مهم‌‌ترین مطالبات قطعه‌سازان صنعت خودرو چیست؟

گروه خودرو- با توجه به موضوع تولید خودرو در صنعت کشور، یکی از اصلی‌ترین صنایع وابسته به این حوزه، صنعت قطعه‌سازی است که هر ساله با موانع و مسائل گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کند. برای به حرکت ماندن چرخ این صنعت، یکی از ضروری‌‌ترین موارد، این است که باید هرچه سریع‌تر به مرتفع کردن مطالبات قطعه‌سازان […]

گروه خودرو- با توجه به موضوع تولید خودرو در صنعت کشور، یکی از اصلی‌ترین صنایع وابسته به این حوزه، صنعت قطعه‌سازی است که هر ساله با موانع و مسائل گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کند. برای به حرکت ماندن چرخ این صنعت، یکی از ضروری‌‌ترین موارد، این است که باید هرچه سریع‌تر به مرتفع کردن مطالبات قطعه‌سازان پرداخته شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، اظهار داشت: کیفیت یک هدف نیست، بلکه راهی بی‌پایان است؛ از این‌رو بر روی کیفیت و ارتقای آن کار می‌کنیم. وی افزود: قطعه‌سازان براساس نیاز خودروسازان و کیفیت مورد نظر آن‌ها قطعه تولید می‌کنند، ضمن اینکه صنعت خودروسازی درصدد است تا خودروهای باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد. نجفی‌منش؛ تأکید کرد: بر همین اساس، دولت باید مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کند، اما در نظارت‌ها سختگیری داشته باشد. به گفته وی، اکنون بسیاری از قطعه‌سازان دستگاه‌ها و تجهیزات خود را به‌روزرسانی می‌کنند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با اشاره به تحریم‌ها در صنعت خودروسازی، گفت: زمانی که تحریم‌های ایران شروع شد، صنعت خودرو از جمله اهداف اصلی این تحریم‌ها بود؛ بر این اساس درخواست ما از اهالی رسانه این است که نباید بگذارند دستاوردهای این صنعت از بین برود. وی با بیان اینکه صنعت خودرو به خاطر قیمت‌گذاری دستوری فلج شده است، افزود: این قیمت‌ها سبب شده تا شاهد تشکیل صف‌هایی برای دریافت مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها باشیم. نجفی‌منش؛ ضمن گلایه و هشدار نسبت به توسعه بازار خودروهای چینی به‌ویژه در حوزه‌ خودروهای مونتاژی در کشور، اظهار کرد: در برهه‌ای هستیم که وضعیت صنعت خودرو با فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود و از سوی دیگر نفوذکنندگان داخلی، زیر ضرب وجود دارد و شرایط به‌گونه‌ای شده که بگویند صنعتگران داخلی بلدِ کار نیستند و راهکار هم این است که این کار را به دست چینی‌‌ها بسپارند. قطعاً این اتفاق، بزرگ‌ترین آسیب را به‌عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند؛ چرا که چینی‌‌ها در وهله‌ اول تنها به دنبال بازار خود هستند و چندان دلسوز بازار داخل ما نیستند. وی افزود: این در حالیست که صنعت قطعه‌سازی از مهم‌ترین حلقه‌ زنجیره تأمین و تولید خودرو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کشور و سال‌‌ها برای آن زحمت کشیده شده است. دیدیم که شروع تحریم‌ها در هر دو دوره‌ ریاست جمهوری آمریکا، با تحریم صنعت خودروسازی آغاز شد؛ چراکه می‌دانستند این صنعت بسیار مهم است؛ بنابراین نباید بگذاریم دستاوردهایی که طی سال‌‌ها زحمت صنعتگران به دست آمده، به راحتی چینی‌زه شده و از دست برود. نجفی‌منش؛ تصریح کرد: در کشور به‌ سبب قیمت‌گذاری دستوری و دیگر سیاست‌های اشتباه، خودمان را فلج کردیم. مجبورمان کردند به‌طور مثال خودرویی را با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده، عرضه کنیم که این موضوع خود سبب ایجاد تعداد زیادی متقاضی و صف‌های طولانی می‌شود که نه تنها متقاضی واقعی خودرو نیستند، بلکه تنها به دنبال کسب سود از این مابه‌التفاوت هستند. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، یادآوری شد: به یاد داریم که در دهه ۷۰، همین موضوع وجود داشت، در برهه‌ای قیمت بالا رفت اما متقاضی به این سمت کشیده نشد، بنابراین حتی قیمت بازار از قیمت کارخانه هم پایین‌تر آمد. نکته مهم اما این است که دستوری ماندن قیمت خودرو‌ها برای منفعت مردم نیست و تنها برای آن است که این صنعت را زمین بزنند. قیمت خودرو و قیمت بنزین دو موردی است که هیچکس جرأت اینکه سمت آن برای افزایش برود را ندارد و برای افزایش قیمت آن‌‌ها واهمه وجود دارد؛ در حال‌حاضر قیمت بنزین برابر یک لیتر آن هم نیست، اما این جرأت وجود ندارد که سمت افزایش آن بروند و قیمت آن را اصلاح کنند. همچنین در ادامه، آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز، با انتقاد از نبود اسناد بالادستی خودروی کشور، گفت: دورنمای این صنعت مشخص نیست و شاهدیم هر مجلسی که بر روی کار می‌آید به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند. محبی‌نژاد؛ اضافه‌ کرد: امسال سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شد و در این راستا باید سرمایه‌های مردم به سمت تولید برود. وی افزود: در مقایسه با سال گذشته، امسال به ۴۰ درصد نقدینگی بیشتر برای افزایش تولید نیاز داریم. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، خاطرنشان‌ کرد: اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو، تأمین منابع ارزی و مواد اولیه داخلی، عدم محدودیت انرژی و منابع انسانی از مهم‌‌ترین مطالبات قطعه‌سازان است. وی با بیان اینکه تأمین زیرساخت‌ها یکی دیگر از مهم‌‌ترین مسائل قطعه‌سازان است، گفت: این صنعت به پنج میلیارد یورو برای تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات نیاز دارد به همین میزان نیز نیازمند منابع ریالی هستیم. وی ادامه‌ داد: توان بالفعل خودروسازان ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو است، این در حالی است که توانایی و پتانسیل تولید دومیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و قطعه وجود دارد به شرطی که پیش‌نیاز‌ها فراهم شود. این افزایش نقدینگی برای افزایش نرخ نهاده‌هاست. محبی‌نژاد؛ تأکید کرد: باید نقدینگی را به کسب‌وکار مولد تزریق کنیم تا از تورم کاسته شود. وی با اشاره به اینکه باید بخش دولتی از بنگاه‌داری دست ‌بردارد، گفت: صنعت خودروی کشور توسط بخش خصوصی سیاست‌گذاری نشده است و این امر منجر به بروز مشکلات شده است. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، عنوان کرد: افزایش تیراژ خودرو نیازمند تأمین زیرساخت‌هاست. در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تولید برود، اما به دلیل کم‌سودده بودن تولید سرمایه‌های سرگردان به سمت دلالی رفته است. به گفته وی، باید برنامه مشخص و چشم‌انداز در حوزه صنعت خودرو ارائه شود. محبی‌نژاد؛ به وجود قطعات خودرو با کیفیت‌های مختلف در بازار اشاره کرد و گفت: هر کیفیت قطعه‌ای که وجود دارد، به خواست بازار و نیاز خودروسازان است و معتقدیم قطعاتی که ساخته می‌شود در شأن مردم نیست. ابراهیم دوست‌زاده؛ عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن نیز در این باره، گفت: سال گذشته ۵۰ جلسه کارشناسی با خودروسازان و وزارت صمت برگزار و در سه حوزه، مسائل کیفی شناسایی شد. وی افزود: بخشی از مشکلات به خودروهای قدیمی برمی‌گردد و قطعات نیاز به استانداردسازی دارند، بخشی دیگر بحث کمبود امکانات تست قطعات در کشور است. همچنین مشکلاتی در زمینه زیرساخت‌ها داریم که به دو دهه قبل برمی‌گردد. دوست‌زاده؛ تصریح ‌کرد: در حوزه مواد اولیه به خاطر تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. امیرحسین جلالی؛ دیگر عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن نیز در این خصوص، گفت: تعداد قطعات خودروهای برقی کمتر از خودروهای بنزینی است، از این رو با آمدن خودروهای برقی باید قطعه‌سازان تغییر شغل بدهند.