در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صورت گرفت

ارایه گزارش بانک‌مرکزی از کاهش نرخ دلار

گروه بانک، بیمه، بورس- در جلسه فوق‌العاده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ضمن ارایه گزارش بانک‌مرکزی از کاهش نرخ دلار بر ضرورت جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جمعه شب جلسه ویژه و فوق‌العاده تشکیل داد و چند موضوع […]

گروه بانک، بیمه، بورس- در جلسه فوق‌العاده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ضمن ارایه گزارش بانک‌مرکزی از کاهش نرخ دلار بر ضرورت جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جمعه شب جلسه ویژه و فوق‌العاده تشکیل داد و چند موضوع اقتصادی کشور را بررسی کرد. براساس این گزارش، در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، بعد از گزارش سازمان برنامه و بودجه از تصویب لایحه بودجه سال آینده کل کشور و میزان تغییرات و اصلاحات به عمل آمده در این لایحه در مجلس شورای اسلامی، موضوع نرخ ارز و کاهشی شدن آن بررسی شد و بانک‌مرکزی گزارشی از اقداماتش در حوزه داخلی و بین‌المللی در این راستا ارایه کرد. در جلسه شامگاه جمعه ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین بر ضرورت جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله ارز، دارو، مواد غذایی، مسکن و صنایع تولیدی و پرمصرف و لزوم ایجاد ثبات و آرامش در بازار در روزهای پایانی سال و نیز ارایه برنامه تثبیت بازار و کاهش التهاب در سال ۱۴۰۲ تأکید و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه بررسی شد. بررسی الزامات تحقق رونق تولید و ارایه راهکارهای تأمین مالی برای اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ و زیرساختی کشور در جهت تحقق رشد هدف‌گذاری شده و لزوم تلاش پیگیر و منسجم همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها با مشارکت بخش عمومی و دولتی در این زمینه از دیگر محورهای دستور کار جلسه دیشب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود.

بررسی دلایل افزایش نرخ ارز

یک استاد دانشگاه، اظهار داشت: بانک‌مرکزی در تصمیم‌گیری‌های ارزی با هیچ محدودیتی مواجه نبوده، به‌عنوان مثال وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را اردیبهشت‌ماه حذف کردند و آن را در سه ماه آخر سال تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادند، آیا با محدودیتی مواجه بودند؟ برخی از آقایان در مجلس اصرار داشتند که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و امروز مطالبه‌گر هستند و می‌گویند که چرا نرخ دلار بالا رفته است؟ پاسخ این است که خود این افراد باعث بی‌ثباتی بازار ارز شدند و توصیه‌های همین افراد منجر به این شرایط در اقتصاد شد. حسین صمصامی؛ درباره دلایل افزایش نرخ ارز در کشور و ناتوانی دولت و بانک‌مرکزی برای کنترل و ساماندهی بازار ارز، اظهار داشت: آنچه که در اقتصاد ما امروز رخ داده مجموعه‌ای از سیاست‌هایی است که در بانک‌مرکزی اتخاذ و در مجلس و دولت از آن حمایت شده که در نتیجه آن به شرایط امروز رسیده‌ایم. سرپرست اسبق وزارت اقتصاد، با بیان اینکه در رأس نمایندگان مجلس که این تصمیمات غلط را برای اقتصاد کشور توصیه کردند، رئیس کمیسیون اقتصادی قرار دارد، گفت: در همین شرایط اقتصادی کشور هم این توصیه‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی در مجلس ادامه دارد و متأسفانه رئیس مجلس هم آگاهی لازم در این باره را ندارد که این افراد در تبیین سیاست‌های ارزی تصمیمات اشتباه می‌گیرند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در آذرماه سال‌جاری بسته‌ای را برای ساماندهی ارز از سوی مجلس پیشنهاد داد که ضمن حمایت مجدد از سیاست حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی به توصیه سیاست‌های اشتباه ارزی ادامه دادند. این کارشناس اقتصادی، با اشاره به سیاست غلط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات آن، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند و ما اعلام کردیم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش نرخ تورم می‌شود. اما این افراد مدعی شدند که حذف ارز ترجیحی تورم‌زا نیست و موجب حذف رانت می‌شود اما امروز شاهد رشد تورم پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و مشخص نیست این رانت‌‌ها به چه سمتی رفته و کجاست. افرادی که در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نقش داشتند و مقصر بودند چه آقای پورابراهیمی؛ به‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و چه رئیس کمیسیون تلفیق امروز باید پاسخگو باشند.