واکنش رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد درباره بازار ارز

گروه بانک، بیمه، بورس- وضعیت بازار ارز به‌رغم تمامی وعده‌ها همچنان ملتهب است؛ بازاری که آرامشش باعث آرامش سایر بازار‌‌ها خصوصاً بازار طلا می‌شود. چند وقتی هست که البته بازار ارز با رشدی فزاینده مواجه شده و انگار کسی یارای مقابله با آن را ندارد. به عبارت بهتر ارزش پول ایرانی در حال از بین […]

گروه بانک، بیمه، بورس- وضعیت بازار ارز به‌رغم تمامی وعده‌ها همچنان ملتهب است؛ بازاری که آرامشش باعث آرامش سایر بازار‌‌ها خصوصاً بازار طلا می‌شود. چند وقتی هست که البته بازار ارز با رشدی فزاینده مواجه شده و انگار کسی یارای مقابله با آن را ندارد. به عبارت بهتر ارزش پول ایرانی در حال از بین رفتن است و این خطری است که بی‌شک تبعات بی‌شماری را در آینده به‌بار خواهد آورد. دلار در هفته‌ای که گذشت مرز ۶۰ هزار تومان را نیز رد کرد تا رکورد دیگری را تنها پس از ۲۴ ساعت پشت سر گذاشته باشد! از روز یکشنبه بعدازظهر هفته جاری اما بازار ارز با ریزش شدیدی همراه شد و قیمت دلار در بازار آزاد به ۵۶ هزار تومان کاهش یافت. دیروز (دوشنبه) نیز بازار روز پرتلاطمی را شاهد بود؛ به‌طوری که دارندگان ارز قصدی برای فروش ارز نداشتند و بسیاری از صرافی‌‌ها نیز از فروش ارز خودداری کردند. در چنین شرایطی وعده‌های مسؤولان ارزی برای بهبود بازار همچنان ادامه دارد و در تازه‌‌‌ترین اقدام وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعلام کرده که به اختیارات وسیعی به بانک‌مرکزی برای آرامش بازار ارز داده شده است.

تصویب بسته پیشنهادی بانک‌مرکزی برای اختیار مهار قیمت ارز

بسته پیشنهادی بانک‌مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و مورد تصویب قرار گرفت. شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه و دیگر اعضاء به ریاست سیدابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد. در جلسه هشتادویکم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مهم‌‌ترین موضوعات مهم اقتصادی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. سران قوا و اعضای شورا در این جلسه با تأکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه‌قضاییه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تأمین ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک‌مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی بررسی و به تصویب رساندند. در این جلسه همچنین بانک‌مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه همکاری صادرکنندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای عرضه ارزهای حاصل از صادرات در سامانه بانک‌مرکزی و مرکز مبادله و چگونگی تأمین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی ارایه کرد.

واکنش رئیسی درباره دلایل جهش قیمت ارز

رئیس‌جمهور، با اشاره به افزایش قیمت ارز حتی در روزهای تعطیل که هیچ کسب‌وکار و تجارتی جریان ندارد، افزود: معلوم می‌شود که جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مؤلفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفاً نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متأسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند. سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور، در دیدار نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه‌جمعه مراکز استان‌ها، با بیان اینکه دولت با جلوگیری از کسری بودجه و کنترل افزایش نقدینگی، عوامل اصلی ایجاد تورم را مهار کرده است، گفت: دولت مردمی در مدت کوتاهی توانست فروش نفت را به سطح پیش از تحریم‌ها رسانده، روابط و تجارت خارجی را احیا کند و در عرصه داخلی نیز برای رفع ناترازی‌‌‌ها در زیرساخت‌های آب، برق و گاز قدم‌های جدی ‌بردارد. رئیسی؛ افزود: با وجود انبوه مشکلات و کاستی‌‌‌ها در تأمین منابع که به دولت مردمی به ارث رسیده بود و نیز هزینه‌هایی که از محل رفع ناترازی‌‌‌ها در زیرساخت‌های کشور به دولت تحمیل شد، قیمت ارز تا آبان ماه افزایش بسیار اندکی داشت، اما حالا سؤال اینجاست که با این وجود، جهش یکباره قیمت چگونه به‌وجود آمد؟! رئیس‌جمهور، اظهار داشت: این اتفاق علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهم‌‌ترین آن حاصل نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه است. دشمن وقتی دید سدهایی که مقابل پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده بود در حال شکستن هستند، ابتدا بلوا و اغتشاش خیابانی به راه انداخت و وقتی با آگاهی و بصیرت مردمی در این فتنه نیز ناکام ماند، تلاش کرد با افزایش بی‌اعتمادی و ایجاد نارضایتی و کشاندن آن به سفره مردم اهداف خود را دنبال کند. رئیسی؛ با اشاره به افزایش قیمت ارز حتی در روزهای تعطیل که هیچ کسب‌وکار و تجارتی جریان ندارد، افزود: معلوم می‌شود که جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مؤلفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفاً نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متأسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند. رئیس‌جمهور، تصریح کرد: البته دولت وظیفه خود می‌داند که در مقابل این التهاب‌آفرینی ایستاده و تلاطم‌‌‌ها را کنترل و آرامش و ثبات را بر بازار حاکم کند. رئیسی؛ از آغاز طراحی و اجرای راهکارهای مؤثر برای مدیریت بازار ارز و کنترل و تثبیت آن خبر داد و افزود: دولت با تمام توان برای تداوم رشد اقتصادی کشور تلاش خواهد کرد.

ترتیبات بانک‌مرکزی برای صرافی‌ها

وزیر امور اقتصاد و دارایی، با تأکید بر اینکه بانک‌مرکزی برای صرافی‌‌‌ها ترتیباتی را به کار گرفته که سازوکار خود را دارد، گفت: همه صنایع کشور باید در زمینه بازگشت ارز از قواعد بانک‌مرکزی تمکین کنند. سیداحسان خاندوزی؛ در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤال ایسنا، در مورد نقش صرافی‌‌‌ها در بازار ارز، گفت: بانک‌مرکزی ترتیبات خود را هم برای بانک‌های دولتی که صرافی دارند و هم برای صرافی‌های تضامنی به کار گرفته است که سازوکارهای خود را دارد. وی درمورد بسته سران قوا در مورد مهار قیمت ارز نیز اظهار کرد: بانک‌مرکزی به مجموعه‌ای از اختیارات جدید برای مداخله ارزی مؤثر نیاز داشت که در جلسه شورای‌عالی هماهنگی سران سه قوه مطرح و با اختیارات ویژه موافقت شد که جزئیات آن باید از سوی بانک‌مرکزی اعلام شود. وزیر اقتصاد، همچنین در مورد بازگشت ارز صنایع، اعلام کرد: یکی از اختیارات ویژه که رئیس کل بانک‌مرکزی خواهان آن ‌بود و مورد موافقت قرار گرفت، این است که همه صنایع کشور حتی بخش‌های دولتی و زیرمجموعه‌های وزارت نفت، صمت و همه صادرکنندگان کشور از قواعد بانک‌مرکزی در این زمینه تمکین و همراهی کنند.

نوسانات بازار ارز تابعی از جنگ ترکیبی است

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، افزایش نرخ ارز را تابعی از جنگ ترکیبی دانست و گفت که انشاا… با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی این توطئه دشمن هم خنثی می‌شود و از این بحران عبور خواهیم کرد. موسی غضنفرآبادی؛ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری، گفت: همکاران در مجلس شورای اسلامی بعضاً صحبت‌هایی می‌کنند که باعث یأس و حتی تخریب دولت می‌شود. وی توضیح داد: دشمن خط تبلیغاتی را شروع کرده که باید حواسمان به آن باشد دشمن دنبال فضاسازی و جوسازی است. در این شرایط ما شاهد برخی اظهارات نمایندگان هستیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاطمات بازار ارز، اظهار کرد: خدا باعث و بانی و کسانی را نبخشد که اغتشاشات را راه انداخته و عده‌ای هم سکوت کرده و علیه اغتشاشات موضع‌گیری نکردند. اتفاقات بازار ارز تابعی از جنگ ترکیبی است. غضنفرآبادی ادامه داد: انشاا… به فضل خداوند و با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی از این توطئه دشمن عبور می‌کنیم و بینیِ کسانی که در فضای مجازی داخل و خارج با ارز و سکه بازی کرده‌اند به خاک مالیده می‌شود و ما از این بحران عبور خواهیم کرد.