ساماندهی مؤسسات مالی ناتراز

معصومه براتی- مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه، مالیات، و گمرک) با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل شرکت فارابی، مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان، رئیس بیمه مرکزی، معاون امور بانکی و بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر […]

معصومه براتی- مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه، مالیات، و گمرک) با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل شرکت فارابی، مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان، رئیس بیمه مرکزی، معاون امور بانکی و بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر امور اقتصاد و دارایی و اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وزیر امور اقتصاد و دارایی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک، بیمه) از ساماندهی مؤسسات مالی ناتراز خبر داد. سید احسان خاندوزی؛ با اشاه به عملکرد صنعت مالی در یک سال گذشته، گفت: نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در شبکه بانکی از ۸۳.۲ در اسفند سال ۱۴۰۰ به ۸۵٫۱ به اسفند۱۴۰۱ رسید. همزمان با این افزایش مطالبات غیرجاری ریالی شبکه بانکی از ۴٫۸ در اسفند ۱۴۰۰ به ۴٫۴ در اسفند سال قبل رسیدیم که نشان‌دهنده تکاپوی شبکه بانکی است. همچنین سهم تسهیلات خرد از ۱۳ به بیش از ۱۵ درصد رسید و سهم شرکت‌های دانش بنیان ۱۶۵ درصد در سال قبل افزایش داشت. وی با اشاره به افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ همت در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ همت در سال گذشته، عنوان کرد: اوراق شرکتی افزایش قابل‌توجهی داشت. همچنین تأمین مالی از ۳۲ همت به ۱۲۴ همت در سال گذشته رسید که رشد چهار برابری را تجربه کرد. سهم اوراق شرکتی از ۱۳ به ۲۷ درصد افزایش داشت. وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه دولت این است که سهم کمتری از ظرفیت بازارسرمایه به دولت اختصاص داده شود، عنوان کرد: صنعت مالی از منظر تحلیل دولت رکن تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد است و اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد ایران رشد خوبی تجربه کند. البته رشد مستقل صنعت مالی مطلوب نیست و باید صنعت مالی کشور را در نسبت با بخش واقعی و تولید ایران قراردهیم. خاندوزی؛ با تأکید بر اینکه نمی‌توان صنعت مالی را فقط برای کنترل تورم به کار گرفت، گفت: غیر از سیاست‌های سلبی که فقط نقدینگی را کنترل می‌کند نیازمند سیاست ایجابی از بخش اعتبارات هستیم. اگر قرار است رشد تولید داشته باشیم نمیتوان حضور مؤسسات مالی ناتراز را تحمل کرد و برای ساماندهی این مؤسسات توافق خوبی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته است. وی درمورد رشد سرمایه‌گذاری توضیح داد: رشد سرمایه‌گذاری منفی بود اما با فشاری که سال قبل روی بازیگران مهم صورت گرفت از رشد سرمایه‌گذاری منفی پنج در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۷٫۷ در سال قبل رسیدیم و از سیاهچاله دهه ۹۰ خارج شدیم؛ بنا داریم در سال‌جاری این مسیر را ادامه دهیم. همچنین ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری مستقل امسال مصوب شد. نگاه دولت احیای نقش سرمایه‌گذاری منضبط شبکه بانکی است. مقدمات مشارکت نهادهای مالی فراهم شده است و جلسه اخیر شورای پول و اعتبار مصوبه خوبی در این زمینه انجام داد. وزیر اقتصاد ادامه داد: باید از طرفیت صندوق توسعه ملی برای ایجاد مجموعه اقتصادی جدید استفاده شود. خاندوزی؛ افزود: مولدسازی فرصتی برای صنعت مالی است.

صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی وارد بازارسرمایه می‌شود

رئیس سازمان بورس نیز، در ادامه این مراسم از ورود صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی به بازارسرمایه در روزهای اتی خبر داد. مجید عشقی؛ در نمایشگاه صنعت مالی ایران، گفت: سواد مالی یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در قرن حاضر است و ما هم در بازارسرمایه برای اولین بار برای ارتقای سواد مالی مرکز افکارسنجی را راه‌اندازی کرده‌ایم و براساس نتایج آن برای ارتقای سواد مالی برنامه‌ریزی می‌کنیم. وی ادامه داد: در صنعت مالی بخش‌خصوصی جایگاه ویژه‌ای دارد و بخش عمده خدمات بازارسرمایه توسط بخش‌خصوصی اداره می‌شود و اگر بخواهیم وضعیت را با ١٠ سال گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که در بخش کارگزاری در دهه گذشته ١٠ کارگزاری برتر کارگزاری بانکی هستند اما امروز کارگزاری بخش‌خصوصی این جایگاه را گرفته‌اند. رئیس سازمان بورس، با بیان اینکه در چند سال گذشته اکثر نوآوری‌‌ها در صنعت مالی توسط بخش‌خصوصی انجام شده است، گفت: معتقدم که افزایش مشارکت مردم و مردمی‌سازی اقتصاد کشور تنها راه تحول رشد تولید در کشور است و از این یکی از کارویژه ما پذیرش بخش‌خصوصی در بازارسرمایه است تا به رشد تولید کمک کنیم. معاون وزیر اقتصاد، افزود: به انتشار اوراق بدهی شرکتی تأکید داریم از این‌رو سال گذشته انتشار این اوراق به سه برابر رسید که امسال هم انتشار اوراق بدهی شرکتی را برای تأمین مالی تولید افزایش می‌دهیم و در دو ماه گذشته حجم بالایی موافقت اصولی بخش‌خصوصی صادر کردیم و هر هفته یک بخش‌خصوصی در بازارسرمایه عرضه اولیه کرده‌ایم. عشقی؛ تأکید کرد: کارویژه ما تأمین مالی بخش‌خصوصی در بازارسرمایه است و مسیر سبز تأمین مالی برای شرکت‌های معتبر را تعریف کرده‌ایم و فرآیند اکثر مجوزهای تأمین مالی و انتشار اوراق بهادار را الکترونیکی کرده‌ایم و در همین نمایشگاه صکوک‌پلاس را رونمایی می‌کنیم. رئیس سازمان بورس، با اشاره به ورود صندوق جدید بازنشستگی به بازارسرمایه، گفت: در روزهای آینده، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی صادر خواهد شد که هم در جهت تأمین آینده شاغلین و بازنشستگان است و هم منابع جدید و مستمر و پایدار برای بازار فراهم خواهد کرد.