دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور، گفت: تغییر نام قرعهکشی خودرو به سامانه یکپارچه بهانه جدید خودروسازان برای عدم نوسازی خودروهای فرسوده است. کیفیت و ایمنی دو پارامتر مهم تولید خودرو در کشور است که از زمان آغاز تحریمهای ظالمانه علیه کشور، این دو پارامتر در تولیدات کمرنگتر شده است. علیرغم اینکه مسؤولان نسبت به کیفیت […]
دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور، گفت: تغییر نام قرعهکشی خودرو به سامانه یکپارچه بهانه جدید خودروسازان برای عدم نوسازی خودروهای فرسوده است. کیفیت و ایمنی دو پارامتر مهم تولید خودرو در کشور است که از زمان آغاز تحریمهای ظالمانه علیه کشور، این دو پارامتر در تولیدات کمرنگتر شده است. علیرغم اینکه مسؤولان نسبت به کیفیت خودرو به تولیدکنندگان بارها گلایه کردند، اما ظاهراً خودروسازان برنامه دیگری را دنبال میکنند.
فرار خودروسازان از نوسازی
به گزارش بازار، سیدامیر احمدی؛ دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور، با اشاره به توقف فرآیند اسقاط خودرو در کشور، گفت: نامهای توسط وزارت صمت به واردکنندگان خودرو ابلاغ شده که فرآیند اسقاط خودرو را کُند کرده است. باتوجه به تصویب نشدن آییننامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، فرآیند اسقاط دچار چالش شده است. علیرغم اینکه مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به تدوین و تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو کرده است، با گذشت چهار ماه تاکنون این موضوع از سوی دولت اجرایی نشده است. با تغییر نام قرعهکشی خودرو به سامانه یکپارچه خودرو و بازی با کلمات توسط متولیان امر، مالکان خودروهای فرسوده را از حق خود محروم کردند. دبیر انجمن مرکز اسقاط، با اشاره به قانون هوای پاک در راستای کاهش آلودگی هوا، توضیح داد: در راستای کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت طبق قانون هوای پاک باید خودروسازان ۲۰ درصد محصولات خود را به نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص دهند. اما با تغییر نام قرعهکشی خودرو به سامانه یکپارچه خودرو و بازی با کلمات توسط متولیان امر، مالکان خودروهای فرسوده را از حق خود محروم کردند. احمدی؛ در پاسخ به اینکه خودروهای فرسوده چه تأثیری در تصادفات جادهای دارند، بیان کرد: در ایام نوروز براساس آمار تلفات جادهای به ۱۹۰۰ نفر رسیده بود، در شهری مانند تهران به دلیل آلودگی هوا سالانه ۱۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند. این جان باختنها به دلیل وجود خودروهای فرسوده و تولیدات بیکیفیت داخلی است که براساس اعلام پلیس ناجا، ۴۵ درصد از خودروهای داخلی فرسوده هستند.
سرعت کُند ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها
سعید مدنی؛ مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، درخصوص کیفیت خودروها نیز، گفت: مقوله کیفیت و ایمنی که در ارتباط با یکدیگر هستند، خودروسازان هر چند سال یکبار کیفیت و استانداردها را ارتقاء میدهند. هرچند که تولیدکنندگان در تلاش هستند با طراحیهای جدید روی پلتفرمهای فعلی به استانداردهای روز ایمنی دست یابند. مدنی؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عوامل عدم ارتقا ایمنی و کیفیت خودروها، بیان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه تاکنون وضعیت قیمتگذاری خودرو مشخص نیست و هر روز با قیمتهای دستوری نقدینگی خودروسازان کاهش مییابد، در این شرایط تولیدکنندگان به دنبال ارتقای کیفیت و ایمنی نخواهند بود. در حالحاضر وضعیت تولید خودرو در کشور به کمک قطعهسازان در حال انجام است. در حالحاضر قطعهسازان و خودروسازان به دلیل عدم تخصیص ارز موفق به ترخیص مواد اولیه خود از گمرک نشدند. وی، افزود: در حقیقت ارتقای ایمنی و کیفیت در خودروسازیهای کشور با سرعت آرام ناشی از عدم سرمایهگذاری یا وجود نقدینگی انجام میشود؛ چرا که دغدغه اصلی واحدهای تولیدی تأمین دستمزد کارکنان خود است. در حالحاضر قطعهسازان و خودروسازان به دلیل عدم تخصیص ارز موفق به ترخیص مواد اولیه خود از گمرک نشدند، به بیانی بهتر این موضوع دغدغه جدید تأمین مواد اولیه را به صنعت خودرو تحمیل شده است. مدنی؛ با بیان اینکه دولت عامل اصلی عدم پیشرفت صنعت خودرو است، اظهار داشت: بهبود وضعیت خودروسازان فقط مشروط بر رهاسازی مدیریت توسط دولت است. قیمتگذاری و انتخاب مدیرعامل باید توسط مجامع خودروسازان انجام شود، در این میان دولت باید نظارت مشروط بر تسهیل روابط میان صنعت خودرو و سایر ارگانها را داشته باشد. در ماههای اخیر شعارهای خصوصیسازی کاملاً به فراموشی سپرده شده است. هر تصمیمی که دولت برای اجرای واردات خودرو میگیرد، عدهای مافیا مانع از اجرای آن میشوند. مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، درخصوص اینکه واردات خودرو چه تأثیری در صنعت خودرو خودهد داشت، بیان کرد: برنامه اجرای واردات خودرو نشان از علاقه دولت به دخالت در صنعت و بازار خودرو دارد. عدم واردات خودروهای خارجی به کشور سبب شد محصولات چینی که قیمت ۸۰۰ میلیون تومانی داشتند به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برسد. هر تصمیمی که دولت برای اجرای واردات خودرو میگیرد، عدهای مافیا مانع از اجرای آن میشوند. نتیجه این موضوع علاوه بر گرانی خودرو، عدم نوسازی است. واردات خودرو اگر انجام شود، زمینه لازم برای رقابت خودروسازان بخشخصوصی با واردکنندگان در راستای ارتقای کیفیت محصول ایجاد خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.