سخنگوی وزارت صمت

تولید خودرو با پلتفرم جدید از سال آینده

خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به‌ فروش نمی‌رسد گروه خودرو- سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به‌فروش نمی‌رسد، گفت: از سال آینده خودرو‌ها روی پلتفرم‌های جدید تولید می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ افزود: براساس ابلاغیه جدید هیأت دولت، علاوه‌بر مسیر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، […]

خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به‌ فروش نمی‌رسد

گروه خودرو- سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به‌فروش نمی‌رسد، گفت: از سال آینده خودرو‌ها روی پلتفرم‌های جدید تولید می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ افزود: براساس ابلاغیه جدید هیأت دولت، علاوه‌بر مسیر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، زمینه‌های دیگر هم برای فروش این خودرو‌ها باز شده است. وی اضافه کرد: وزارت صمت در حال طراحی روش یا روش‌های دیگری در کنار بورس کالاست که بتواند خودروهای وارداتی را به فروش برساند. در حال طراحی مدل‌های دیگری هستیم تا در کنار بورس کالا اجرایی شوند، ممکن است روش بورس کالا کمرنگ و روش‌های دیگری جایگزین آن شوند، شاید هم در موازی هم فروش‌‌ها انجام شوند. قالیباف؛ تصریح کرد: وزارت صمت برای گذر از مقطعی که دچار کمبود عرضه خودرو هستیم، بورس کالا را هم به‌عنوان یک روش مناسب می‌داند و حمایت می‌کند. سخنگوی وزارت صمت، در رابطه با زمان عرضه و فروش خودروهای وارداتی، گفت: قرار بود این کار تا پایان دی‌ماه انجام شود اما بورس مسؤولیت ریسک فروش را برعهده نگرفت؛ از همین روی هم شاید هیأت وزیران مصوبه روش‌های دیگر عرضه را مصوب کردند. قالیباف؛ در مورد میزان ثبت سفارش واردات خودرو، اظهار کرد: براساس آخرین آمار تاکنون ۸۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی ثبت سفارش شده است و این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. سخنگوی وزارت صمت، با بیان اینکه ۲۹ شرکت مجوز واردات خودرو گرفتند، افزود: خودروهای ثبت سفارش شده نیز در حال ورود به کشور هستند و در این روند توقفی نداریم. قالیباف؛ ضمن اشاره به اظهارنظر یک ماه پیش خود پیرامون اتفاقات مثبت در حوزه تولید و اشباع بازار خودرو از خودروهای تولیدی و وارداتی تا بهار ۱۴۰۲، تشریح و شفاف‌سازی کرد: بنده اعلام کردم که بازار خودرو ظرف شش ماه آینده به یک نقطه اشباعی در عرضه خواهد رسید؛ اکنون تنها یک‌ماه‌ونیم است که از اعلام این ادعا می‌گذرد. ضمن اینکه تاکنون تولید یک میلیون خودرو محقق شده است و هدف‌گذاری شد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، اما بازار خودرو و ارز ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و با افزایش نرخ ارز، تقاضایی در بازار خودرو شکل می‌گیرد که در حقیقت تقاضا به جهت حفظ ارزش دارایی‌هاست. سخنگوی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، ضمن تأکید بر اینکه ما نمی‌گوییم خودرو گران نمی‌شود، گفت: چرا که تورم ۵۰ درصدی وجود دارد و این تورم بسیاری از حوزه‌ها و به ویژه خودرو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ اما می‌توان ادعا کرد که با افزایش عرضه، میزان افزایش قیمت خودرو به زیر نرخ تورم می‌رسد؛ بنابراین دیگر تقاضای سرمایه‌ای برای حفظ ارزش پول‌‌ها در بازار خودرو شکل نخواهد گرفت. وی ادامه داد: در ابتدای آغاز دولت سیزدهم، شرایط خودروسازان به‌گونه‌ای بود که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار دستگاه به تولید می‌رسید و نیمی از این تعداد هم در پارکینگ‌‌ها به‌عنوان خودروی ناقص باقی می‌ماند و عملاً بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه تولید کامل نداشتیم. اما اکنون میزان توقف خودروهای ناقص صفر شده و رشد تولید خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و رشد تولید خودرو‌ها در بخش خودروسازان خصوصی ۱۸۰ درصد برآورد شده است. این مقام مسؤول در وزارت صمت، ضمن اشاره به پیچیدگی زنجیره تأمین تولید خودرو و جمع ۳۰۰۰ هزار قطعه به‌صورت همزمان در خط تولید، اظهار کرد: با اصلاحات صورت گرفته در زنجیره تأمین، خودروهای ناقص به صفر رسید و در مقابل تولید خودروی کامل رشد یافت؛ البته این نقطه هم مطلوب ما نبود. قالیباف؛ به از رده خارج شدن سه خودروی قدیمی و در مقابل ورود خودروهای جدید نظیر شاهین و تارا بر روی پلتفرم‌های موجود به بازار اشاره کرد و گفت: ما حامی خودروی کم‌کیفیت نیستیم و وزارت صمت موظف به تبعیت از استانداردهای اجباری است که سازمان استاندارد وضع می‌کند. وی افزود: پس از شاهین و تارا، برنامه اصلی برای سال آینده و سال ۱۴۰۳ است که خودروهای جدید روی پلتفرم‌های جدید تولید شوند. برنامه‌ریزی‌‌ها از نیمه دوم سال‌جاری آغاز شده و سال آینده به نتیجه خواهد رسید. از جمله این خودروها، خودروی اقتصادی است که ایران‌خودرو و سایپا به‌صورت مشترک تولید می‌کنند. قطعاً از قِبَل این همکاری و رعایت مقیاس تولید و زنجیره تأمین، در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد. سخنگوی وزارت صمت، خاطرنشان کرد: پراید و پژو۲۰۶ هم که قرار است دیگر تولید نشود، یک روز خودروی روز دنیا بودند اما زمانی که صنعت در حال بلوغ و تکامل است، خودروی تولیدی ۳۰ سال پیش هم خودروی استاندارد محسوب نمی‌شود. در حقیقت توان صنعت دنیا و صنعت ما در آن زمان بیشتر از این نبوده است. قالیباف؛ تورم را یک تهدید بزرگ برای تولید و صنعت دانسته و متذکر شد: قدرت خرید مردم هم مسأله‌ای است که طی ۱۰ سال گذشته متناسب با تورم ۵۰ درصدی افزایش پیدا نکرده و بنابراین توان خرید مردم نه تنها برای خودرو و مسکن، بلکه در همه حوزه‌ها کاهش پیدا کرده و وزارت صمت، ذی‌ربط ماجرای ترمیم قدرت خرید مردم نیست. گفتنی است؛ در این زمینه، محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهور، ۲۴ بهمن ماه مصوبه هیأت وزیران در مورد اصلاح ضوابط واردات خودرو» را ابلاغ کرد. به موجب اصلاحیه ضوابط واردات خودرو که به پیشنهاد وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد انجام شده، عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شوند» از بند دوم آیین‌نامه حذف شد. همچنین در بند (۲) آیین‌نامه تصریح شده بود «کارگروهی با مسؤولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به‌گونه‌ای تأمین کند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد» که عبارت «بورس کالا» از آن حذف شده است.