسیار بالای تولید آب و برق دارد در جزایر قشم و کیش اجرایی شد.  به‌گزارش فارس، معاون […]

 

علیرضا دائمی با بیان این‌که انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران منتظر صدور مجوز محیط‌زیست است، گفت: تولید همزمان آب و برق در دو هزار کیلومتر از سواحل کشور در خلیج‌فارس و دریای عمان که ظرفیت بسیار بالای تولید آب و برق دارد در جزایر قشم و کیش اجرایی شد.

 به‌گزارش فارس، معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی گفت: اولویت وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه در بخش آب، بهره‌وری، حفاظت و نگهداری از آب‌های زیرزمینی و ایجاد نظام‌های اندازه‌گیری و توزیع درست آب و اقتصاد آب خواهد بود.

وی افزود: ساختار اقتصادی آب بایستی اصلاح شود و قرار است تا پایان برنامه توسعه ششم، ارزش واقعی آب را تعیین کرده و بتوانیم مابه‌التفاوت‌‌ها را تعریف کنیم.

دائمی ادامه داد: در منابع آب زیرزمینی نیز ۱۱ میلیارد مترمکعب باید صرفه‌جویی داشته باشیم تا بتوانیم به شرایط تعادلی نزدیک شویم.

وی با اشاره به پنل آب و کشاورزی که با حضور نمایندگانی از وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت جهاد کشاورزی و فرهیختگان مستقلی که با بحث آب و کشاورزی آشنایی داشتند برگزار شد، گفت: در این پنل اهداف برنامه، ظرفیت‌های مربوط به منابع آب و آن‌چه که احکام برنامه حکم می‌کرد، در خصوص پایه‌ها و ضوابط برنامه گزارشی ارایه شد.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش آب چالش‌های بسیار بزرگی پیش روی ما است که شرایط استفاده از آب و بهره‌وری آب به‌صورت کامل تغییر کند و این چیزی است که در برنامه ششم هدف‌گیری شده و به ایجاد توازن بین مصارف و منابع کمک خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه هماهنگی و ارتباطات بیش‌تری بین بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، آب، صنعت و… ایجاد می‌شود، افزود: شروع بحث اقتصاد مقاومتی، تقریباً با برنامه توسعه ششم همراه است و تاب‌آوری استفاده از منابع، مهم‌ترین بحث برنامه ششم خواهد بود.

 

دائمی ادامه داد: در تاب‌آوری منابع نمی‌توانیم آب را به گونه‌ای مصرف کنیم که پایداری منابع آب را به مخاطره بیندازیم و باید منابع آب را به‌صورت پایدار استفاده کنیم تا این منابع از دست نرود.