مطالبات قطعه‌سازان به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید

گروه خودرو- قطعه‌سازی از صنایع وابسته‌ای است که از ارکان مهم خودروسازی هرکشوری به حساب می‌‌آید. این صنعت در کشور ما نیز از اهمیت به‌سزایی برخودار است که با چالش‌های مختلفی روبه‌روست. یکی از این چالش‌ها طی چند سال اخیر، مطالباتشان از خودروسازان بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص؛ رضا رضایی؛ عضو انجمن […]

گروه خودرو- قطعه‌سازی از صنایع وابسته‌ای است که از ارکان مهم خودروسازی هرکشوری به حساب می‌‌آید. این صنعت در کشور ما نیز از اهمیت به‌سزایی برخودار است که با چالش‌های مختلفی روبه‌روست. یکی از این چالش‌ها طی چند سال اخیر، مطالباتشان از خودروسازان بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص؛ رضا رضایی؛ عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: قراردادهای قطعه‌سازان با شرکت‌های خودروسازی به صورت مهندسی‌شده به‌روزرسانی و اصلاح نمی‌شود. رضا رضایی؛ افزود: با وجود پایان یافتن سال ۱۴۰۱ و گذشت بیش از ۴۵ روز از سال جدید، هنوز قرارداد برخی قطعه‌سازان با شرکت‌های خودروسازی به‌روزرسانی نشده و تازه آنهایی که اصلاح و تعدیل شده، به صورت مهندسی‌شده نیست. وی گفت: فقط در یک مورد، وقتی متوسط تورم رسمی اعلامی حدود ۵۰ درصد است، اما به قطعه‌ساز می‌گویند به ۲۰ درصد سود قانع باش، نشان از مشکلات موجود و مصائب قطعه‌سازان است. این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، همچنین از شیوه قیمت‌گذاری‌‌ها به این منظور انتقاد کرد و ادامه داد: با وجود شیوه نادرست قیمت‌گذاری، اما اصلاح و تعدیل در قرارداد‌ها را پذیرفته‌ایم، اما باید به‌روزرسانی شوند. وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و مواجهه با تورم و رکود، تصریح کرد: در این شرایط باید همه چیز با هم همخوانی داشته باشد؛ اگر تورم اعلامی تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد بود، در صورتی که بنگاه یا کسب‌وکاری برابر رقم تورم یا حداقل نزدیک به آن سود نکند، محکوم به فناست. رضایی؛ همچنین به رقم بالای مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تأمین از خودروسازان اشاره کرد و گفت: فقط تا پایان پارسال مجموع مطالبات کامل تعیین‌تکلیف نشده به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است و با در نظر داشتن افزایش نرخ ارز، متوجه می‌شویم که سرمایه زیادی از قطعه‌سازان در حال تحلیل رفتن است. وی یادآور شد: خودروسازی صنعتی استراتژیک است که همه کشورهای پیشرو در این صنعت همواره در تلاش‌اند که آن را از نظر قیمت، کیفیت و امکانات به‌کار رفته در خودرو‌ها به صورت رقابتی نگه دارند و حفظ کنند و حتی شاهد هستیم کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه در زمان بحران به حمایت‌های ویژه از این صنعت می‌پردازند. این فعال صنعتی، اضافه کرد: خودروسازی صنعتی است که بین ۶۰ تا ۷۰ صنعت دیگر به آن وابسته‌اند و نقش لوکوموتیو آن‌ها را بازی می‌کند و به همین دلیل است که دولت‌‌ها به منظور حفظ صادرات، ارزآوری و رضایت‌مندی آحاد جامعه به‌طور ویژه به آن نگاه می‌کنند و باید چنین نگاهی در کشورمان نیز حاکم باشد. وی خاطرنشان کرد: هرچند منکر عدم به‌روز بودن خودروسازی کشور، همچنین حیف و میل منابع و امکانات و پایین بودن بهره‌وری و کارایی در آن نیستیم، اما در سال‌های گذشته و با وجود مشکلات فراوان به ویژه مواجهه با تحریم‌ها شاهد افزایش فشار بر این صنعت و انتقادات فراوان هستیم و معتقدیم سیاست‌های اشتباه نیز در وضعیت کنونی آن بی‌تأثیر نبوده است.  رضایی؛ دهه ۸۰ را دوران طلایی و همراه با رشد خودروسازی کشور توصیف کرد که قطعه‌سازان ایرانی نیز آماده رقابت با قطعه‌سازان جهانی شده بودند، شرکتی نظیر رنو به دنبال ارتقای برخی قطعه‌سازان بزرگ کشورمان به رده «تیر وان» (ابرقطعه‌سازان متخصص و متمرکز) بود و با شراکت با ایران در پروژه ال۹۰، قرار بود در شبکه جهانی تولید این خودرو مشارکت کنیم.