آیین‌نامه تضمین معاملات مصوب

آیا اخذ سفته به‌عنوان تضمین معتبر، زمانی که پیمانکاری مبلغ پیش‌پرداخت ارزی را با استفاده از نرخ تسعیر سامانه سنا به صورت ریالی دریافت می‌نماید و به حساب مشترک فیمابین کارفرما و پیمانکار واریز می‌شود، وجود دارد؟

سوال: آیا اخذ سفته به‌عنوان تضمین معتبر، زمانی که پیمانکاری مبلغ پیش‌پرداخت ارزی را با استفاده از نرخ تسعیر سامانه سنا به صورت ریالی دریافت می‌نماید و به حساب مشترک فیمابین کارفرما و پیمانکار واریز می‌شود، وجود دارد؟ با توجه به اجازه تبصره ماده ۹ آیین‌نامه تضمین معاملات مصوب ۱۳۹۴ که به اشخاص ایرانی اجازه […]

سوال: آیا اخذ سفته به‌عنوان تضمین معتبر، زمانی که پیمانکاری مبلغ پیش‌پرداخت ارزی را با استفاده از نرخ تسعیر سامانه سنا به صورت ریالی دریافت می‌نماید و به حساب مشترک فیمابین کارفرما و پیمانکار واریز می‌شود، وجود دارد؟

با توجه به اجازه تبصره ماده ۹ آیین‌نامه تضمین معاملات مصوب ۱۳۹۴ که به اشخاص ایرانی اجازه داده است به‌جای ضمانت‌نامه ارزی بانکی، ضمانت‌نامه ریالی براساس نرخ تسعیر بانک مرکزی (زمان تسلیم) ارائه نمایند و اجازه قبل‌تر این مقرره در تبصره ۲ ماده ۶ به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر دریافت سفته به جای تضمین‌های تأدیه پیش‌پرداخت با سه شرط؛

۱-  واریز به حساب مشترک دستگاه اجرایی و پیمانکار و

۲- مصرف وجوه با نظارت دستگاه اجرایی و

۳- در رهن قرار گرفتن ماشین‌آلات خریداری شده از محل مذکور به‌عنوان وثیقه تا تصفیه بدهی

لذا در فرض سؤال طرح شده یعنی، زمانی که پیمانکار مبلغ پیش‌پرداخت ارزی را با استفاده از نرخ تسعیر سامانه سنا به صورت ریالی دریافت کند؛ اصولاً ارزی به پیمانکار پرداخت نمی‌شود که لزوم به ارائه ضمانت‌نامه ارزی بانکی باشد و چون این مبلغ به حساب مشترک فیمابین کارفرما و پیمانکار واریز می‌گردد. لذا با رعایت شروط سه‌گانه فوق؛ امکان اخذ سفته به‌عنوان تضمین معتبر از سوی کارفرما وجود دارد.

علی قره‌داغلی -۳ خرداد ۱۴۰۲