ضرب شصت چین به آمریکا؛ ایران و عربستان در آغوش هم

گروه سیاسی- از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجیگری چین بعد از هفت سال خبری مهم برای خاورمیانه بود. مهم از آن جهت که دو کشور ایران و عربستان بدون‌شک دو قطب بزرگ خاورمیانه هستند. دو قطبی که حالا با واسطه یک قدرت بزرگ دیگر راضی به حل مناقشات‌شان شدند تا هم کشورهایشان وضعیت […]

گروه سیاسی- از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجیگری چین بعد از هفت سال خبری مهم برای خاورمیانه بود. مهم از آن جهت که دو کشور ایران و عربستان بدون‌شک دو قطب بزرگ خاورمیانه هستند. دو قطبی که حالا با واسطه یک قدرت بزرگ دیگر راضی به حل مناقشات‌شان شدند تا هم کشورهایشان وضعیت بهتر اقتصادی را تجربه کنند و هم خاورمیانه به آرامش بیشتری برسد. در واقع ایران و عربستان دارای مشکلات عدیده‌ای بودند که ریشه در تاریخ دارد؛ از نقش عربستان در جدایی بحرین از ایران گرفته تا کشتار حاجیان ایرانی در سال ۱۳۶۶، از منازعه در کشورهای عراق، سوریه، یمن تا تجاوز جنسی پلیس فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی که باعث لغو سفر عمره ایرانیان به عربستان شد، از فاجعه منا تا در نهایت حمله به سفارت عربستان در تهران که باعث قطع کامل روابط دو کشور به مدت هفت سال شد. مذاکرات حل‌وفصل مناقشات بین دو کشور از چند روز پیش به میزبانی چین شروع شد تا اینکه روز جمعه گذشته به‌طور رسمی توافقاتی از این مذاکرات به بیرون درز کند. از سوی دیگر میانجیگری چین برای حل‌وفصل دو غول خاورمیانه پیام روشنی برای آمریکا نیز داشت. چین با این عمل به آمریکا نشان داد که پاسخ رفتارهای یانکی‌ها را در مواجه با این کشور به هر شکلی که بتواند می‌دهد. پیش‌تر نیز دو کشور عربستان و چین روابط خودشان را به شکل بی‌سابقه‌ای وسعت دادند که این امر موجب نارضایتی شدید آمریکا شده بود و بسیاری همکاری عربستان و چین را بی‌سابقه و دهن‌کجی متحد آمریکا یعنی عربستان دانسته بودند.

استقبال اتحادیه اروپا از احیای روابط ایران و عربستان

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به توافق ایران و عربستان، اتحادیه اروپا نیز از احیای روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران استقبال کرد. پیتر استانو؛ سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه از توافق عربستان و ایران برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال می‌کند. در بیانیه استانو که در وب‌سایت این اتحادیه منتشر شده آمده؛ «اتحادیه اروپا از توافق اعلام‌شده درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان‌سعودی استقبال می‌کند و منتظر اجرای این توافق است.» اتحادیه اروپا ضمن «قدردانی از تلاش‌های دیپلماتیکی که منجر به این گام مهم شده» اعلام کرد: «از آنجایی که هم ایران و هم عربستان برای امنیت منطقه مهم و مرکزی هستند، احیای روابط دوجانبه این دو کشور می‌تواند به ثبات کل منطقه کمک کند.» بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی؛ نماینده مقام‌معظم‌رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان»؛ وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان‌سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد. در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان‌سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امورخارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند. دو کشور با تأکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضاء شده در تاریخ ۲۸/۱/۱۳۸۰ خورشیدی برابر با ۱۷/۴/۲۰۰۱ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضاء شده در تاریخ۶/۳/۱۳۷۷ خورشیدی برابر با ۲۷/۵/۱۹۹۸ میلادی توافق کردند. اعلام توافق غیرمنتظره ایران و عربستان و احیای روابط دیپلماتیک پس از هفت سال، با واکنش گسترده منطقه‌ای و بین‌اللملی روبه‌رو شد.