زیان‌دهی خودروسازان ماحصل مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو است

عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، عنوان کرد: مشکلات در خودروسازی را باید در قالب یک بسته حمایتی شامل؛ خصوصی‌سازی صنعت خودرو، آزادسازی قیمت و واردات خودرو، کوتاه کردن دست دولت از مدیریت صنعت خودرو و تمرکز بر کیفیت به صورت همزمان حل کرد، در غیر این صورت چالش‌‌ها در این صنعت از مدیر و […]

عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، عنوان کرد: مشکلات در خودروسازی را باید در قالب یک بسته حمایتی شامل؛ خصوصی‌سازی صنعت خودرو، آزادسازی قیمت و واردات خودرو، کوتاه کردن دست دولت از مدیریت صنعت خودرو و تمرکز بر کیفیت به صورت همزمان حل کرد، در غیر این صورت چالش‌‌ها در این صنعت از مدیر و وزیر فعلی به مدیر و وزیران بعدی منتقل خواهد شد. به گزارش خبرخودرو، آرمان خالقی؛ با بیان اینکه افزایش زیان انباشته دو خودروساز بزرگ ماحصل مدیریت دولتی صنعت خودرو است، اظهار داشت: خروج خودروسازان از زیان‌دهی مستلزم خصوصی‌سازی صنعت خودرو است زیرا مدیریت دولتی حاکم بر خودروسازی، خودروسازان را متحمل زیان سنگینی کرده است. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار خریدار سهام دولتی خودروسازان نباید لزوماً تولیدکننده خودرو باشد، تأکید کرد: قاعدتاً یک سرمایه‌گذار دغدغه‌مند برای حفظ سرمایه خود، مدیری کارآمد را برای مدیریت بنگاه اقتصادی خود انتخاب خواهد کرد. عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت، ایران در ادامه تصریح کرد: علی‌رغم دستور مؤکد مقام‌معظم‌رهبری بر خصوصی‌سازی صنعت خودرو، اما دولت همچنان به دنبال راهکارهای فرعی برای جبران زیان انباشته خودروسازان است. خالقی؛ یادآور شد: همچنین برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی با فناوری بالا که وزیر صمت بسیار علاقه‌مند به آن هستند در شرایط فعلی صنعت خودرو امکان‌پذیر نبوده و بازدهی مناسبی نخواهد داشت. وی ادامه داد: رفع مشکلات صنعت خودرو نیازمند تصمیمی هوشمندانه و شجاعانه برای واگذاری خودروسازی به بخش‌خصوصی است در غیر این صورت با تصمیمات سطحی و سبک مدیریتی که بر صنعت خودرو جاری است نتیجه مناسبی حاصل نخواهد شد. عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، درخصوص درخواست وزیر صمت از بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف اعتبارات دو خودروساز بزرگ برای جبران زیان انباشته خودروسازان، اظهار داشت: با توجه به بدهی بسیار سنگین خودروسازان به زنجیره تأمین و تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان، افزایش سقف اعتبارات مشکلات این دو خودروساز بزرگ را به صورت ریشه‌ای حل نخواهد کرد. خالقی؛ در پاسخ به این پرسش که به منظور خروج خودروسازان از زیان‌دهی، فرآیند قیمت‌گذاری خودرو در سال آینده باید چه تغییری کند، اذعان داشت: با خصوصی‌سازی صنعت خودرو و فرصتی یک‌ساله به بخش‌خصوصی می‌توان قیمت خودرو براساس عرضه و تقاضا و بازار آزاد تعیین کرد. البته تنها دغدغه در رابطه با آزادسازی قیمت خودرو این است که اگر قیمت تمام شده تولید پایین و فاصله بین بهای تمام شده و تقاضای بازار بالا باشد، سود زیادی نصیب خودروساز شده و خودروسازان با دستکاری در عرضه مانع کاهش قیمت خودرو خواهند شد و تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار نیز محفوظ خواهد ماند. وی با تأکید بر اینکه حمایت از خودروسازی باید هوشمندانه و برنامه‌ریزی شده باشد، بیان کرد: حمایت مطلق از صنعت خودرو، این صنعت را ضعیف و ناتوان کرده در حالی که مشکلات در خودسازی را باید در قالب یک بسته حمایتی شامل خصوصی‌سازی صنعت خودرو، آزادسازی قیمت و واردات خودرو، کوتاه کردن دست دولت از مدیریت صنعت خودرو و تمرکز بر کیفیت به صورت همزمان حل کرد در غیر این صورت چالش‌‌ها در این صنعت از مدیر و وزیر فعلی به مدیر و وزیران بعدی منتقل خواهد شد.