۳۴ هزار متقاضی خودروهای وارداتی در انتظار دریافت خودرو

حال که طبق وعده امید قالیباف؛ سخنگوی سابق وزارت صمت، قرار بود ۹۰ درصد خودروهای وارداتی تا پایان خرداد تحویل مشتریان شود، اما اکنون چند روز از موعد تحویل می‌گذرد و نه خودرویی به دست مشتریان رسیده و نه طراحان و مجریان این طرح در وزارت صمت سر کار خود هستند. اواخر سال گذشته بود […]

حال که طبق وعده امید قالیباف؛ سخنگوی سابق وزارت صمت، قرار بود ۹۰ درصد خودروهای وارداتی تا پایان خرداد تحویل مشتریان شود، اما اکنون چند روز از موعد تحویل می‌گذرد و نه خودرویی به دست مشتریان رسیده و نه طراحان و مجریان این طرح در وزارت صمت سر کار خود هستند. اواخر سال گذشته بود که وزارت صمت برای فروش خودروهای وارداتی که هنوز مدل و قیمت آن‌‌ها مشخص نبود، به ابتکاری جدید دست زد و با دریافت و بلوکه‌سازی ۵۰۰ میلیون تومان از ۱۲۰ هزار نفر، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان جذب حساب‌های وکالتی کرد. در آن مقطع مسؤولان وزارت صمت بار‌ها مدعی شدند که پنج درصد از این محصولات به صورت فروش فوری به دست مشتریان می‌رسد و ۹۰ درصد دیگر آن نهایتاً تا پایان خرداد ۱۴۰۲ در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان قرار می‌گیرد. به گزارش از تجارت‌نیوز، در همین زمینه امید قالیباف؛ سخنگوی وقت وزارت صمت، روز ششم اسفند ۱۴۰۱، طی گفت‌وگویی که با رادیواقتصاد داشت، درباره تحویل ۱۰۰ هزار خودروی خارجی پیش‌فروش‌شده به مشتریان تأکید کرد که «تحویل این خودرو‌ها عمدتاً سه ماهه است؛ یعنی شاید ۹۰ درصد آن سه‌ماهه باشد. پنج درصد آن تحویل فوری و پنج درصد آن هم شش‌ماهه باشد. ترکیب ممکن است تغییر کند، ولی در همین فضا احتمالاً خودرو‌ها تحویل مشتریان داده خواهد شد.» حال که پنج روز از پایان خرداد هم می‌گذرد، نه‌تنها خودرویی به دست ثبت‌نام‌کنندگان نرسیده، بلکه می‌توان گفت؛ ماجرای واردات خودرو به کلاف سردرگمی تبدیل شده که هر لحظه بعید نیست وارد بعد جدیدی شده و حتی بار دیگر ممنوع اعلام شود.

تکلیف خودروهای وارداتی چه می‌شود؟

گذشته از آنچه گفته شد، رضا فاطمی‌امین و سخنگوی محبوبش که وزارت صمت را به وعده‌خانه خود تبدیل کرده بودند، دیگر در ساختمان خیابان سمیه حضور ندارند که پاسخگوی وعده‌های پر زرق و برق خود باشند. احتمالاً مسؤولان جدید این وزارتخانه هم از پاسخ به ثبت‌نام‌کنندگان سر باز بزنند و وعده‌هایی را که داده شده به دوره وزارت قبلی ارتباط دهند. آن‌‌ها اگر در کلام هم چنین اذعانی نداشته باشند، فعلاً تکلیف خودروهای وارداتی که قرار بود ۹۵ درصد آن تا پایان خرداد به دست مشتریان را برسد را روشن نکرده‌اند تا در عمل ادامه‌دهنده راه فاطمی‌امین و یارانش باشند. در این بین برخی از اعضای قوه مقننه هم به جای قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن‌ها، گویی درگیر سهم خود از سفره مافیای خودرو شده‌اند. تا جایی که میکروفن نماینده افشاگر اهدای شاسی بلند‌ها در مجلس بسته می‌شود و برخی از نمایندگان هم فیدلیتی و دیگنیتی که این روز‌ها به آرزوی جوانان تبدیل شده ناچیز می‌دانند. در همین زمینه پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲، فریدون عباسی؛ عضو فراکسیون انقلاب مجلس، در واکنش به شاسی‌بلندگیت، گفت: «چرا باید این گدابازی‌‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی‌بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی‌بلند چقدر است؟»

۳۴ هزار متقاضی خودروهای وارداتی در انتظار

تاکنون فقط بین ۳۴ هزار متقاضی قرعه‌کشی انجام شده و طبق برنامه اولویت‌دهی و میزان واردات خودرو، مقرر شد که در دور نخست خودروهای چانگان و در ادامه خودروهایی از برندهای چینی، دانگ‌فنگ، چانگان، میتسوبیشی، اپل، داچیا، کیا، هیوندا، سانگ‌یانگ، نیسان، تویوتا، جتا، سئات، فیات تحویل متقاضیان شود. این فرآیند قرار بود از ۱۳ خرداد آغاز شود، اما هنوز هیچ خودروی جدید خارجی در بازار مشاهده نمی‌شود. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود، پس از پایان شوی تبلیغاتی واردات خودرو، وزارت صمت، دستگاه‌های نظارتی و مجلس به‌طور دقیق مشخص کنند که سایر خودروهای وارداتی چه زمانی ترخیص و تحویل متقاضیان خواهد شد؟!