افزایش ۳۷ میلیونی مسافران ریلی ظرف ۵ سال

    با وجود عمر طولانی راه‌آهن در اقتصاد ایران همواره این نوع از حمل‌ونقل در کنار گزینه‌هایی مانند جاده و هواپیما در حاشیه قرار داشته است، موضوعی که دولت یازدهم قصد دارد آن را متحول کرده و در قالب برنامه ششم راهبردی جدید برای آن تعریف کند. به گزارش ایسنا، هرچند در طول حدود […]

 

 

با وجود عمر طولانی راه‌آهن در اقتصاد ایران همواره این نوع از حمل‌ونقل در کنار گزینه‌هایی مانند جاده و هواپیما در حاشیه قرار داشته است، موضوعی که دولت یازدهم قصد دارد آن را متحول کرده و در قالب برنامه ششم راهبردی جدید برای آن تعریف کند.

به گزارش ایسنا، هرچند در طول حدود ۳ سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای محوریت ‌یافتن دوباره راه‌آهن اوضاع این صنعت قدری متحول شده و جایگاه آن در عرصه مسافری و باری بهبود پیدا کرده، اما هنوز نمی‌توان امید داشت جایگاه راه‌آهن در ایران به مدل‌های اروپایی خود برسد.

باقی‌ماندن ظرفیت خالی در برخی مسیرهای ریلی در ایام پیک سفر نوروز در سال گذشته آن هم در شرایطی که در صورت پر شدن تمام ظرفیت‌ها حتی تعداد مسافران راه‌آهن در این ایام به ۳ میلیون نفر نمی‌رسد به خوبی نشان می‌دهد هنوز مردم ایران این نوع از حمل‌ونقل را به عنوان انتخاب نخست خود در نظر ندارند.

محدودیت ظرفیت مسیرهای راه‌آهن، سرعت پایین حرکت قطار‌ها در برخی از محور‌ها و مزیت نسبی کیفیت خدمات ارایه شده در برخی از حوزه‌های حمل‌ونقل در قیاس با راه‌آهن برخی از عواملی است که باعث شده در طول این مدت قطار نتواند خود را به عنوان انتخاب اول در سفرهای درون کشوری مطرح کند موضوعی که به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی و دولت یازدهم برای آن چاره‌ای جدی در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته است.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت راه‌آهن براساس برنامه ششم توسعه میزان جابه‌جایی‌‌ها در حوزه ریلی به عنوان یکی از محورهای مهم مطرح شده که براساس آن باید طی پنج سال میزان جابه‌جایی بار از ۳۵ میلیون تن به ۹۱ میلیون تن افزایش یابد و تعداد مسافران ریلی نیز در ابتدا از ۲۵ میلیون نفر به ۴۲ و با اضافه شدن ظرفیت ۲۰ میلیونی قطارهای حومه‌ای به ۶۲ میلیون نفر در سال برسد.

پورسید آقایی اعلام کرده در صورت نهایی شدن پروژه‌هایی مانند قطار سریع‌السیر در ایران می‌توان انتظار داشت که این روند با سرعت بیش‌تری پیگیری شود. هرچند بزرگ‌بودن عدد افزایش ۳۷ میلیون نفری مسافران در عرض کم‌تر از پنج سال عددی بسیار بزرگ محسوب می‌شود که راه‌آهن ایران تاکنون نیز نتوانسته به آن دست یابد، اما با توجه به باز شدن امکان متنوع‌سازی منابع مالی در حوزه ریل و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای این بخش از یک سو و تمرکزی که دولت برای افزایش توان زیرساختی عرصه ریل گذاشته از سوی دیگر این امید را به وجود آورده که قدری از این اهداف تأمین شود.

مدیرعامل راه‌آهن چندی اعلام کرده بود که این بخش برای دستیابی به تمام اهدافش به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت که شاید بخشی از این منابع در قالب برنامه ششم توسعه تأمین شود. برنامه‌ای که می‌تواند راه‌آهن ایران را به‌طوری جدی متحول کند.