عوارض هوشمند براساس نوع خودرو دریافت می‌شود

براساس برنامه هفتم توسعه، وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند با استفاده از ابزارهای هوشمند براساس نوع خودرو عوارض دریافت کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سازمان برنامه و بودجه، لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۶-۱۴۰۲) را درحالی منتشر کرد که براساس ماده ۱۰۲ بخش زیربنایی (تجارت و ترانزیت)، به‌منظور تأمین منابع مورد نیاز جهت توسعه، نگهداری و بهره‌برداری امور […]

براساس برنامه هفتم توسعه، وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند با استفاده از ابزارهای هوشمند براساس نوع خودرو عوارض دریافت کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سازمان برنامه و بودجه، لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۶-۱۴۰۲) را درحالی منتشر کرد که براساس ماده ۱۰۲ بخش زیربنایی (تجارت و ترانزیت)، به‌منظور تأمین منابع مورد نیاز جهت توسعه، نگهداری و بهره‌برداری امور حمل‌ونقل جاده‌ای به وزارت راه‌وشهرسازی (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای) اجازه داده می‌شود با استفاده از ابزارهای هوشمند از کلیه وسایل نقلیه (به استثناء وسایل نقلیه عمومی دارای صورت‌وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در راه‌های شریانی تردد می‌کنند بر مبنای میزان پیمایش به‌ازای هر کیلومتر و براساس نوع خودرو، با تصویب هیأت وزیران عوارض دریافت کرده و به حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور وازیر کرده تا در قالب بودجه سالیانه صرف توسعه و بهسازی و نگهداری و ایمن‌سازی و هوشمندسازی جاده‌های کشور کند. همچنین طبق ماده ۱۰۳، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است تا جدول عوارض جبران خسارات وارده به جاده‌ها را براساس میزان بار محوری و میزان صدمه وارده به جاده‌های کشور توسط انواع کامیون و کامیونت‌‌‌‌ها تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه به تصویب شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور برساند. در ماده ۱۰۵ این بخش نیز آمده که به‌منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه گنجایش (تناژ) حمل تولیدات معدنی، کلیه معادن کشور مکلفند با هماهنگی ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خروجی واحد تولیدی نسبت به استقرار دفتر صدور بارنامه اقدام کنند. تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل محصولات واحدهای تولیدی معادن شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه و تأییدیه پیمایش توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان است.