در حالی دولت از حدود ۱۵ ماه پیش به دنبال واگذاری خودروسازان است که زیان انباشته شرکتهای مادر -منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱- به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش مهر، صنعت خودروسازی کشور با چالشهای متعددی همچون بهرهوری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، […]
در حالی دولت از حدود ۱۵ ماه پیش به دنبال واگذاری خودروسازان است که زیان انباشته شرکتهای مادر -منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱- به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش مهر، صنعت خودروسازی کشور با چالشهای متعددی همچون بهرهوری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیمگیران و ذینفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه است. وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکتهای خودروسازی یکی از نتایج اخذ تصمیمات نادرست و چالشهای مزبور است. بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایرانخودرو، سایپا، پارسخودرو) منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که زیان انباشته این صنعت -فقط در بخش شرکتهای مادر- حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده و میزان بدهی نیز به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم ایرانخودرو از زیان انباشته حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان و از بدهی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان است. سایپا نیز حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۹۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد. همچنین برای پارسخودرو ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته و کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده است.
چه کسی حاضر به خرید خودروسازان است؟
براساس این گزارش، وضعیت زیاندهی خودروسازان در حالی تداوم دارد که رئیسجمهوری از اسفند سال ۱۴۰۰ دستور به واگذاری شرکتهای خودروسازی داده است. از آن زمان تاکنون صرفاً در آذرماه پارسال صورتجلسهای تهیه شد که در آن تأکید شده بود سهام تودلی (خودسهامداری) خودروسازان بهعنوان فاز نخست واگذاری تا پایان سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود که البته با گذشت سه ماه از سال ۱۴۰۲ هنوز در این فاز قرار داریم و اتفاق جدیدی در واگذاریها رخ نداده است. علیایحال، با توجه به وضعیت زیان انباشته خودروسازان که با بدهی در مجموع به ۳۷۴ هزار میلیارد تومان میرسد، وزارت صمت و سازمان خصوصیسازی باید شفافسازی کنند که چه کسی حاضر به خرید سهام این شرکتهای زیانده است؟ چهبسا که علی نبوی؛ رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز، در گفتوگویی داشت بر این گزاره صحه گذاشت. طبق تأکید نبوی در فاز اول واگذاری اقدامات زیادی را انجام دادیم و سهامداری در خودروسازان را ارزیابی کردیم و ارزشگذاری کارشناسی سهام نیز تهیه شد. آگهی نیز منتشر کردیم اما به دلیل فضای اقتصادی حاکم بر صنعت خودروی کشور، خریداران تمایلی به حضور در این صنعت ندارند. همچنین با توجه به تجربه شکست خصوصیسازی در ایران، در صورت پیدا شدن خریدار و واگذاری سهام، این شرکتها به چه عاقبتی دچار خواهد شد؟
عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، عنوان کرد: مشکلات در خودروسازی را باید در قالب یک بسته حمایتی شامل؛ خصوصیسازی صنعت خودرو، آزادسازی قیمت و واردات خودرو، کوتاه کردن دست دولت از مدیریت صنعت خودرو و تمرکز بر کیفیت به صورت همزمان حل کرد، در غیر این صورت چالشها در این صنعت از مدیر و […]
دیدگاه بسته شده است.