دبیر انجمن قطعهسازان کشور، با اشاره وضعیت نگرانکننده و بحران مالی قطعهسازان با توجه به افزایش حجم مطالبات، خواستار یک برنامه مشخص از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات شد. به گزارش مناقصهمزایده، منصور منصوری؛ با اشاره به افزایش حجم مطالبات سازندگان و بروز بحران نقدینگی در صنعت قطعهسازی کشور، تأکید کرد: این شرایط در حالی […]
دبیر انجمن قطعهسازان کشور، با اشاره وضعیت نگرانکننده و بحران مالی قطعهسازان با توجه به افزایش حجم مطالبات، خواستار یک برنامه مشخص از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات شد. به گزارش مناقصهمزایده، منصور منصوری؛ با اشاره به افزایش حجم مطالبات سازندگان و بروز بحران نقدینگی در صنعت قطعهسازی کشور، تأکید کرد: این شرایط در حالی رقم خورده است که هر ساله این گپ و حجم مطالبات سازندگان بیشتر میشود. همچنین به دلیل افزایش نرخ تورم و رشد قیمت قطعات مرتب بر میزان مطالبات افزوده و سازندگان را با فشار مالی سنگینی روبهرو کرده است. وی با این حال موضوع مطالبات سازندگان را از معضلات همیشگی میان خودروسازان و قطعهسازان ذکر کرد و افزود: متأسفانه ادامه وضع موجود و عدم پرداخت مطالبات، بخش بزرگی از واحدهای قطعهسازان را دچار مشکل کرده است که در صورت بیتوجهی، منجر به کاهش تولید و حتی توقف خطوط تولید قطعهسازان خواهد شد. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور، اگر چه میزان مطالبات بالای ۱۲۰ روزه قطعهسازان را بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان عنوان میکند اما در همین حال بر این نکته تأکید دارد این رقم صرفاً مطالبات سازندگان از ایرانخودرو است که با در نظر گرفتن تعدیل قیمتها محاسبه شده است. منصوری؛ با وجود اینکه وضعیت سایپا را در پرداخت مطالبات سازندگان بهتر میداند اما معتقد است چنانچه مطالبات قطعهسازان از سایپا را هم به این رقم بیفزاییم، کل مطالبات بالای ۱۲۰روزه سازندگان از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور رقمی در حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان میشود. وی گفت: آن چیزی که در جریان مشکلات مالی خودروساز و تأخیر در پرداخت مطالبات قطعهساز تحقق پیدا نمیکند، برنامه تولید شرکتها و تعهدات خودروسازان به مشتریان است. امروز تمام سازندگان به دلیل نبود نقدینگی و افت تولید با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند. این مقام صنفی در انجمن سازندگان قطعات خودرو، در ادامه افزود: مشکل نقدینگی سازندگان در شرایطی هر روز جدیتر میشود که سازندگان برای تأمین و تخصیص ارز نیز نیاز به نقدینگی و مسدودسازی بخشی از نقدینگی در بانکها دارند. در واقع سازندگان ناگزیرند برای تأمین ارز روند مسدودسازی نقدینگی را در بانکها انجام دهند و حتی گاهی قطعهسازان مجبور میشوند ۱۰۰درصد مبلغ سفارش را در بانکها بلوکه کنند تا پس از یک ماه ارز موردنیاز تخصیص داده شود. منصوری؛ تأکید کرد: البته مشکلات نقدینگی قطعهسازان تنها به این موارد ختم نمیشود و مسائل مربوط به پرداخت حقوق ماهیانه کارگران، بیمه و مالیات و تأمین مواد اولیه از دیگر مسائلی است که بار مشکلات مالی شرکتهای قطعهسازی را دوچندان کرده است. وی در ادامه، خواستار برنامه مشخص خودروسازان به منظور پرداخت مطالبات قطعهسازان شد و خاطرنشان کرد: در نشستی که اخیراً هیأت مدیره انجمن قطعهسازان با مدیرعامل ایرانخودرو و مجموعه ساپکو داشتند، مشکلات مربوط به مطالبات سازندگان منعکس و راهکارهایی ارائه شد. با این وجود کماکان مسأله بدهی خودروسازان به قطعهسازان پابرجاست و تا زمانی که بهطور منظم پرداخت مطالبات سازندگانها انجام نشود قطعهسازان با چالش مواجه خواهند بود. وی همچنین به تأثیر سامانه فروش یکپارچه خودرو بر اوضاع مالی خودروسازان پرداخت و گفت: گرچه مطالبات سازندگان افزایش یافته است اما قطعهسازان گرفتاری خودروسازان را درک میکنند چراکه در ماههای اخیر و با تغییرات اعمال شده در برنامه فروش خودروسازان، جذب نقدینگی در شرکتهای خودروساز با مشکل مواجه شده است.
مهدی قرهداغلی- نشست خبریای با موضوع بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعهسازی خودرو، موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای مؤثر، در محل انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور با حضور اعضای هیئتمدیره این انجمن و اصحاب رسانه برگزار شد. یکی از محورهای اصلی این نشست، نامه بیش از ۱۰۰ قطعهساز بزرگ کشور به رئیسجمهور بود که […]
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، به وضعیت مدیران خودروسازان در دولت جدید اشاره کرد و اظهار داشت: حجم کل مطالبات زنجیره تأمین خودروسازی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این مبلغ، بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق تعیینتکلیف نشده است. البته بخشی از این رقم ۱۰۰ […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع تولید خودرو در صنعت کشور، یکی از اصلیترین صنایع وابسته به این حوزه، صنعت قطعهسازی است که هر ساله با موانع و مسائل گوناگونی دستوپنجه نرم میکند. برای به حرکت ماندن چرخ این صنعت، یکی از ضروریترین موارد، این است که باید هرچه سریعتر به مرتفع کردن مطالبات قطعهسازان […]
گروه خودرو- قطعهسازی از صنایع وابستهای است که از ارکان مهم خودروسازی هرکشوری به حساب میآید. این صنعت در کشور ما نیز از اهمیت بهسزایی برخودار است که با چالشهای مختلفی روبهروست. یکی از این چالشها طی چند سال اخیر، مطالباتشان از خودروسازان بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص؛ رضا رضایی؛ عضو انجمن […]
دیدگاه بسته شده است.