نصاب معاملات دولتی سال ۱۴۰۲

«نصاب معاملات دولتی سال ۱۴۰۲» ۱-نصاب معاملات موضوع ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات – مصوب ۱۳۸۳- به شرح زیر تعیین می‌شود: الف ) معاملات کوچک : معاملاتی که مبلغ معامله تا سقف مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون (۱٫۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال باشد . ب) معاملات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیشتر از سقف معاملات کوچک […]

«نصاب معاملات دولتی سال ۱۴۰۲»

۱-نصاب معاملات موضوع ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳- به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ) معاملات کوچک : معاملاتی که مبلغ معامله تا سقف مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون (۱٫۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال باشد .

ب) معاملات متوسط : معاملاتی که مبلغ معامله بیشتر از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ چهارده میلیارد و پانصد میلیون (۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تجاوز نکند.

پ) معاملات بزرگ : معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از چهارده میلیارد و پانصد میلیون (۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال باشد.

۲- نصاب معاملات موضوع بند (۱) به موجب ماده (۴۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت (۲) به مواردی که معامله به صورت مزایده انجام می‌شود، تسری می‌یابد.

تأثیر نصاب معاملات  سال ۱۴۰۲ بر :

۱-اموال دولتی (ردیف ۱ -۳)

۲- قانون مالیات‌های مستقیم : (ردیف ۴-۷)

۳- اجرای کارهای امانی : (ردیف ۸-۱۰)

۴- سامانه تدارکات الکترونیک دولت : (ردیف ۱۱-۱۲)

۵- برگزاری مناقصات : (ردیف ۱۳-۲۱)

۶- ارزیابی کیفی مناقصه‌گران : (ردیف ۲۲-۲۶)

۷- انتخاب مشاور : (ردیف ۲۷-۳۲)

۸- پروژه‌های انفورماتیکی : (ردیف ۳۳-۳۴)

۹- تعیین کارشناسان رسمی : (ردیف ۳۵)

۱۰- قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ( ردیف ۳۶-۳۷)

تأثیر نصاب معاملات دولتی سال ۱۴۰۲

بر محاسبات مربوطه در قانون برگزاری مناقصات ، آیین‌نامه‌های مربوطه و سایر قوانین و مقررات مالی محاسباتی کشور

نصاب معاملات کوچک ۰۰۰/۰۰۰/۴۵۰/۱ ریال**نصاب معاملات متوسط ۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰/۱۴ ریال **نصاب معاملات بزرگ ، معاملات بیشتر از ۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰/۱۴ ریال

ردیف شرح مقرره میزان/مبلغ/نصاب مدل ریاضی

(مبلغ به ریال)

مستند قانونی
۱ عدم الصاق برچسب اموال اموال با ارزش کمتر از

۵/۱ درصد نصاب معاملات کوچک

X < 21.750.000 نامه شماره ۱۳۹۵۷۴/۵۱-۱/۸/۱۳۹۵ معاون محترم وزیر و خزانه‌دار کل کشور
۲ استهلاک دارایی در سال تحصیل یا ایجاد اگر قیمت تمام شده دارایی تحصیل یا ایجاد شده کمتر از ۱۰ درصد نصاب معاملات کوچک باشد در همان سال تحصیل می‌توان آن‌را مستهلک نمود. X > 145.000.000 ماده ۱۲ بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۶۱۹۹ مورخ ۴/۱۱/۱۳۹۵ سازمان امور مالیاتی کشور
۳ ثبت مستقیم بعنوان هزینه

(کالای مصرفی در یک فاکتور و از یک نوع باشد)

معاملات کمتر از ۳/۰ درصد نصاب معاملات کوچک X <4.350.000 بند (۱) طبقه بندی موجودی‌ها، دستورالعمل نحوه و زمان شناسایی اولیه، برکناری دائمی و واگذاری دارایی‌های دولت
۴ حداقل مبلغ درآمد و دارایی جهت ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده

ناخالص درآمد به میزان ۸۰ میلیارد ریال 

دارایی به میزان ۱۵۰ میلیارد ریال

قراردادهای بالاتر از ۱۰ برابر نصاب معاملات بزرگ X < 145.000.000.000 ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم

 

(نامه شماره  ۱۶۳۵۷/۲۳۲/د

مورخ ۰۵/۰۸/۱۴۰۰

سازمان امور مالیاتی کشور)

۵ ضرورت ارائه گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده قراردادهای بالاتر از ۱۰ برابر نصاب معاملات بزرگ X < 145.000.000.000 ماده ۲ آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی

و تقویت حسابرسی

۶ ارسال معاملات فصلی ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم به صورت تجمیعی معاملات تا سقف ۵ درصد نصاب معاملات کوچک X ۷۲٫۵۰۰٫۰۰۰ دستورالعمل شماره ۵۱۳/۹۶/۲۰۰مورخ ۱۱/۵/۱۳۹۶سازمان امور مالیاتی کشور
۷ عدم ثبت در صورت معاملات فصلی ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم معاملات کمتر از ۵ درصد نصاب معاملات کوچک X < 72.500.000  
۸ حد مجاز بکارگیری روش امانی در پروژه‌های استانی کارهای با برآورد کمتر

از ۱۰ برابر نصاب

معاملات کوچک

X < 14.500.000.000 بخشنامه شماره ۸۰۵۹۵۱/۹۵-۴/۸/۹۵ضوابط اجرای کارهای امانی
۹ ضرورت اخذ مجوز از شورای فنی جهت کارگیری روش امانی در پروژه‌های استانی کارهای با برآورد بیشتر از

۱۰ برابر نصاب معاملات کوچک و حداکثر تا ۲۰ برابر نصاب معاملات کوچک

 

 X >    ۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

X   ۲۹٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

 

بخشنامه شماره ۸۰۵۹۵۱/۹۵-۴/۸/۹۵ضوابط اجرای کارهای امانی
۱۰ ممنوعیت نظارت

(مهندسان مشاور )

به‌صورت امانی

کارهای با برآورد بیشتر از ۸ برابر نصاب معاملات متوسط X<  ۱۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰  (بخشنامه شماره ۱۱۴۱۶۵/۱۴۰۰ مورخ ۱۲/۰۳/۱۴۰۰

موضوع : دستورالعمل تعیین حق‌الزحمه خدمات نظارت)

۱۱ مستثنی بودن برخی معاملات ازثبت در سامانه ستاد معاملات محرمانه

 و معاملات در سطح (کمتر از) ۱۰ درصد نصاب معاملات کوچک

X ۱۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ماده(۱) آیین‌نامه اجرایی نحوه فعالیت در سامانه ستاد به شماره ۱۳۶۱۵۹/ت۵۵۲۸۹ هـ مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۹ هیات وزیران (تأکید بر لزوم رعایت تصویب نامه ۱۶۵۳۸۹/ت۴۶۸۴۹ک ۲۱/۸/۱۳۹۰)و بخشنامه شماره ۳۳۵۳۱/۸۳ مورخ ۲۹/۳/۱۴۰۰ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور
۱۲ تکلیف معاملات جهت ثبت در سامانه ستاد بالای ده درصد نصاب معاملات کوچک X<  ۱۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ نامه شماره ۳۳۵۳۱/۴۰۰۸۳ مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۰ معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری
۱۳ رعایت مفاد دستورالعمل نحوه ارائه پیشنهاد قیمت از سوی پیمانکاران به تفکیک فصول فهرست‌بهاء برآورد، برابر یا بالاتر از ۲۰ برابر سقف نصاب معاملات متوسط X ≥ ۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بخشنامه ۷۶۵۷۴/۱۰۰ مورخ ۱۹/۰۸/۸۷ معاونت برنامه‌ریزی
۱۴ ضرورت ارائه فرم آنالیز بهاء در پاکت پیشنهاد قیمت برآورد ، برابر یا بالاتر از سقف نصاب معاملات متوسط X ≥ ۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ مقدمه بخشنامه نحوه ارائه تجزیه  بهاء به شماره ۱۲۳۲۵۷۹/۹۶

مورخ ۱۳/۳/۹۶

۱۵ ضرورت ارائه گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده قراردادهای بالاتر از ۱۰ برابر نصاب معاملات بزرگ X < 145.000.000.000 ماده ۲ آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی

و تقویت حسابرسی

۱۶ انتخاب شخص حقیقی بعنوان مدیر طرح از سوی مناقصه گذار معاملات کمتر از ۵۰ برابر نصاب معاملات متوسط X > 725.000.000.000 بند (۲۱) ماده (۲) آیین‌نامه نظام مستندسازی و اطلاع‌رسانی مناقصات
۱۷ ضرورت ارجاع پیشنهادات قیمت به کمیته فنی و بازرگانی جهت تعیین صحت مبانی قیمت، توجیه‌پذیری یا قابل اجراء بودن پیشنهاد قیمت پیشنهادات کمتر و بیشتر از ۱۰ درصد مبلغ برآورد X > 10 درصد مبلغ برآورد

 

X < 10 درصد مبلغ برآورد

 

تبصره ذیل بند (الف) ماده ۱۰

آیین‌نامه نظام مستندسازی و اطلاع‌رسانی مناقصات

۱۸ اعضاء کمیسیون ترک تشریفات مناقصه شامل استاندار / بالاترین مقام دستگاه اجرایی/ ذی‌حساب معاملات برابر یا کمتر از ۵۰ برابر نصاب معاملات کوچک X ۷۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بند (هـ) ماده ۲۸

قانون برگزاری مناقصات

۱۹ تأیید بالاترین مقام علاوه بر تصویب هیات سه نفره معاملات بیشتر از ۵۰ برابر نصاب معاملات کوچک و کمتر از ۲۰۰ برابر نصاب معاملات کوچک  

X >72.500.000.000

X ۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

بند (هـ) ماده ۲۸ قانون

 برگزاری مناقصات

۲۰ تأیید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور / وزیر امور اقتصادی و دارایی و بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز معاملات بیشتر از ۲۰۰ برابر نصاب معاملات کوچک X < 290.000.000.000 بند (و) ماده ۲۸ قانون

برگزاری مناقصات

۲۱ ثبت کلیه معاملات متوسط و بالاتر در پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور در سامانه cdb.mporg.ir معاملات متوسط و بالاتر X  ۱٫۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰  

(بند (ب) ماده (۳) قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد)

ماده ۲ بخشنامه شماره  ۷۴۷۸۹۴/۹۷ مورخ ۲۸/۱۲/۹۷  ریاست سازمان برنامه و  بودجه کشور

۲۲ ارزیابی کیفی پیمانکاران به روش ساده

(محدود به ارائه گواهی صلاحیت)

در مناقصات با برآورد برابر یا کمتر از۲۰ برابر نصاب معاملات متوسط X ۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بند (الف) ماده ۱۱ آیین‌نامه

 ارزیابی کیفی

۲۳ ارزیابی کیفی فروشندگان به روش ساده

(محدود به ارائه گواهی استاندارد)

در مناقصات با برآورد برابر یا کمتر از۲۰ برابر نصاب معاملات متوسط X ۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بند (ب) ماده ۱۱ آیین‌نامه

ارزیابی کیفی

۲۴ ضرورت تهیه گزارش شناخت توسط دستگاه مناقصه‌گزار در مناقصات با برآورد بالاتر از۲۰ برابر نصاب معاملات متوسط X < 290.000.000.000 ماده ۱۴ آیین‌نامه ارزیابی کیفی
۲۵ افزوده شدن معیار توان تجهیزاتی و توان فنی و برنامه‌ریزی به معیارهای ارزیابی پیمانکاران مناقصات با برآورد بیشتر از ۲۰ برابرنصاب معاملات متوسط X < 290.000.000.000 بند (ب) ماده ۱۶ آیین‌نامه

ارزیابی کیفی

۲۶ افزوده شدن معیار نظام کیفیت و نحوه تضمین محصول و ظرفیت تولید به معیارهای ارزیابی فروشندگان مناقصات با برآورد بیشتر از ۲۰ برابر نصاب معاملات متوسط X < 290.000.000.000 بند (ب) ماده ۲۴ آیین‌نامه

 ارزیابی کیفی

۲۷ حضور یک نفر نماینده از صنف در هیأت انتخاب مشاور معاملات بالاتر از ۱۰ برابر سقف نصاب معاملات متوسط < 145.000.000.000 تبصره ۱ جزء ۴ ماده ۲

آیین‌نامه انتخاب مشاور

۲۸ ضرورت انتشار آگهی مشاور فناوری اطلاعات کارهای با برآورد حق‌الزحمه بیشتر از ۳ برابر سقف نصاب معاملات متوسط < 43.500.000.000 جزء ۲ بند (ت) ماده ۷

آیین‌نامه انتخاب مشاور

۲۹ ضرورت انتشار آگهی هر نوع مشاور کارهای با برآورد حق‌الزحمه بیشتر از ۲۰ برابر سقف نصاب معاملات متوسط < 290.000.000.000 جزء ۲ بند (ت) ماده ۷

آیین‌نامه انتخاب مشاور

۳۰ حداکثر مبلغ کارهای مشاوره مربوط به تهیه و تدوین ضوابط و استانداردها بصورت تک‌گزینه ای حداکثر تا ۵ برابر سقف نصاب معاملات متوسط X ۷۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ جزء ۴ بند (ث) ماده

۱۶ آیین‌نامه انتخاب مشاور

۳۱ انتخاب مشاور به روش تک‌گزینه‌ای

به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی

در صورت عدم امکان خرید

خدمات مشاور با سایر روش‌ها

معاملات حداکثر تا ۲۰ برابر سقف نصاب معاملات متوسط X   ۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ جزء ۶ بند (ث) ماده ۱۶

آیین‌نامه انتخاب مشاور

۳۲ خرید خدمات مشاوره از اشخاص حقیقی و حقوقی

با تشخیص بالاترین مقام مجاز دستگاه اجرایی

با معیارها و ضوابط داشتن تحصیلات دانشگاهی و یا گواهی مهارت و …

معاملات کوچک و متوسط X  ۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ماده ۲۴ آیین‌نامه انتخاب مشاور
۳۳ اجرای پروژه‌های انفورماتیکی در سقف معاملات کوچک و متوسط ، می‌تواند به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شود. X ۱۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ (بند (۳) بخشنامه شماره۱۰۳۵۵۶/۱۰۰-۷/۱۱/۸۷ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری)
۳۴ قراردادها ، خریدها و پروژه‌های انفورماتیکی (فناوری اطلاعات) معاملات بزرگ فقط به شرکت‌های دارای رتبه‌بندی از شورای‌عالی انفورماتیک واگذار شود. X >14.500.000.000 (بند (۴) بخشنامه ) شماره۱۰۳۵۵۶/۱۰۰-۷/۱۱/۸۷ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
۳۵ انتخاب کارشناس رسمی دادگستری توسط ادارات کل دارایی استان‌ها برای کارشناسی اموال غیرمنقول و ارزیابی سهام و یا کارشناسی اموال با برآورد بیشتر از

(۱۰ برابر حداقل نصاب معاملات بزرگ مناقصات)

 یا

(۱۰ برابر سقف نصاب معاملات متوسط)

X < 145.000.000.000 آیین‌نامه نحوه تعیین

کارشناسان رسمی

۳۶ محکومیت بالاترین مقام مسؤول و یا مقام اجراءکننده قرارداد دستگاه‌های موضوع ماده(۲) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی در صورت عدم رعایت مفاد مواد (۳) ، (۵ ) و (۱۷) قانون مذکور ۱ـ بیشتر از دویست برابر نصاب معاملات بزرگ : به ده درصد(۱۰%) ارزش ارجاع کار X < 2.900.000.000.000 بند (الف) ماده (۲۱) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی
۲ـ از بیست تا دویست برابر نصاب معاملات بزرگ : به هشت درصد(۸%) ارزش ارجاع کار  

X ≥۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

X ۲٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳ـ کمتر از بیست برابر نصاب معاملات بزرگ : به پنج درصد(۵%) ارزش ارجاع کار X > 290.000.000.000
۳۷ محکومیت هر یک از پیمانکاران اصلی و یا فرعی در صورت عدم رعایت ماده(۵) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ۱ـ بیشتر از دویست برابر نصاب معاملات بزرگ : به بیست  درصد(۲۰%) ارزش ارجاع کار X < 2.900.000.000.000 بند (ج) ماده (۲۱) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی
۲ـ از بیست تا دویست برابر نصاب معاملات بزرگ : به پانزده درصد(۱۵%) ارزش ارجاع کار  

X ≥۲۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

X  ۲٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳ـ کمتر از بیست برابر نصاب معاملات بزرگ : به ده درصد(۱۰%) ارزش ارجاع کار X > 290.000.000.000

نکته : ردیف‌های (۵) و (۱۵) جدول فوق با عنایت به تفکیک موضوعی صورت پذیرفته ، تکرار شده است.

 

 

 

 

پی نوشت :

الف ) مستثنیات ثبت معاملات در سامانه ستاد :

۱-     معاملات محرمانه        استناد:  ماده(۱) آیین‌نامه اجرایی نحوه فعالیت در سامانه ستاد به شماره ۱۳۶۱۵۹/ت۵۵۲۸۹هـ مورخ۲۵/۱۱/۱۳۹۹

۲    فعالیت‌های پژوهشی      استناد:  مصوبه مورخ ۱۶/۲/۱۳۹۶ هیات وزیران و نامه ۲۰۱۰۰۱۲۵-۲۳/۲/۱۳۹۹ مدیر کل حقوقی و بررسی‌های فنی دیوان محاسبات کشور

۳    لوازم یدکی جهت تعمیرات خودروهای راهداری     استناد:   نامه شماره۵۳۸/۲۰۰۰۰-۱۳/۷/۱۳۹۸ معاون حقوقی ، مجلس و تفریغ بودجه به اداره کل راهداری استان قم

۴    معاملات مشمول ماده ۲۹ قانون برگزاری مناقصات    استناد:  نامه شماره ۵۳۸/۲۰۰۰۰- ۱۳/۷/۱۳۹۸ معاون حقوقی ، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور

ب) موادی از قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی :

۱- ماده (۳)

 به‌منظور رعایت این قانون در برگزاری مناقصات، موارد زیر لازم‌الاجراء است:

الف- از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون، خرید انواع کالا و خدمت به هر طریق از جمله برگزاری مناقصه، یا ترک تشریفات و عدم الزام به تشریفات توسط دستگاه‌های موضوع ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۳/۱۱/۱۳۸۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی، بدون رعایت این قانون ممنوع است.

ب- تمام دستگاه‌های صدر موضوع ماده (۲) این قانون در ارجاع کار (موضوع ماده (۵) این قانون)، به دستگاه‌های مشمول قانون برگزاری مناقصات افزوده می‌شوند.

۲-نکات مهم ماده (۵) :

الف)به منظور حمایت از کالا و خدمات تولیدی کشور، پیمانکاران داخلی و تعمیق ساخت داخل در کشور:

از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون ارجاع کار صرفاً به مؤسسات و شرکت‌های ایرانی ثبت شده در فهرست توانمندی‌های مندرج در سامانه این قانون در غیر این‌صورت و نیاز به استفاده از مشارکت ایرانی خارجی با رعایت مراتب قانونی درخصوص « شرکتهای ایرانی با سهم حداقل ۵۱ % و در موارد خاص که ارجاع کار به شرکت‌های ایرانی و یا مشارکت ایرانی ـ خارجی (با سهم شرکت ایرانی حداقل پنجاه‌ویک درصد(۵۱%)» میسر نباشد…»

ب) به منظور حمایت از کالا و خدمات تولیدی کشور، پیمانکاران داخلی و تعمیق ساخت داخل در کشور:

دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند کالاها و خدمات مورد نیاز طرح (پروژه) را از فهرست توانمندی‌های داخلی مندرج در سامانه این قانون تأمین کنند. خرید کالاها و خدمات خارجی (اعم از آنکه از بازار داخلی یا خارجی خریداری شوند) که محصولات با مشخصات مندرج در سامانه توانمندی‌های داخلی مشابه آنها وجود دارد، ممنوع است…

۳-ماده (۱۷) :

دستگاه‌های موضوع صدر ماده (۲) این قانون و تبصره (۲) آن علاوه بر الزام به خرید کالاها و خدمات از فهرست توانمندی‌های محصولات داخلی موضوع بند «الف» ماده (۴) این قانون، در تدارک و تأمین کالاهای مصرفی، مصرفی بادوام، تجهیزات و تأسیسات غیرطرحی (پروژه‌ای) مورد نیاز خود، ملزم به خرید محصولات داخلی و کالاهای ایرانی هستند. فهرست محصولات داخلی و کالاهای ایرانی سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. در موارد مربوط به حوزه اختیارات وزارت جهادکشاورزی نظر این وزارتخانه دریافت و عیناً در این فهرست اعلام می‌شود.

« با آرزوی توفیقات روز افزون برای جامعه ارجمند ذیحسابان کشور»

«رضا جعفری ؛ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز»