اموال غیرمنقول دولت به صورت مزایده فروخته می‌شود

چالش مولدسازی؛ خصوصی‌سازی یا مزایده اموال دولت؟

گروه اقتصادی- مولدسازی، واژه جدیدی است که امسال به ادبیات اقتصادی ایران وارد شد. واژه‌ای که البته جنجال‌های بسیاری را در پی داشت. از قهر برخی از نمایندگان مجلس به دلیل مخفی بودن آن تا زمان انتشار در رسانه‌ها گرفته تا اختیارات بسیار بسیار ویژه‌ای که سران قوا به‌عنوان مجری طرح به هیأتی هفت نفره […]

گروه اقتصادی- مولدسازی، واژه جدیدی است که امسال به ادبیات اقتصادی ایران وارد شد. واژه‌ای که البته جنجال‌های بسیاری را در پی داشت. از قهر برخی از نمایندگان مجلس به دلیل مخفی بودن آن تا زمان انتشار در رسانه‌ها گرفته تا اختیارات بسیار بسیار ویژه‌ای که سران قوا به‌عنوان مجری طرح به هیأتی هفت نفره مجری این طرح دادند. از این‌ها که بگذریم مانند هر قانون دیگری مخالفان و موافقانی برای هر ایده‌ای پیدا می‌شوند اما مهم این است که طرح پیشنهادی طرحی خوب و مفید باشد؛ مسأله‌ای که بسیاری فعلاً نسبت به آن تردید دارند. دولت می‌تواند با رویکرد مولدسازی از دارایی خود به معقول‌‌ترین و بهترین شکل ممکن بهره ببرند، این در حالی بوده که از نظر برخی صاحب‌نظران بهره‌برداری غیراقتصادی از املاک و مستغلات دولت، در کنار برخی از سوء‌مدیریت‌ها موجب شده تا این شرایط به شکل قاعده‌ای معمول درآید و مولدسازی چندان در گذشته مدنظر قرار نگیرد. در لایحه بودجه مربوط به سال‌جاری حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان منابع از محل فروش و مولدسازی اموال دواتی مدنظر قرار گرفته و پیش‌بینی شده بود که از این میان رقمی معادل ۲۶ هزار میلیارد تومان در بخش منابع عمومی قرار داشت و باقی آن هم مربوط به درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها می‌شد. در قانون ابزاری به نام مزایده وجود دارد که تمامی دولت‌ها موظف به اجرای آن دارند. حال با ظهور مولدسازی بسیاری این سؤال را دارند که تکلیف مزایده چه می‌شود؟

اموال غیرمنقول دولت به صورت مزایده فروخته می‌شود

برای پاسخ به این پرسش کارشناسان زیادی منجمله از دولت اظهارنظر کرده‌اند و حالا رئیس مجلس نیز نسبت به آن واکنش نشان داده است. محمدباقر قالیباف؛ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، گفت: مولد‌سازی اموال دولت به معنای خصوصی‌سازی نیست. اموال غیرمنقول دولت به صورت مزایده فروخته شده و به خزانه واریز می‌شود. وی با بیان اینکه آیین‌نامه مولدسازی در ۱۲ مورد اصلاح شده است و هیأت سه نفری بر مولدسازی نظارت خواهند کرد، گفت: مولد‌سازی به معنای خصوصی نیست، مولد‌سازی در اموال غیرمنقول و مازاد دولتی انجام می‌شود و از طریق مزایده به فروش رسیده و منابع حاصل از مولد‌سازی نیز به خزانه واریز خواهد شد، وزارت علوم، آموزش و پرورش و بهداشت هر چه قدر اموال مازاد خود را بفروشند ۱۰۰درصد به همان وزارتخانه اختصاص خواهد یافت. وی در واکنش به برخی ابهامات در مورد غیرقانونی بودن مولد‌سازی تأکید کرد: از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۴۰۱ در بیش از ۱۲ قانون دولت مکلف شده که اموال مازاد خود را به فروش برساند، اما نتوانسته این کار را انجام دهد چون دستگاه‌ها مخالفت می‌کنند. در دولت قبل هم این موضوع مطرح شد. قالیباف؛ گفت: در جلسه سران قوا آیین‌نامه‌ای برای اجرای قانون مولد‌سازی تصویب شد و مقرر شد مولد‌سازی به صورت کاملاً شفاف انجام شود، فروشنده و قیمت مزایده مشخص باشد. نظارت‌ها به‌طور دقیق انجام خواهد شد، هیأت سه نفره شامل نماینده رئیس مجلس، رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌قضاییه بر هیأت هفت نفره نظارت خواهند کرد و هرکس خلاف آیین‌نامه مولدسازی کاری کند، هیچ مصونیتی ندارد.