گروه خودرو- با توجه به اینکه مصرف سوخت در کشور مدتی است رکورد خود را شکسته و باعث شده که تولید داخل کفاف مصرف روزانه سوخت در کشور را ندهد، باید این موضوع را در نظر گرفت که از رده خارج کردن خودروهای فرسود شاید بتواند روش خوبی برای کنترل مصرف سوخت باشد، از طرفی […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه مصرف سوخت در کشور مدتی است رکورد خود را شکسته و باعث شده که تولید داخل کفاف مصرف روزانه سوخت در کشور را ندهد، باید این موضوع را در نظر گرفت که از رده خارج کردن خودروهای فرسود شاید بتواند روش خوبی برای کنترل مصرف سوخت باشد، از طرفی نیز با انجام این کار همچنین میتوان از انتشار گازهای آلایندهای که چند برابر بیشتر از خودروهای فرسوده انتشار پیدا میکنند را گرفت تا شاید مردم کمتر در طول سال با پدیده آلودگی هوا مواجه باشند و توان نفس کشیدن سالم را داشته باشند. همه اینها مستلزم آن است که دولت عزمی جدی و راسخ در این زمینه از خود نشان دهد تا با از رده خارج کردن وسایلنقلیه اسقاطی بتواند از واردات سوخت و معضل آلودگی هوا بکاهد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، سیدامیر احمدی؛ درباره آخرین وضعیت سامانه صدور گواهی اسقاط که طبق اعلام وزارت صمت اواخر فروردین ماه سالجاری بازگشایی شد، گفت: این سامانه از بهمنماه سال گذشته از ستاد مدیریت سوخت به وزارت صمت منتقل شدکه راهاندازی آن حدود دو ماه به طول انجامید. وی با بیان اینکه سامانه صدور گواهی اسقاط وزارت صمت بهطور کامل راهاندازی نشده است، افزود: متأسفانه برخی از مراکز اسقاط و مالکان خودروی فرسوده تا این لحظه موفق به ثبتنام اولیه در این سامانه نشدهاند و همچنان قابلیت نمایش و خروجی گواهی و ثبتنام خودروهایی مانند رنو پیکی، سمند و پژو آردی، برخی خودروهای خاص و ستارهدار و همچنین تاکسیها و موتورسیکلتهای فرسوده در این سامانه وجود ندارد. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، تصریح کرد: متأسفانه بدون هماهنگی لازم پیامکهایی مبنی بر الزام به اسقاط خودرو در بازهزمانی مشخص برای مالکان خودروهای فرسوده ارسال شده و آنها نیز از ترس اتمام مهلت ثبتنام دچار نگرانی و سردرگمی شدهاند. احمدی؛ اضافه کرد: همچنین آن دسته از مالکان خودروی فرسوده که در زمان مقرر خودرو خود را تحویل دادهاند به سبب اختلال سامانه صدور گواهی اسقاط با تغییرات قیمت خودرو در بازار مواجه شدند و قاعدتاً وزارت صمت و وزارت راهوشهرسازی باید پاسخگوی این مسأله باشند. وی عدم امکان انتقال گواهیهای اسقاط را از دیگر چالشهای این سامانه برشمرد و گفت: همزمان با اختلال در سامانه صدور گواهی اسقاط، انتقال گواهیها نیز با مشکل مواجه شده و تاکنون نیز رفع نشده است. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، با بیان اینکه سامانه صدور گواهی اسقاط در حال بهروزرسانی است، یادآور شد: روند فعالیت این سامانه روبه بهبود است اما کمی زمانبر است و امیدواریم به سرعت شاهد بهروز شدن این سامانه باشیم. احمدی؛ همچنین درباره نوسازی ناوگان حملونقل عمومی از جمله تاکسیها که قرار است از طریق این سامانه انجام شود، گفت: متأسفانه بهرغم اینکه برنامهریزی برای نوسازی تاکسیها باید از طریق این سامانه انجام شود اما امکان دسترسی تاکسیها به سامانه نیز وجود ندارد. وی با اعلام اینکه سال گذشته حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو (تا دهم بهمن ماه) از رده خارج شده است، گفت: طبق آمار تولید سال گذشته مبنی بر تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور پیشبینی ما براساس قانون بودجه ۱۴۰۱(اختصاص ۲۰ درصد از پیش فروش خودروسازان به مالکان خودروهای فرسوده) جایگزینی حدود ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو بود که عملا قانون بودجه ۱۴۰۱ که برای کمک به اقشار کمدرآمد جامعه دیده شده بود، محقق نشد. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، ضمن اشاره به تبعات عدم اسقاط خودروهای فرسوده در کشور گفت: متأسفانه حدود هزار و ۹۰۰ کشته جادهای در کشور داریم که اغلب آنها مالکان خودروهای فرسوده هستند. احمدی؛ ادامه داد: اگر دولت دغدغهای برای تأمین سوخت ندارد بهترین روش اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است که مصرف سوخت آنها دو برابر یک خودرو عادی است. وی تصریح کرد: متأسفانه متولیان امر علیرغم قوانین و روشهای مناسبی که برای اسقاط خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد میگویند در شرایط فعلی میتوانید خودرو یا موتورسیکلت فرسوده خود را با پرداخت۵٫۱ درصد از ارزش خودرو و موتورسیکلت نو اسقاط کنید در حالی که قانون به صراحت اعلام کرده این اقدام تنها در صورت نبود گواهی اسقاط شدنی است. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور، با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز کل کشور موجود است، تأکید کرد: همان طور که گفته شد در حالحاضر به سبب اختلال در سامانه صدور گواهی اسقاط، امکان انتقال گواهیها میسر نیست و متأسفانه کشور از تراکم خودروهای فرسوده و افزایش مصرف سوخت در حال انفجار است. وی اضافه کرد: رشد مصرف سوخت در کشور باعث شده مسؤولین امسال بحث واردات بنزین را با جدیت بیشتری دنبال کنند در حالی که با خروج خودروهای فرسوده میتوان در راستای بهینهسازی مصرف سوخت گام برداشت. احمدی؛ در پایان با اشاره به فرسودگی ۴۵ درصدی خودروهای کشور، عنوان کرد: متأسفانه علیرغم اهمیت خروج خودروهای فرسوده این موضوع کاملاً از دستورکار دولت خارج شده و سازوکاری برای اسقاط فرسودهها در سالجاری تعیین نشده است این در حالی است که با هر روز با تشدید آلودگی هوا، رشد مصرف سوخت و تولیدهای ناقص در کشور مواجه هستیم. همچنین رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، گفت: فرآیند تعویض ۱۰هزار تاکسی فرسوده از ۹ اردیبهشت آغاز شد که در این مدت بیش از چهار هزار نفر ثبتنام داشتهاند. مشهدیشریف؛ رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، گفت: ۱۰ درصد از میزان فروش خودروهای تولید داخل به مالکان خودروهای فرسوده تخصیص مییابد، اما قرار است در مجلس این طرح تصویب شود که این عدد از ۱۰ به ۲۰ درصد برسد. او گفت: بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده که از قشر محروم و آسیب دیده جامعه هستند با خودرو فرسوده و خطرات ناشی از آن و از دور افتادهترین نقاط کشور برای استفاده از مزایای این طرح به پایتخت آمدهاند، اما وقتی به ستاد مدیریت حملونقل و سوخت مراجعه میکنند با مشکلاتی در سیستم ستاد مواجه میشوند. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، ادامه داد: فرآیند تعویض ۱۰ هزار تاکسی فرسوده از ۹ اردیبهشت آغاز شد که در این مدت بیش از چهار هزارنفر ثبتنام داشتهاند. مشهدیشریف؛ گفت: دارندگان تاکسی خودروی نو با قیمت روز دریافت میکنند و تنها به سبب داشتن سهمیه میتوانند خودروی خود را زودتر بگیرند، خودرویی را هم که اسقاط میکنند قیمت متغیری دارد. به نظر میرسد که حالا هر چه قدر که در مراکز اسقاط قیمت میخورد این دو میتواند به فروش برسانند گواهی اسقاط را بیاورند.
آمار اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۸۶ تاکنون حاکی از آن است که بیشترین آمار اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به سال ۱۳۹۳ با ۳۳۷ هزار و ۶۷ خودرو است. خودروهای فرسوده تأثیرات مختلفی ازجمله آلودگی هوای کلانشهرها و افزایش مصرف سوخت دارد. علاوه بر این، با از رده خارج شدن آنها بازار صنایع خودروسازی نیز […]
رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، میگوید: خودروهای فرسوده ۳۰ درصد افزایش مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای نو دارند. به گزارش مناقصهمزایده، احمدی فینی؛ گفت: مصرف نفت و گاز در حوزه حملونقل بار برونشهری حدود ۹۰ درصد از سهم کل نفت و گاز است که معادل ۶۰ میلیون لیر در روز میشود. با […]
گروه خودرو- قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: از ابتدای سال آینده با ابلاغ و اجرایی شدن آییننامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، اسقاط خودرو افزایش مییابد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدمهدی ابراهیمی؛ قائممقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، ۲۴ دی ۱۴۰۱ تصویب […]
دادستان عمومی و انقلاب استان تهران، گفت: با دستگاهی که به تکالیف خود در قانون هوای پاک عمل نکرده باشد، قطعاً برخورد قانونی خواهیم کرد. به گزارش مناقصهمزایده، علی صالحی؛ دادستان عمومی و انقلاب استان تهران، در چهارمین جلسه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه با موضوع آلودگی هوا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: یکی […]
دیدگاه بسته شده است.