چگونه نظر مشتریان خود را جلب کنیم

  نکته حایز اهمیت برای خبرگان ارشد روابط عمومی در زمینه استخدام افراد، تبحر در به‌کارگیری زبان چه به صورت محاوره و یا دستوری آن‌ها است. اما تأکید بر بررسی این مهارت نباید زمینه غفلت از توجه به مهارت بصری افراد را ایجاد نماید زیرا که عاملی مهم در درک صحیح پدیده‌ها و انتقال درست […]

 

نکته حایز اهمیت برای خبرگان ارشد روابط عمومی در زمینه استخدام افراد، تبحر در به‌کارگیری زبان چه به صورت محاوره و یا دستوری آن‌ها است. اما تأکید بر بررسی این مهارت نباید زمینه غفلت از توجه به مهارت بصری افراد را ایجاد نماید زیرا که عاملی مهم در درک صحیح پدیده‌ها و انتقال درست آن‌ها می‌باشد. و متأسفانه به دلیل توانایی پایین برخی از فعالان عرصه روابط عمومی در به تصویر کشیدن درک بصری، این افراد را به سمت بیان شفاهی ترجیحات فکری بصری خود سوق داده است؛ هنر عکاسی در قاب اندیشه یکی از این ابزارهای مفید در به تصویر کشیدن درک بصری فعالان این عرصه می‌باشد که به مراتب ترکیب این عناصر شفاهی-بصری تأثیر برنامه‌های ارتباطی-تبلیغاتی- روابط عمومی را افزایش می‌دهد.

 پژوهش و مطالعات در این زمینه نیز بر این تأثیر اذعان دارد که اگر ارایه شفاهی برنامه‌ای با پشتیبانی و استفاده ازیک تصویر مناسب همراه شود، درصد به یادسپاری اطلاعات را دوبرابر می‌کند؛ هنوز این واقعیت پذیرفته شده باقی مانده است که یک تصویر به تعداد زیادی از کلمات برتری دارد. ضرب‌المثل یک تصویر به هزار کلمه می‌ارزد را حتماً شنیدید.

به کارگیری عکس‌های متناسب با موضوع، انتقال دهنده صحیح مفهوم و توانمند در انعکاس ویژگی‌های موضوع در مطالب و اخبار استحکام بیش‌تری به نوشته ما می‌دهد. استفاده از عکس متناسب، زمینه ایجاد توجه انتخابی در مخاطبان نشریه، روزنامه و یا گزارش‌ها را افزایش می‌دهد و این یعنی پله اول در جلب توجه مخاطب؛ که بایستی از این شیوه صرفاً به‌عنوان یک ابزار یاد نمود و خاطرنشان کرد که روابط عمومی صرفاً در عکاسی تمام وقت خلاصه نمی‌شود اما چگونگی تعریف و شناخت از این ابزار می‌تواند معین مسیرهای ارتباطی ما، به‌عنوان فعالان عرصه ارتباطی باشد.

برای داشتن عکس خوب و تأثیرگذار باید از عکاس خوب استفاده کنید، کسی که با همه زوایای این هنر آشنا باشد. حال در این میان مسؤولیت ارتباطی مدیر روابط عمومی هنگامی بهتر درک و دیده می‌شود که به جای این که خود فعالیتی ارتباطی و اثر بخش در این زمینه انجام دهد، منابع حرفه‌ای خود را به‌کار گیرد و بتواند بر آن‌ها مدیریت کند.

اطمینان پیدا کنید که عکاس را به خوبی از انتظارتان توجیه کردید. فکر کنیم دقیقاً عکس چه ارتباطی را بین ما و مخاطب برقرار می‌کند؟ قرار است از این تصویر در کجا استفاده کنیم؟ آیا می‌خواهید عکس‌هایی که می‌گیرد سیاه و سفید و یا رنگی باشند؟ آیا فقط برای حفظ سوابق و نگهداری در آرشیو است؟ آیا باید از عناصر عمودی به همان شکل خودشان عکس گرفت؟ آیا با عکس می‌خواهید شخصیت سوژه و سرشت آن یا احساسی از آن را بیان کنید؟ آیا عکاس مجاز به استفاده از اندیشه‌های خود است؟ آیا قادر است فعالیت خود را متوقف کند؟ آیا او می‌تواند در بین عکاسی کار دیگری نیز انجام دهد؟ آیا توانایی ثبت لحظه به شیوه موجود را دارد؟ در آن روز چه کسی به او کمک خواهد کرد؟ آیا قادر به اقدام‌های اولیه و پیش هنگام است؟ این‌ها نمونه سؤال‌هایی است که باید بتوانید به آن پاسخ دهید.

فهرستی از عکاسان مورد اعتماد که با آنان مایل به همکاری هستید تهیه کنید، احتمال دارد زمانی بخواهید اطلاع بیش‌تری از هرعکاس در هر مکان داشته باشید، آنان را با توجه به مهارت، تخصص و نیاز خود دسته‌بندی کنید.

در انگلستان مدیران اجرایی حمل و نقل در اظهار نظری گفتند: اخبار حمل و نقل جاده‌ای تا چه حد با استفاده از عکس‌های جذاب خودروهای «رودلاین» منتشر شده؟ این کار به دلیل هوشمندی کمپانی بود که اسلایدهای عالی برای تمام ایستگاه‌های تلویزیون فرستاد و عوامل خبر تلویزیون نیز به این ترتیب تصاویر مناسب خبری حمل و نقل در رویدادهای خبری مربوط به حمل و نقل دست یافتند.

بگذارید که عکس برایتان کار کند، عکس‌ها می‌توانند بسیاری از پیامهای شما را به راحتی به مخاطبانتان انتقال دهند؛ این عکس‌ها شاید بهترین سرمایه‌گذاری از محل بودجه تخصیص یافته تا عکاسی باشند. سرمایه‌گذاری در پیشبرد مهارت‌ها و استفاده از آن تصاویر، بازپرداخت مناسبی در طول زمان خواهد داشت، عکس بخشی تفکیک‌ناپذیر از ارتباطات است.

برای مثال در مراسم افتتاح یک شعبه جدید از یک بانک یا یک شرکت از سوی یکی از شخصیت‌های مملکتی که با حضور نمایندگان روزنامه‌های ملی شکل می‌گیرد و با دید شما پوششی خوب از آن مراسم انجام خواهد پذیرفت؛ اما اگر اتفاقی غیرمنتظره و یا جذاب برای اصحاب رسانه رخ ندهد، ممکن که این خبر را چاپ نکنند، چرا که برای آن‌ها و مخاطبانشان جذابیتی نداشت است.

این واقعه همیشه خوشایند نیست، حرکتی غیرمعمول از سوی افتتاح کننده یا شخصی که از نظر پست و مسؤولیت سازمانی جایگاه ویژه‌ای دارد که در صندلی نزدیک بالا‌ترین مقام حاضر به خواب رفته است جاذبه خبری دارد؛ در نتیجه نگاه کنید که آیا برای موقعیت تصویری، توان ایجاد صحنه جذابی را دارید؟ جاری شدن سیلاب به سوی خیل سرشناسان (vip) برای تصویربرداران شکار خوبی است؟ آیا برای پوشش و چاپ تصاویر اجرای مراسم در پایین سد بهتر نیست، به خصوص اگر فکر کنید از آن‌جا می‌توان بلندای سد را تصویر‌برداری کرد و اجرای مراسم در بالای سد تصویری جز یک رشته ستون‌های بتنی و دریاچه پشت سد به دست نمی‌دهد، تصویری فکر کنید.

بهمن علی بخشی

 

کارشناس ارشد ارتباطات