معاون علمی رئیس‌جمهور اعلام کرد

آمادگی ۳۴۰ دانش‌بنیان حوزه سلامت برای حضور در بازارهای بین‌المللی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، اعلام کرد: در حال‌حاضر ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زیست‌بوم فناوری‌‌‌ها و نوآوری‌های سلامت فعالیت دارند و ضمن تأمین نیازهای کشور برای حضور در بازارهای بین‌المللی از ظرفیت کافی برخوردار هستند. به گزارش ایرنا، روح‌ا… دهقانی‌فیروزآبادی؛ در ادامه سفر به کشور اندونزی و در فروم تجهیزات پزشکی […]

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، اعلام کرد: در حال‌حاضر ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زیست‌بوم فناوری‌‌‌ها و نوآوری‌های سلامت فعالیت دارند و ضمن تأمین نیازهای کشور برای حضور در بازارهای بین‌المللی از ظرفیت کافی برخوردار هستند. به گزارش ایرنا، روح‌ا… دهقانی‌فیروزآبادی؛ در ادامه سفر به کشور اندونزی و در فروم تجهیزات پزشکی این کشور که با حضور رئیس آژانس بین‌المللی علمی و تحقیقاتی اندونزی و جمعی از مدیران و فعالان حوزه سلامت دو کشور برگزار شد، ظرفیت‌های زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان ایران برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه سلامت را تشریح کرد. وی با یادآوری ظرفیت بازارهای بین‌المللی برای تعاملات دانش‌بنیان در حوزه سلامت، همراهی تاریخی دو کشور را محوری برای ادامه همکاری‌‌‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اشتراکات گسترده فرهنگی بین دو کشور وجود دارد که ظرفیت بالقوه بسیار گسترده‌ای برای همکاری بین دو کشور در حوزه سلامت و دارو را فراهم می‌کند. لازم است بخش‌خصوصی به این مسأله ورود داشته و با شناسایی نیازها، با همکاری دوجانبه، در مسیر رفع این نیاز‌‌ها گام‌بردارند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۷۰ سال از اولین ارتباطات دیپلماتیک بین دو کشور ایران و اندونزی می‌گذرد، گفت: ایران و اندونزی دارای پیشینه‌ای درخشان در تعاملات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و دانشی هستند که این پیشینه ارزشمند می‌تواند نقطه اتکایی برای گسترش تعاملات علمی و فناورانه بین دو کشور باشد. دهقانی‌فیروزآبادی؛ ادامه داد: طبیعتاً در این بین هم نهادهای بالادستی نظارتی حوزه سلامت در هر دو کشور، می‌بایست با همکاری و تعامل بیشتر، تسهیل‌گر و تسریع‌گر این امر باشند. وی به ظرفیت‌های گسترده همکاری ایران و اندونزی در حوزه سلامت اشاره و تصریح کرد: برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه تجهیزات پزشکی، دارو و سلامت، امکان تعریف زمینه‌های همکاری گسترده‌ای وجود دارد که مطمئناً در بلندمدت و با توجه به اشتراکات گسترده فرهنگی بین دو کشور، بازار رو به توسعه فناوری و گسترش بازارهای اقتصادی دو کشور ایران و اندونزی که روی هم رفته حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت مسلمان را شامل می‌شود، به یاری خداوند متعال شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی خواهیم بود.

بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، با بیان اینکه استفاده از تجهیزات پزشکی در زندگی انسان‌‌‌ها قدمتی به اندازه تاریخ تمدن دارد، ادامه داد: ابزارهای پزشکی ساده ابداع شده هزاران سال قبل، هم‌اکنون جای خود را به پیشرفته‌‌‌ترین ابزار‌‌ها و وسایل پزشکی، کمک تشخیصی و درمانی داده که اندازه بازار جهانی آن هم‌اکنون به حدود ۵۰۰ میلیاردلار می‌رسد. دهقانی‌فیروزآبادی؛ ادامه داد: دانش فنی به کار رفته در ساخت بسیاری از این تجهیزات از بالا‌‌ترین و به‌روز‌‌‌ترین نوع خود در دنیا و محل پیوند و همگرایی علوم پایه و مهندسی و پزشکی است. این دستاورد‌‌ها ماحصل سال‌‌‌ها تحقیقات دانشمندان در مجهز‌‌ترین آزمایشگاه‌های علمی بوده است. وی اضافه کرد: بازار مصرف بسیار گسترده و اهمیت راهبردی تجهیزات پزشکی در حفظ جان شهروندان یک کشور باعث می‌شود تا همواره سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای از طرف بخش‌خصوصی مورد حمایت دولت در این حوزه انجام شود.

توانمندی ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات پزشکی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه ایران با اتکا به توانمندی داخلی و نیروی انسانی نخبه توانسته است، موانع و چالش‌های حوزه سلامت را به سلامت عبور کند، اظهار داشت: سال‌‌‌ها تحریم ظالمانه‌ای که بر ایران اعمال شده، باعث شده است نگاه به توانمندی‌های داخلی و حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه تجهیزات پزشکی گسترش یابد. هم‌اکنون ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان در زیست‌بوم فناوری‌‌‌ها و نوآوری‌های سلامت فعالیت دارند و ضمن تأمین نیازهای کشور برای حضور در بازارهای بین‌المللی از ظرفیت کافی برخوردار هستند. دهقانی‌فیروزآبادی؛ ادامه داد: این شرکت‌ها توانایی تولید تجهیزات پیشرفته‌ای مانند سی تی اسکن، دستگاه دیالیز، ونتیلاتور‌ای سی یو، الکتروشوک‌های قلبی، یونیت‌های دندانپزشکی، انواع ایمپلنت‌های دندانی، گرفت‌های استخوانی، کیت‌های تشخیصی، و طیف وسیعی از لوازم مصرفی مورد نیاز اتاق‌های عمل و بیمارستان‌‌ها را دارند. وی افزود: این تجهیزات و لوازم مصرفی در بسیاری از مراکز پزشکی خصوصی و دولتی در ایران نصب شده و در حال استفاده هستند.