همکاری با خودروسازان چینی و صادرات به روسیه زمینه‌ساز حضور ایران در زنجیره جهانی تولید خودرو

مدیرعامل اسبق سایپا، گفت: شروط صادرات، ورود تکنولوژی، دانش فنی و رفع مشکلات نقل‌وانتقال پول زمینه‌ساز همکاری خودروسازی داخلی با خودروسازان خارجی است. به گزارش خبرخودرو، سعید مدنی؛ درخصوص پیش‌نیازهای حضور صنعت خودروی کشور در زنجیره جهانی خودروسازان، اظهار داشت: در راستای جهانی شدن، طی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، نسبت به صادرات برخی […]

مدیرعامل اسبق سایپا، گفت: شروط صادرات، ورود تکنولوژی، دانش فنی و رفع مشکلات نقل‌وانتقال پول زمینه‌ساز همکاری خودروسازی داخلی با خودروسازان خارجی است. به گزارش خبرخودرو، سعید مدنی؛ درخصوص پیش‌نیازهای حضور صنعت خودروی کشور در زنجیره جهانی خودروسازان، اظهار داشت: در راستای جهانی شدن، طی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، نسبت به صادرات برخی از خودرو‌ها اقدام شد اما با قدیمی شدن مدل خودروهای داخلی و به دنبال آن، استقبال بازارهای خارجی از محصولات خودرویی سایر کشورها، ایران بازار خود را از دست داد و در حال‌حاضر هیچ یک از بازارهای خارجی را در اختیار نداریم و برنامه و راهکاری نیز در این زمینه پیش‌بینی نشده است. وی افزود: واقعیت این است که می‌بایست ابتدا با رفع مسائل داخلی خودروسازی‌ها، این صنعت را از وضعیت آشفته کنونی خارج نماییم و تولیداتی مطابق با استانداردهای جهانی داشته باشیم. مدیرعامل اسبق سایپا، گفت: قرار گرفتن در زنجیره تولید جهانی نیازمند برقراری ارتباطات جهانی برای برخورداری از تکنولوژی، دانش فنی و رفع مشکلات نقل‌وانتقال پول است و در غیر این صورت معنا و مفهومی نخواهد داشت. مدنی؛ با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای حضور مفید در زنجیره تولید جهانی حداقل پنج سال به طول می‌انجامد، افزود: براساس یک برنامه ضرب‌العجلی و درست، حضور در زنجیره خودروسازی جهانی ظرف سه سال امکان‌پذیر خواهد بود و تولید طبق استانداردهای جهانی، صادرات، مشارکت با شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی و طراحی و مهندسی و کیفی‌سازی سه تا پنج سال زمان می‌برد. وی با توجه به همکاری خودروسازان داخلی در حوزه مونتاژ با شرکت‌های چینی و صادرات خودروهای داخلی به روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا این فعالیت‌‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ورود به زنجیره جهانی تولید خودرو باشند، تصریح کرد: مشروط بر اینکه مشکلاتی که با سایر شرکت‌های خودروسازی خارجی داشتیم، نداشته باشیم. در قرارداد با شرکت‌های خارجی می‌بایست شرط صادرات به‌عنوان مثال صادرات ۱۰ تا ۳۰ درصد از مونتاژ داخلی شرکت‌های خارجی را بگنجانیم طبق آنچه که در قراردادهای قبلی نیز وجود داشت. مدیرعامل اسبق سایپا، در پایان خاطرنشان کرد: در گام نخست به‌عنوان واسطه‌ فروش محصولات شرکت‌های خارجی باشیم و اگر قرار باشد محصولات خودمان و با برند خودمان را به دنیا بفروشیم، این موضوع زمان‌بر است. براساس پروتکل‌های سیاسی، به کشورهای خاص همچون عراق خودرو صادر کرده‌ایم به‌طوری که در مقطعی، محصولات ایران در عراق مونتاژ می‌شد و در حال‌حاضر با قدیمی شدن مدل خودروهای ایرانی کاهش یافته است.