اُفت شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی هفته

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز (شنبه) با ۳۳ هزار و ۵۵۸ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۷۸۸ هزار واحدی ایستاد. به گزارش ایرنا، شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۸۸۰ واحد کاهش به ۵۳۲ هزار و ۹۹۰ واحد و شاخص قیمت با دو هزار و ۸۹۳ واحد افت به ۳۱۶ […]

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز (شنبه) با ۳۳ هزار و ۵۵۸ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۷۸۸ هزار واحدی ایستاد. به گزارش ایرنا، شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۸۸۰ واحد کاهش به ۵۳۲ هزار و ۹۹۰ واحد و شاخص قیمت با دو هزار و ۸۹۳ واحد افت به ۳۱۶ هزار و ۱۰ واحد رسید. در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۸ هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال معامله شد. همچنین گروه مپنا (رمپنا) با ۷۹۹ واحد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با ۵۱۸ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۳۲۸ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۱۴۶ واحد و زامیاد (خزامیا) با ۱۳۹ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولادمبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۴۵۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۳۷۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با دو هزار و ۶۶۲ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با دو هزار و ۴۵۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۸۶۳ واحد و و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۸۶۰ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد. بر پایه این گزارش، نماد ایران‌خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا)، فولادمبارکه اصفهان (فولاد)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت تهران (شتران) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم صدرنشین بر‌ترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۷۰۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۹ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۸۸ واحد کاهش داشت و به ۲۳ هزار و ۷۱۹ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۶۲۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۳۴۲ هزار و ۸۱۳ نوبت بود. کلر پارس (کلر)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) و ریل‌پرداز نوآفرین (حآفرین) تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریاساسول (آریا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و پالایش نفت لاوان (شاوان) با تأثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس پس از اصلاح طبقه‌بندی بازارها

خبر دیگر از بورس این که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه روند افزایشی دامنه نوسان ادامه‌دار خواهد بود، گفت: نمی‌توان اعلام کرد که افزایش به‌طور حتم به صورت فصلی انجام می‌شود و پیشنهاد این بود که پیشنهاد این بود که طبقه‌بندی بازار‌ها مبازار‌ها مورد اصلاح قرار بگیرد و دامنه نوسان به صورت هم‌زمان تغییر کند. مجید عشقی؛ در مورد آخرین تصمیمات برای افزایش یک درصدی دامنه نوسان به صورت فصلی، اظهار داشت: براساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این بود تا دامنه نوسان براساس نتایجی که از سوی شرکت‌ها می‌شود به صورت تدریجی افزایش یابد. وی افزود: روند افزایشی دامنه نوسان ادامه‌دار خواهد بود، اما به این صورت نیست که اعلام کنیم به‌طور حتم دامنه نوسان تا پایان سال افزایش می‌یابد؛ ضروری است در کنار این اقدام، فعالیت‌های دیگری نیز صورت گیرد تا کارایی این تغییر افزایش و از چالش‌های احتمالی آن کاسته شود. عشقی؛ با تأکید بر اینکه افزایش دامنه نوسان به صورت دایم ادامه‌دار خواهد بود، تأکید کرد: در گزارش اخیری که از سوی شرکت‌های بورسی ارایه شد، پیشنهاد این بود که طبقه‌بندی بازار‌ها مورد اصلاح قرار بگیرد و دامنه نوسان به صورت همزمان تغییر کند. رئیس سازمان بورس اعلام کرد که اکنون منتظر پیشنهاد نهایی شرکت بورس و فرابورس هستیم و پس از آن دوباره در این زمینه تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه بحث مربوط به دامنه نوسان موضوعی کارشناسی شده و جزو مسایل بسیار مهم تلقی می‌شود، ادامه داد: باید به‌طور حتم گزارش شرکت‌های بورسی دریافت شود و پس از آن طبق پیشنهاد آن‌ها در هیأت مدیره سازمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد. عشقی؛ خاطرنشان کرد: با توجه به مهم بودن مسأله دامنه نوسان، نمی‌توان گفت که افزایش به‌طور حتم به صورت فصلی انجام می‌شود و نباید اعلام کرد که چون یک فصل به پایان رسیده است حتماً باید اقدام به افزایش دامنه نوسان کنیم. رئیس سازمان بورس اعلام کرد: اکنون صحبت‌های مطرح شده مبنی بر افزایش حتمی یک درصدی دامنه نوسان نیست، بلکه ممکن است چنین تصمیمی اتخاذ شود که در مرحله بعد دامنه نوسان در برخی از بازار‌ها دو درصد افزایش یابد این موضوع وابسته به پیشنهاد بورس و فرابورس و گزارش کارشناسی آن‌ها است. وی اظهار داشت: روند افزایش دامنه نوسان منتفی نشده است و حتی در این زمینه نمی‌توان اعلام کرد که دامنه نوسان را تا سقف ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. عشقی؛ در پاسخ به این سؤال که آیا دامنه نوسان در روزهای پایانی سال‌جاری افزایش پیدا می‌کند یا خیر، گفت: افزایش تدریجی دامنه نوسان در دستور کار سازمان بورس است، اما بعید به نظر می‌رسد که تا پایان امسال برای افزایش مجدد دامنه نوسان به جمع‌بندی برسیم.