قطعه‌سازان سال‌هاست که با چالش کمبود ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند

عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، بر اصلاح قانون تأمین و تخصیص ارز از سوی بانک‌مرکزی و آزاد شدن محل تأمین ارز قطعه‌سازان به منظور تداوم تولید در صنعت قطعه‌سازی تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، مازیار بیگلو؛ گفت: نامه ارزی وزارت صمت مبنی بر عدم تخصیص ارزنیمایی به شرکت‌های خودروسازی را در راستای […]

عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، بر اصلاح قانون تأمین و تخصیص ارز از سوی بانک‌مرکزی و آزاد شدن محل تأمین ارز قطعه‌سازان به منظور تداوم تولید در صنعت قطعه‌سازی تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، مازیار بیگلو؛ گفت: نامه ارزی وزارت صمت مبنی بر عدم تخصیص ارزنیمایی به شرکت‌های خودروسازی را در راستای محدودیت منابع ارزی در کشور دانست و اظهار داشت: حرکت به سمت تأمین ارز از منابع آزاد از سال‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود اما عدم توجه مسؤولین به این موضوع امروز منجر به اتخاذ این سیاست از سوی وزارتخانه شده است. وی افزود: اگرچه این نامه در خطاب به شرکت‌های خودروساز و به‌طور خاص خودروسازان مونتاژکار است، اما باید پذیرفت که به سبب منابع ارزی محدود در کشور، تأمین ارز برای کالاهای اساسی نیز به سختی تأمین می‌شود. البته که دو خودروساز بزرگ از سال‌ها قبل ارز موردنیاز خود را از محل صادرات محصولات و مواد معدنی تأمین می‌کنند، اما قطعه‌سازان سال‌هاست که با چالش کمبود ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، تأکید کرد: پیشنهاد مشخص انجمن در راستای رفع مشکلات ارزی قطعه‌سازان همچون دوره اول تحریم‌ها، آزادسازی محل تأمین ارز برای صنعت قطعه‌سازی است، چراکه فرآیند تأمین و تخصیص ارز از طریق بانک‌مرکزی برای سازندگان قطعات بسیار زمان‌بر و مشکل‌ساز است. بیگلو؛ اذعان داشت: اصلاح قانون تأمین و تخصیص ارز از سوی بانک‌مرکزی به نحوی که زمینه تأمین ارز از هر محل و منبعی برای قطعه‌سازان فراهم شود، اگرچه ممکن است رشد تقاضای ارز خارج از محدوده بانک‌مرکزی را به دنبال داشته باشد اما به تأمین ارز موردنیاز صنعت قطعه‌سازی و تداوم تولید کمک شایانی خواهد کرد. وی در ادامه، میزان مطالبات سازندگان قطعات از خودروسازان را حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: یک‌سوم از این مبلغ یعنی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان، مطالبات سررسید شده است. عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، بورس را راهکاری برای‌ گذار از بحران در صنعت خودرو عنوان و بیان کرد: سال گذشته با سه مرتبه عرضه محصولات خودروسازان در بورس که شامل ۳٫۰ درصد تیراژ تولید خودرو بود، هم زمینه خرید خودرو با قیمتی پایین تر از نرخ بازار برای مصرف‌کننده و هم تزریق نقدینگی معقول و منطقی به سیستم خودروسازی و قطعه‌سازی فراهم شد. بیگلو؛ تصریح کرد: حقیقت این است که مخالفان عرضه خودرو در بورس بر این باورند که کجای دنیا خودرو را در بورس عرضه می‌کنند که در پاسخ به آن‌ها باید گفت؛ کجای دنیا شرایطی مشابه صنعت خودروی ما را دارد؟ عضو هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، اذعان داشت: معتقدیم برای ایجاد فضای رقابتی در خودروسازی باید همچون ابتدای دهه ۹۰ به سمت آزادسازی قیمت‌ها و واردات خودرو حرکت کرد اما در شرایط فعلی بورس راهکاری متعادل و کوتاه‌مدت برای کاهش تقاضا کاذب در بازار است که هم حفظ منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را به همراه داشته و هم به ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو کمک خواهد کرد.