قیمت خرید و فروش خودروهای فرسوده در بازار با قیمت مراکز اسقاط یکسان خواهد شد

گروه خودرو- قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودرو‌های فرسوده، گفت: از ابتدای سال آینده با ابلاغ و اجرایی شدن آیین‌نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، اسقاط خودرو افزایش می‌یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمهدی ابراهیمی؛ قائم‌مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودرو‌های فرسوده، گفت: اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، ۲۴ دی ۱۴۰۱ تصویب […]

گروه خودرو- قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودرو‌های فرسوده، گفت: از ابتدای سال آینده با ابلاغ و اجرایی شدن آیین‌نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، اسقاط خودرو افزایش می‌یابد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدمهدی ابراهیمی؛ قائم‌مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودرو‌های فرسوده، گفت: اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، ۲۴ دی ۱۴۰۱ تصویب شد، اما تاکنون معطل تدوین آیین‌نامه این قانون بوده‌ایم؛ با توجه به گستردگی صنعت اسقاط در کشور و ذی‌نفعانی که درگیر این موضوع هستند جلسات کارشناسی متعددی در کمیسیون‌های تخصصی دولت برگزار شد و همین رویه باعث طولانی شدن روند بررسی شد. وی افزود: در دی ماه امسال توانستیم این برنامه را به تصویب هیئت وزیران برسانیم و اکنون در صف ابلاغ دولت هستیم. قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودرو‌های فرسوده، با بیان اینکه این آیین‌نامه یکسری نقاط عطفی دارد که برای نخستین‌بار در کشور اجرا می‌شود، گفت: در این قانون برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است به‌طوری‌که از ابتدای سال ۱۴۰۳ بعد از ابلاغ این آیین‌نامه، موتورسیکلت‌های فرسوده تعیین‌تکلیف خواهند شد. وی با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، افزود: در گذشته برای منع تردد خودرو‌های فرسوده برنامه‌ریزی‌ای نمی‌شد و مشوقی وجود نداشت، اما اکنون در کنار منع تردد به صاحبان خودروی فرسوده تسهیلات ارائه خواهد شد؛ از سال ۹۶ جدول معادل‌سازی ایجاد شده بود که با توجه به تورم، این جدول تغییر نکرده و منجر به کُند شدن روند خروج خودرو‌های فرسوده شده بود، اما اکنون در جدول معادل‌سازی قیمت خودرو‌های فرسوده واقعی خواهد شد که منجر به افزایش خروج خودرو‌های فرسوده می‌شود. ابراهیمی؛ گفت: قیمت واقعی به این معناست که در گذشته اگر هزینه اسقاط یک خودرو فرسوده، ۴۵ میلیون تومان بود، اما قیمت واقعی آن در بازار ۱۵۰ میلیون تومان بود همین موضوع باعث می‌شد صاحبان خودرو‌های فرسوده علاقه به اسقاط نداشته باشند، اما اکنون در جدول معادل‌سازی؛ قیمت خرید و فروش خودرو در بازار با قیمت خودرو در مراکز اسقاط یکسان خواهد شد. ابراهیمی؛ با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده بدون قانون مشخصی در تردد است؛ افزود: برای نخستین‌بار، برنامه پنج‌ساله نوسازی ناوگان به صورت مدون در آیین‌نامه گنجانده شد که تکلیف قانونی برای وزارت صمت و نهاد‌های دیگر مانند وزارت کشور لحاظ کرده که تأثیر‌گذار خواهد بود. البته ابلاغیه این قانون در حوزه دولت است و منتظر ابلاغ آن هستیم، خوشبختانه کار‌های تصویب به پایان رسیده و امیدواریم از ابتدای سال ۱۴۰۳ این قانون اجرایی شود. قائم مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودرو‌های فرسوده، گفت: طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، اصلاحیه ماده ۱۰ این قانون، سه ماه مهلت داشت تا وزارت صمت این آیین‌نامه را تعیین‌تکلیف کند، اما وجود ذی‌نفعان مختلف مانند محیط‌زیست، سازمان استاندارد، وزارت کشور و وزارت راه منجر به طولانی شدن تعیین‌تکلیف ابلاغیه شده است. وی گفت: امسال در اسقاط خودرو حدنصاب چهار سال گذشته را شکسته‌ایم که با اجرای این قانون میزان اسقاط بیشتر هم خواهد شد.