گروه خودرو- تولید خودرو از مسائلی بوده که در اکثر مواقع از اهمیت بهسزایی برخوردار است. چرا که همین کاهش تولید بود که در سالهای گذشته سبب آن شد که با هجوم مردم به بازار خودرو برای حفظ سرمایه، این بازار را دچار چالشی اساسی کند که حتی با گذشتن از چند سال نیز همچنان […]
گروه خودرو- تولید خودرو از مسائلی بوده که در اکثر مواقع از اهمیت بهسزایی برخوردار است. چرا که همین کاهش تولید بود که در سالهای گذشته سبب آن شد که با هجوم مردم به بازار خودرو برای حفظ سرمایه، این بازار را دچار چالشی اساسی کند که حتی با گذشتن از چند سال نیز همچنان این وضع ادامه داشته باشد. اما با وعدههایی که وزیر صمت درخصوص افزایش کیفیت و میزان تولید خودرو داده است، میتوان پیشبینی کرد که اگر همه چیز بهدرستی پیش برود بتوان این آشفته بازار را سامان بخشید. البته فقط تولید خودرو نیز ملاک ساماندهی این بازار نیست و نحوه عرضه هم از اهمیت بهسزایی برخوردار است. به گزارش از مناقصهمزایده، در همین راستا، عبدا… توکلیلاهیجانی؛ مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت،معدنوتجارت، گفت: قیمتگذاریهای شورایرقابت در دهههای گذشته سیگنالهای اشتباهی به جامعه داد و محصولاتی که در آنها رقابتپذیر بودیم را از رده خارج میکردیم. توکلیلاهیجانی؛ با اشاره به جریان «مهندسی مقتصدانه» در جهان، اظهار داشت: این جریان تأکید دارد بر اینکه نیازهای بازار را با تولیدات متناسب مختلف در تیراژ اقتصادی پاسخ دهیم. وی بر لزوم رقابتپذیر شدن صنعت تأکید کرد و گفت: در این صورت خودروسازی با مزیتهایی که دارد میتواند ادامه حیات دهد، اما بدانیم با سرکوب قیمتی این اهداف قابل وصول نیست. مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، بیان داشت: وقتی محصولی رقابتپذیری خود را از دست میدهد، سیاستگذاران برای جلب رضایت مصرفکنندگان به قیمتگذاری دستوری روی میآورند. وی با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور قابلیت رقابتپذیری دارد، گفت: اگر قادر به تولید ۳۰۰ هزار دستگاه از یک محصول باشیم، فرآیند توسعه میتواند اتفاق بیفتد، همچنین برای تولید اقتصادی راهکارهایی همچون پلتفرم مشترک وجود دارد. توکلیلاهیجانی؛ ادامه داد: اگر رویکرد پلتفرمی در سه محصول مختلف جاری شود و بهطور مثال ۷۰ درصد سه محصول مشترک باشد، آنگاه ۷۰ درصد خودرو در سگمنتهای مختلف به مقیاس اقتصادی تولید خواهد رسید. وی اظهار داشت: امروز در حالی در رتبه چهاردهم خودروسازان برتر جهان قرار داریم که بهجز چین و هند، بقیه کشورها جمعیتی به اندازه ایران یا کمتر دارند و به مقیاس اقتصادی تولید هم رسیدهاند؛ پس برای ما نیز امکانپذیر است. مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، اضافه کرد: راهکار بلندمدت برای اینکه این صنعت مزیت رقابتی خود را از دست ندهد، تکیه بر دانشبنیان شدن آن است. وی به شرکت خودروسازی برلیانس چین اشاره کرد که هرچند امروز یکی از مدرنترین سایتهای تولید اتومبیل بی.ام.و در جهان را در اختیار دارد، اما با بهکارگیری بیش از دو هزار نفر در مرکز تحقیقات خود، برندهای برلیانس را توسعه داد تا کلید دستیابی به همه مزیتهای زنجیره ارزش خود را در دست بگیرد. مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، یادآور شد: وزارت صنعت،معدنوتجارت با ممنوعیت واردات خودرو و قیمتگذاری دستوری در این صنعت موافق نیست و درخصوص واردات تلاش کرده تا یک طلسم چند ساله را بشکند. وی ادامه داد: درخصوص واردات نیز، از آبانماه امسال و با ابلاغ مصوبه مربوطه تاکنون ۸۰ هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش شده که نشاندهنده عزم راسخ دولت است. توکلی؛ گفت: در حالی که در سال ۹۶ موفق به تولید بیش از ۱٫۴ میلیون دستگاه خودرو شدیم، در سال ۹۷ و با آغاز تحریمها و عدم وجود کلید توسعه محصول و تمرکز روی پلتفرمهای قدیمی، این تیراژ به سالیانه ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت که حدود ۲۰۰ هزار دستگاه آن نیز به دلیل نقص قطعه در پارکینگها بود و این روند تا چند سال ادامه یافت. وی بیانداشت: امسال پس از پنج سال، این روند متوقف شده و امیدواریم تا پایان سال بیش از ۱٫۲ میلیون دستگاه خودرو تولید شود. این مقام مسؤول درخصوص واردات خودروهای دستدوم و کارکرده به کشور نیز، اظهار داشت: هر کشوری که صاحب ثروتی است، بازار را حتی در کمترین حد آن به راحتی در اختیار رقبا و خارجیها قرار نمیدهد. وی گفت: واردات این قبیل خودروها ارزبری پنهان به دنبال دارد و با توجه به اینکه خدمات پس از فروش نیز ندارند، تأمین قطعات و لوازمیدکی آنها خود چالشبرانگیز خواهد شد. مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، به طرح این پرسش پرداخت که آیا با واردات کامیونهای دستدوم و کارکرده به کشور در سالهای گذشته، مشکلات این حوزه کاهش یافت؟ یا همچنان کاربران آنها از مشکلاتی نظیر خدمات پس از فروش رنج میبرند؟ همچنین بهطور قطع چنین خودروهایی از نظر ایمنی نقصان خواهند داشت. وی افزود: در حالی استانداردهای اروپایی و ۸۵گانه را در کشورمان برای خودروها حاکم کردهایم که سرانه تولید ناخالص داخلی اروپا ۱۰ برابر کشورمان است و بعد به دنبال واردات خودروهای دستدوم نیز هستیم. این در حالی است که از مجموع ۸۰ میلیون دستگاه خودروی تولید شده در سال گذشته در سطح جهان، دستکم ۵۰ میلیون دستگاه آن استانداردهای ۸۵گانه ما را نمیتواند پاس کند. توکلی؛ با تأکید بر اینکه بهطور قطع واردات میتواند بخشی از مشکلات بازار خودرو را حل کند، گفت: به دلیل پایین آمدن قدرت خرید جامعه و همچنین فرصت محدودی که با توجه به هرم جمعیتی کشور برای توسعه باقی مانده، باید راهکاری مناسب بیابیم، در غیر این صورت حتی اگر تعرفه واردات را صفر نیز در نظر بگیریم مشکلات همچنان باقی خواهد ماند. وی گفت: اگر از الزام استانداردهای ۸۵گانه کوتاه بیاییم، بهجای واردات خودروهای دستدوم میتوانیم خودروهای پنجهزار دلاری وارد کنیم که این مشکلات را نداشته باشد. این مقام مسؤول وزارت صمت، تصریحکرد: اکنون تعرفه واردات خودرو را به نصف کاهش دادهایم، زیرا فکر میکنیم که باید صنعت خودرو را از داخل رقابتپذیر کنیم و هم باید کمکم حفاظهای تعرفهای را برای ایجاد این رقابتپذری برداریم. وی خاطرنشانکرد: اگر قیمت خودروهای وارداتی را بین ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان با تعرفه صفردرصد هم در نظر بگیریم، فقط ۳۰۰ هزار نفر قدرت خرید آنها را خواهند داشت؛ بر این اساس واردات حتی با نرخ تعرفه صفر راهکار بازار ما نخواهد بود.
قائم مقام وزیر صمت، گفت: افزایش ۲۸ درصدی تولید خودرو در کشور تا یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برای سالجاری هدفگذاری شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سیدمهدی فرحی؛ در جریان بازدید از شرکت نیرومحرکه استان قزوین، اظهار کرد: طبق هماهنگیهای صورت گرفته از سال گذشته با افزایش این تعداد خودرو برای بیش از ۳۰ شرکت […]
وزیر صنعت،معدنوتجارت، از هدفگذاری جهش کیفی و کمی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، عباس علیآبادی؛ گفت: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم که در سال جهش تولید، همزمان جهش در کیفیت و کمیت را شاهد باشیم. […]
گروه خودرو- با توجه به صنعت خودروسازی در کشورمان که قدمت آن به چند دهه میرسد، اما همچنان این صنعت با موانع و مشکلات عدیدهای سر و کار دارد که یکی از بزرگترین آنها را میتوان تولید خودروی باکیفیت و قطعات بادوام دانست. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، مسیح فرزانه؛ کارشناس صنعت و بازار […]
وزارت صمت وعده داد که تا پایان سال ۱٫۷ میلیون خودرو تولید میشود اما با توجه به تولید ۱٫۱ میلیون دستگاه تا پایان دیماه، بنابراین ۷۷ درصد از برنامههای صمت در حوزه تولید خودرو محقق شده است. به گزارش مهر، وزارت صمت برای سال ۱۴۰۲ تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را پیشبینی […]
دیدگاه بسته شده است.