معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

تکمیل ۴ کریدور اصلی راه‌آهن نیازمند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به برنامه تکمیل چهار کریدور اصلی کشور که ارتباط ریلی با شرق و غرب را تکمیل می‌کند، گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این چهار کریدور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵٫۸ میلیون یورو اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ در هشتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر مهندسی راه‌آهن، اظهار […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به برنامه تکمیل چهار کریدور اصلی کشور که ارتباط ریلی با شرق و غرب را تکمیل می‌کند، گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این چهار کریدور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵٫۸ میلیون یورو اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ در هشتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر مهندسی راه‌آهن، اظهار داشت: توسعه شبکه ریلی کشور در قالب چهار کریدور اصلی با تمرکز بر اتصال به شبکه حمل‌ونقل کشورهای همسایه در دست اقدام است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، یکی از مهم‌‌ترین راهکار‌ها برای تغییر مد حمل‌ونقل از جاده‌ای به ریلی، تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل و رفع گلوگاه‌های شبکه ریلی کشور دانست و گفت: این هدف در حال‌حاضر با طراحی و اجرای چهار کریدور ریلی و اتصال آن به بنادر مهم و مبادی ورودی و خروجی کشور دنبال می‌شود. وی ادامه داد: موقعیت ویژه ایران در منطقه از دیرباز تاکنون نشان می‌دهد با تکمیل شبکه حمل‌ونقل و ممتد کردن مسیرهای ریلی می‌توان از ظرفیت‌های موجود به‌ویژه بنادر جنوبی و شمالی کشور بهره‌مند شد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، در این همایش از تصویب طرح تکمیل چهار کریدور اصلی در کشور خبر داد و گفت: کریدور ریلی شرق به طول ۱۵۰۰ کیلومتر از ایستگاه چابهار تا یونسی در شرق کشور اولین کریدور است که احداث ۶۰۰ کیلومتر بخش جنوبی آن در حال انجام است و انعقاد قرارداد ۲۸۰ کیلومتر دیگر نیز در حال اجراست. خادمی؛ از خط ریلی بندرعباس-‌آستارا به‌عنوان کریدور ترانزیتی شمال-‌جنوب مرکزی کشور و مهم‌‌ترین کریدور کشور یاد کرد و ادامه داد: تکمیل کریدور شمال-‌جنوب موجب اتصال به کشور آذربایجان در شمال و اتصال به هند از طریق بندرعباس می‌شود و تکمیل شدن حدفاصل رشت تا آستارا، مسیر ترانزیت کالا در کریدور بین‌المللی هند تا شمال اروپا را شش هزار کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اتصال بندر امام‌خمینی(ره) به آستارا و از آنجا به کشور آذربایجان و همچنین اتصال بوشهر به شبکه ریلی را دو کریدور دیگر معرفی کرد و افزود:‌ اتصال بوشهر به شبکه ریلی موجب استفاده از ظرفیت‌های این بندر می‌شود. در حال‌حاضر این مسیر تا شیراز تکمیل شده است و با تکمیل حدفاصل شیراز تا بوشهر و از آنجا تا عسلویه به طول ۵۰۰ کیلومتر این کریدور نیز به صورت پیوسته در دسترس قرار می‌گیرد. وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این چهار کریدور را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵٫۸ میلیون یورو اعلام کرد. خادمی؛ خودکفایی در تولید ریل را از دستاوردهای مهم در توسعه شبکه حمل‌ونقل کشور دانست و گفت:‌ تولید ریل مورد نیاز ساخت شبکه ریلی در داخل کشور، همچنین استفاده از ریل طویل در مسیر چابهار به زاهدان به‌عنوان اولین مسیر ریلی جدید از دیگر اقدامات برای تسریع در تکمیل شبکه ریلی محسوب می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، بومی‌سازی ساخت خطوط ریلی با استفاده از توان فنی و مهندسی بالای کشور را از افتخارات ملی اعلام کرد و گفت: خودکفایی در بخش زیرسازی، روسازی، ادوات و تجهیزات ریلی از دیگر دستاوردهای صنعت ریلی کشور است که با توجه به توان فنی، مطالعاتی و اجرایی مهندسان کشور در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، تکمیل کریدورهای ریلی در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.