شورای‌رقابت اوایل سال آینده قیمت خودرو را تعیین می‌کند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این جلسه موضوع هماهنگی مقدماتی برای پردازش و آماده‌سازی محورهای صنعت و معدن در برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش خانه‌ملت، علی‌اکبر کریمی؛ نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای […]

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این جلسه موضوع هماهنگی مقدماتی برای پردازش و آماده‌سازی محورهای صنعت و معدن در برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش خانه‌ملت، علی‌اکبر کریمی؛ نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، افزود: دومین موضوع بررسی شده در این نشست رسیدگی به عملکرد صنعت خودروسازی در سال ۱۴۰۱ و چالش‌‌ها و مشکلات این حوزه و برنامه وزارت صمت برای سال آینده بود. وی اضافه کرد: خودرو یکی از مسائل چالشی امسال در کشور بود البته در سال‌جاری تولید خودرو رشد قابل‌توجهی داشت و به‌طور میانگین می‌توان گفت؛ تعداد خودروهای تولیدی سواری و سنگین در سال‌جاری حدود ۲۰ درصد رشد داشت. کریمی؛ ادامه داد: مجموع تولید خودرو در سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار دستگاه بود که این عدد تا پایان بهمن‌ماه امسال به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده و پیش‌بینی می‌شود، تعداد خودروهای تولیدی تا پایان سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسد البته ۱۰۰ هزار دستگاه ناقص مربوط به سال گذشته نیز امسال تکمیل و به مشتری تحویل داده شده در واقع تعداد خودروهای تحویلی در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است و نسبت به آمار سال گذشته رشد قابل‌توجهی دارد هرچند با وجود رشد عرضه همچنان شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصویب واردات خودرو در کمیسیون صنایع و مجلس یازدهم را اتفاقی مهم برشمرد و تصریح کرد: دولت نیز آیین‌نامه مربوط به آن را تدوین کرد و فرآیند واردات خودرو آغاز و تاکنون تعدادی از خودرو‌ها نیز وارد کشور شده است، این روند همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز با شتاب بیشتری انجام شود. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه برای سال آینده تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است، افزود: امیدواریم با افزایش واردات و تیراژ تولید، عقب‌افتادگی سال‌های گذشته در این حوزه جبران شود زیرا از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید سالانه خودرو کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید بود و این شرایط موجب شده که تقاضای پاسخ داده نشده متراکم شود که باید در سال‌های آینده پوشش داده شود، اگرچه بحث نوسازی خودروهای فرسوده و جایگزین آن‌‌ها نیز مطرح است که این موضوع نیز باید در تقاضا لحاظ شود. وی بیان کرد: یکی از گلایه‌های مطرح شده در کمیسیون موضوع نابه‌سامانی در نحوه عرضه و فروش خودرو بود که این مشکل در هفته‌های اخیر تشدید شده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت و بازار خودرو اختلاف شدید قیمت بین کارخانه و بازار است به زیان خودروسازان برای تولید برخی خودرو‌ها اشاره کرد و افزود: خودرو را با زیان تولید می‌کنند و همین خودرو در بازار با قیمت‌های بالاتر دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و رانت عظیمی در بازار توزیع می‌شود. وی ادامه داد: شورای‌رقابت اوایل سال آینده موضوع قیمت‌ خودرو را با توجه به صورت‌های مالی خودروسازان، عوامل موثر در افزایش قیمت و قیمت تمام شده خودرو تعیین می‌کند و پیش‌بینی می‌شود بخشی از فاصله قیمتی به این ترتیب تعیین‌تکلیف شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه ورود محصولات جدید در سال آینده در دستورکارصنعت خودروسازی است، افزود: یکی از این خودرو‌ها خودروی اقتصادی است که بتواند با قیمت متوسط برای اقشار متوسط جامعه قابل خرید و استفاده باشد، پیگیری لازم برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی از دیگر دستورکارهای وزارت صمت در سال آینده است. نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ادامه داد: امیدواریم با این سیاست‌های شاهد پایداری در بازار خودرو در سال آینده باشیم.