وزیر نفت در جمع خبرنگاران خبر داد؛

سهمیه بنزین نوروزی نداریم

شکستن رکورد تولید گاز با تولید یک میلیارد مترمکعب زهرا قره‌داغی -وزیر نفت، با اشاره به اینکه امسال سهمیه بنزین نوروزی نداریم، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تمامی جایگاه‌های سوخت کشور تجهیز شده و ۶۰ هزار نفر در ایام عید نوروز آماده‌باش هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد اوجی؛ در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه […]

شکستن رکورد تولید گاز با تولید یک میلیارد مترمکعب

زهرا قره‌داغی -وزیر نفت، با اشاره به اینکه امسال سهمیه بنزین نوروزی نداریم، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تمامی جایگاه‌های سوخت کشور تجهیز شده و ۶۰ هزار نفر در ایام عید نوروز آماده‌باش هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد اوجی؛ در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال ۱۶ اینچ تربت‌جام در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقدام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای استمرار پایداری گاز در کشور، افزود: ذخیره‌سازی گاز طبیعی‌ سی.ان.جی و اس‌.ان‌.جی، ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه دی، ساخت ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان و خط لوله محمدیه در منطقه پارچین احداث دو خط لوله به سمت شمال‌شرق کشور از جمله اقدام‌هایی است که برای پایداری گاز کشور در استان‌های خراسان، سمنان و گلستان در حال اجراست. وزیر نفت، ادامه داد: امسال بالا‌ترین رقم تولید گاز به میزان یک میلیارد مترمکعب را داشتیم، همچنین بالا‌ترین میزان فرآورش گاز در ۲۱ پالایشگاه را داشتیم، به عبارت دیگر بالا‌ترین رقم تولید، فرآورش و انتقال گاز را بدون لحظه‌ای توقف داشتیم که باعث شد زمستان را با کم‌ترین چالش پشت سر بگذاریم. وزیر نفت، اضافه کرد: امسال ۱٫۸ میلیارد لیتر سوخت مایع بیشتری توزیع کردیم و میزان تولید گاز ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت. وی با اشاره به اینکه در فاز ۱۱ در ۲۰ سال گذشته هیچ اقدام عملی صورت نگرفته بود، گفت: خوشبختانه در ستاد وزارت نفت اقدامات عملیاتی با جابه‌جایی سکوی فاز۱۲ و حفر چاه در موقعیت فاز ۱۱، در دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آخزین فاز پارس جنوبی هستیم. وزیر نفت، اضافه کرد: پروژه‌های مختلفی با چین تعریف کردیم و قرارداد‌ها و توافق‌نامه‌هایی با چینی‌‌ها منعقد شده است که بهره خوبی برای ایران و چین خواهد داشت. اوجی؛ تأکید کرد: در سال آینده هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بنزین و گازوئیل نخواهیم داشت و این موضوع نه در لایحه دولت و نه در مذاکرات مجلس مطرح نشده است. وی با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای بنزین، بیان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده تمامی جایگاه‌ها مجهز شده و ۶۰ هزار نفر در ایام عید نوروز آماده‌باش خواهیم داشت و تولید بنزین افزایش پیدا کرده است و همچنین انتقال و لجستیک مطلوب خواهد بود و هیچ مشکلی در تأمین بنزین در ایام عید نخواهیم داشت. و امیدواریم با یاری مردم با کمبود بنزین مواجه نمی‌شویم. اوجی؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا واردات بنزین پیش‌رو خواهیم داشت: فرآورده نفتی در حال مبادله است چه در بحث نفت سفید و چه بنزین و تمام نیاز داخل با تدابیر پالایشگاه‌ها و مدیریت مصرف در داخل تأمین می‌شود. وی درخصوص اختصاص سهمیه نوروزی بنزین نیز، گفت: در این مورد تصمیمی در دولت گرفته نشده است.

تقویت شبکه گاز شمال‌شرق ایران با اجرای چند پروژه

مجید چگنی؛ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در این مراسم، اظهار داشت: این پروژه با توجه با تأکیدهای وزیر نفت برای تقویت گازرسانی به شمال‌شرق کشور و تسریع در آغاز عملیات‌های اجرایی صنعت گاز به این مناطق آغاز شده است. وی با بیان اینکه چند پروژه اصلی به‌منظور تقویت شبکه گاز به مناطق شمال‌شرق ایران در دستور کار وزارت نفت است، تصریح کرد: برای پایداری گازرسانی به این مناطق پروژه احداث خط لوله گاز ۳۶اینچ دوراهی دشتک به نهبندان به‌زودی آغاز می‌شود، آغاز عملیات خط انتقال گاز لوله یازدهم و ساخت ایستگاه تقویت فشار آرادان هم در دستور کار قرار دارد که در تقویت شبکه گاز شمال‌شرق کشور بسیار مهم است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، افزود: بحث ذخیره‌سازی گاز در شهرک‌های صنعتی نیز پیگیری می‌شود که همه با توجه به شرایط مناطق و مشترکان اجرایی خواهند شد. معاون وزیر نفت، خاطرنشان کرد: با تکمیل پروژه تقویت خط انتقال گاز ۱۶اینچ حدفاصل صالح‌آباد به تربت‌جام ۱۰ شهر با ۱۶۶ هزار مشترک گازرسانی می‌شوند.