رئیس سازمان بورس

ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسید

گروه بانک، بیمه، بورس- رئیس سازمان بورس، اظهار داشت: هزار همت ارزش مبادلات بورس کالا بوده و همچنین در طول یک سال گذشته ١١٠ میلیون تن کالا در بورس کالا معامله شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید عشقی؛ در مراسم افتتاح مراسم معاملات شمش طلا ‌در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران، با بیان […]

گروه بانک، بیمه، بورس- رئیس سازمان بورس، اظهار داشت: هزار همت ارزش مبادلات بورس کالا بوده و همچنین در طول یک سال گذشته ١١٠ میلیون تن کالا در بورس کالا معامله شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید عشقی؛ در مراسم افتتاح مراسم معاملات شمش طلا ‌در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران، با بیان اینکه توانستیم در زنجیره ابزارهای سرمایه‌گذاری مربوط به طلا که یکی از ابزارهای جذاب محسوب می‌شود اقدام جدیدی را اضافه کنیم، اظهار داشت: از سالیان گذشته در بازارسرمایه در حوزه‌های مختلف این ابزار راه‌اندازی شده و یکی از حلقه‌های مفقوده شمش طلا بود امروز توانستیم به این مرحله برسیم که معاملات شمش طلا را افتتاح کنیم. وی ادامه داد: بورس کالا به‌عنوان بازار شفاف در سالیان گذشته نقش مهمی در مبادلات کالا‌ها به ویژه کالاهای واسطه‌ای را بازی کرده و در حوزه پتروشیمی، فلزی نقش محوری داشته که این نقش خود را ایفا کرده است. رئیس سازمان بورس، با بیان اینکه به رکوردهای خوب در بورس کالا دست یافتیم، تأکید کرد: هزار همت ارزش مبادلات بورس کالا بوده و همچنین در طول یک سال گذشته ١١٠ میلیون تن کالا در بورس کالا معامله شده است. عشقی؛ افزود: مبادله کالا در بورس کالا منافع زیادی دارد از جمله اینکه معاملات کاملاً قابل ردیابی است و دو طرف عرضه و تقاضا قابل نظارت هستند و ابزار قوی در دست سیاست‌گذار محسوب می‌شود که با توجه به آمار بورس کالا بتواند برای آینده برنامه‌ریزی کند. همچنین بورس کالا به به‌عنوان دماسنج عمل می‌کند با ابزارهای مختلف می‌تواند به مدیریت بازار کمک کند.

بورس کالا روش تنظیم بازار کالاها

رئیس سازمان بورس، با بیان اینکه از ابزار بورس کالا می‌توان برای برای تنظیم بازار کالا‌ها استفاده کرد، اظهار داشت: همکاری‌های خوبی با ذی‌نفع‌های این بازار‌ها انجام شده و اخیراً انتشار اوراق سلف سکه بانک‌مرکزی راه‌اندازی شد و بخشی از نیاز بازار را پاسخ داد و همچنین فروش سکه از طریق بورس کالا انجام شد. عشقی؛ با اشاره به راه‌اندازی معاملات شمش طلا در بورس کالا، گفت: با توجه به مشکل در معادن طلا درخواست زیادی در بازار طلا داشتیم و به همین دلیل ابازار شمش طلا در بورس کالا راه‌اندازی شد که مردم بتوانند از طریق بورس کالا بر روی قطعات یک گرمی طلا سرمایه‌گذاری کنند. وی با بیان اینکه بازارهای غیررسمی لطمات غیرقابل جبرانی را به اقتصاد وارد می‌کنند، ادامه داد: این ابزار کمک می‌کند مردم هم بتوانند از طریق بازار رسمی در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند و این ابزار نه تنها به نفع مردم است، بلکه به تنظیم بازار و به ذخایر طلا هم کمک می‌کند. از سوی دیگر در بازارهای رسمی به‌راحتی می‌توان نظارت داشت و داد و ستد‌ها قابل رصد هستند. رئیس سازمان بورس، با تأکید براینکه گواهی سپرده شمش به‌عنوان دارایی سرمایه‌ای امکان توثیق را دارد، گفت: خریداران می‌توانند از این گواهی سپرده به‌عنوان وثیقه استفاده کنند. عشقی؛ ادامه داد: از دیگر مزیت‌های این ابزار جمع‌آوری نقدینگی مردم برای حفظ سرمایه و دارایی‌هایشان است. وی همچنین با اشاره به عرضه خودرو در بورس، گفت: در روال قیمت‌گذاری در خودرو در نهایت دود آن به چشم مصرف‌کننده رفته و از سوی دیگر باعث شده بود که خودروساز هم نتواند تولیدات با کیفیت به مردم ارایه دهد و همچنین تولیدات کاهش یافته بود. هدف این بود که از نحوه قیمت‌گذاری در بازار فاصله بگیریم از این رو اصلاح قیمتی که در دو سال گذشته در حال انجام است، اتفاق بیفتد هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده می‌تواند منتفع شوند. رئیس سازمان بورس، تأکید کرد: برای توسعه این حوزه از وزارت صمت درخواست کردیم که در نحوه قیمت‌گذاری جدید شرکت‌های خودروساز زیان نکنند و سود منطقی داشته باشند تا بتوانند محصولات بهتری در اختیار مردم بگذارند. وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی صندوق کالایی در بازارسرمایه، گفت: فعالیت صندوق کالایی فلزی مطرح شده که بحث این است که برای اینکه بتوانیم کالاهایی که برای مردم جذاب است را به آن‌ها ارایه کنیم این اقدام را در قالب صندوق‌های که انجام دهیم و یونیت‌های آن را عرضه کنیم و مردم بتوانند از این اقدام استفاده کنند. عشقی؛ ادامه داد: همچنین امکان توثیق گواهی سپرده شمش طلا بعد از عید وجود دارد.

بازار ارز به آرامش رسید

وزیر اقتصاد، اظهار داشت: در یک هفته گذشته شاهد کاهش ۴٠ درصدی میزان دارایی افرادی بودیم که نسبت به خرید ارز اقدام کرده ‌بودند و زیان بزرگی را تجربه کردند. احسان خاندوزی؛ در مراسم معاملات شمش طلا ‌در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با بیان اینکه مدت‌‌ها منتظر این روز بودیم، اظهارداشت: بسیاری از این دستورات و اقدامات دولت در مقابل چشم مردم انجام نمی‌شود اما امروز برای افزایش قدرت مردم برای حفظ دارایی خود در برابر تورم سپرده نفت و شمش طلا به اجراء رسید که اجرای این دو اقدام را مدیون پیگیری‌های مخبر هستیم. وی ادامه داد: این دو اقدام مقارن با ثبات و آرامش بازار ارز پس از نوسانات اخیر انجام و باعث می‌شوند در چشم‌انداز پیش رو اقتصاد ایران اتفاقات هفته گذشته رخ ندهد. وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه در اقتصاد ایران بازارهای عمیق و رسمی برای اینکه دارایی‌های مردم در این بازار‌ها مصون از تورم بمانند، وجود ندارد، گفت: به همین دلیل است که دشمن از طریق انتظارات تورمی تلاش می‌کند اقداماتی را انجام دهد که نوسانات آن سرریز کند و آثار آن در متغیرهای اساسی اقتصاد خود را نشان می‌دهد. خاندوزی؛ افزود: اگر مدیران سال‌های پیش به راه‌اندازی این ابزار‌ها فکر می‌کردند که دارایی‌های مردم را مصون از تورم نگهدارند و به سراغ این ابزار‌ها می‌رفتند امروز هجوم سفته‌بازانه مردم به بازار ارز و بازار مسکن و… شکل نمی‌گرفت و نوسانات دوره‌ای در این بازار‌ها رخ نمی‌داد. وی با اشاره به زیان بزرگ مردم از خرید ارز در روزهای نوسان این بازار، تأکید کرد: دریک هفته گذشته شاهد کاهش ۴٠ درصدی میزان دارایی افرادی بودیم که نسبت به خرید ارز اقدام کرده‌بودند و زیان بزرگی را تجربه کردند. وزیر اقتصاد، با بیان اینکه متغیرهای بنیادی آنقدر دچار مشکل نشده بودند که چنین اتفاقاتی در بازار ارز بیفتد، اظهار داشت: بازارهای غیررسمی و کم‌عمق داریم که چند بازیگر می‌توانند در این دریاچه کم‌عمق موج و نوسان ایجاد کنند. خاندوزی؛ ادامه داد: اگر بازار عمیقی داشتیم ورود و خروج عمده سفته‌بازان موج ایجاد نمی‌کرد و مردم را هم آشفته نمی‌کرد. اگر در همین حوزه طلا، زودتر و در سال‌های گذشته اقدام می‌شد آن ٣۵ تن طلایی که وجود دارد ١٠٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت آن انجام می‌شد و همچنین توانستیم امکان فروش ریالی نفت را با همکاری وزیر نفت ایجاد کردیم و این خواسته‌ای بود که همواره وجود داشت و اگر این ابزار‌ها ایجاد می‌شد، امروز شاهد این مصیبت‌‌ها در اقتصاد نبودیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز نفت و طلا به سبد دارایی مردم وارد کردیم و از هفته آینده مس هم وارد سبد دارایی مردم خواهد شد، گفت: مردم می‌توانند با خرید رسمی این دارایی‌‌ها از آن به‌عنوان وثیقه استفاده کنند. همچنین بانک‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از این ابزار‌ها در بازار باز بانکی استفاده کنند. از این ابزار‌ها می‌توان هم برای جذب نقدینگی و هم در مسیر شفافیت اقتصادی و هم از بین بردن رانت استفاده کرد. خاندوزی؛ ادامه داد: چرا برای کاهش حباب سکه باید از فروش ذخایر بانک‌مرکزی استفاده کرد ؟ در حالی که در تمام دنیا از این ابزار‌ها استفاده می‌کنند. وزیر اقتصاد افزود: امیدوارم در این هفته بحث مالیات بر سوداگری هم در مجلس به نتیجه برسد تا از اقتصاد مولد حمایت شود.