گروه خودرو- بازار لاستیک طی چند ماه اخیر شاهد تلاطمهای بسیاری بوده و همین موضوع باعث آن شد که قیمت تایر انواع خودرو چه تولید داخل و چه وارداتی افزایشی شود و علاوه بر افزایش قیمت این محصول در بازار نیز نایاب شود. با همه این اوصاف دولت برای سامان بخشیدن به این بازار تصمیم […]
گروه خودرو- بازار لاستیک طی چند ماه اخیر شاهد تلاطمهای بسیاری بوده و همین موضوع باعث آن شد که قیمت تایر انواع خودرو چه تولید داخل و چه وارداتی افزایشی شود و علاوه بر افزایش قیمت این محصول در بازار نیز نایاب شود. با همه این اوصاف دولت برای سامان بخشیدن به این بازار تصمیم گرفت که شرکتهای تولید تایر را ملزم به فروش با نرخ دولتی کند که همین امر سبب شد صفهای طولانی برای خرید لاستیک ایجاد شود و تقاضای آن به بیش از حد خود برسد، چراکه با اجرای آن قیمتها دو نرخی شد و تجربه نشان داده است که هرجا قیمت محصولی دونرخی باشد، تقاضای آن افزایش یافته و دلالبازی در آن صورت میگیرد. در بازار تایر نیز این اتفاق رخ داده و خریدن لاستیک برای مصرفکننده به یک کابوس تبدیل شده است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: صنعت لاستیکسازی کشور توان تأمین نیاز بازار داخلی را دارد. میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: در انجمن صنفی تایر ایران ۱۴ شرکت عضو هستند که ۱۲ عضو آن را شرکتهای تولیدکننده لاستیک خودرو تشکیل میدهند. او گفت: مجموع تولید لاستیک در سال گذشته و پنج ماهه امسال، ۲۷۰ هزار تن بوده که با ۱۲۰ هزار تن واردات، نیاز تایر کشور برطرف شده است. وی با بیان اینکه تولیدات ۹ شرکت تولیدکننده لاستیک در بازار عرضه شده است، افزود: به دلیل رفع نیاز کشور و بازار داخلی در سال گذشته تنها ۱۰ درصد از تولیدات داخلی به بازارهای خارجی صادر شده است. میرزایی؛ گفت: در سال گذشته هشت میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تایر خودرو سواری در کشور تولید شد، اما با وجودی که توان افزایش ۱۰ درصدی تولید در صنعت لاستیک کشور وجود داشت، به دلیل مشکلات ارزی چند ماه اخیر پنج درصد کمتر از توان واقعی داخلی، لاستیک تولید شده است. او تأمین منابع ارزی و بهموقع نرسیدن منابع ارزی در سوئیفت را از عمدهترین مشکلات این صنعت بیان کرد. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، با اشاره به نیاز کشور به ۲۵ میلیون حلقه در سال، گفت: در حوزه تایرهای پرمصرف بیش از نیاز داخلی تولید داریم، اما به دلیل وجود تقاضا بیش از مصرف به دلیل دو نرخی بودن، شاهد التهاب در بازار لاستیک هستیم. او افزود: در سال گذشته شرکتهای معتبر تولیدکننده لاستیک در کشور کمتر از پنج درصد سود سالانه داشتند و این در حالیست که بیشتر شرکتهای تولیدکننده زیانده بودند. میرزایی؛ گفت: برای ادامه توان تولید درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمت را به دولت دادهایم که امیدواریم با موافقت آن شاهد ادامه روند تولید و فعالیت شرکتهای تولیدکننده در کشور باشیم. وی گفت: براساس افزایش نهادهها و هزینهها باید قیمتها افزایش پیدا کند تا بازار سیاه بهوجود آمده به دلیل اختلاف قیمت بین لاستیکهای تولید داخل و لاستیکهای وارداتی به تعادل برسد. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گفت: در سال گذشته صنعت تایرسازی کشور همه تولیدات خود را به قیمت مصوب به فروش رساند، اما برخی فروشندگان و عاملان توزیع به دلیل منفعتطلبی قسمتی از این محصولات را دربازار آزاد عرضه کردند.
رئیس اتحادیه لاستیکفروشان اتاق بازرگانی مازندران، گفت: قیمتگذاری دستوری و فروش اجباری به بازار لاستیک صدمه زده است. به گزارش بازار، میلاد ایمانی؛ در حالحاضر ثبتنام اینترنتی برخی کارخانهها فعال هستند، افزود: در حالحاضر بیشتر توزیع به نمایندگان و عاملان توزیع در استان واگذار شده است و متقاضیان میتوانند با مراجعه به این مراکز لاستیک […]
گروه خودرو- با توجه به آشفتگی در بازار خودرو و دو نرخی بودن قیمت این محصول، همین امر سبب شده تا سوداگری در این حوزه از سال گذشته به بالاترین میزان خود برسد و حتی آن دسته از افرادی هم که نیازی به خرید تایر ندارند، در صف خرید قرار بگیرند تا با دریافت لاستیک […]
مهدی قرهداغلی – بازار لاستیک خودرو این روزها به محلی برای سودجویی و دلالبازی عدهای تبدیل شده، به نحوی که طی چند ماه گذشته با توجه به کاهش تولید تایرسازان داخلی، این محصول در بازار کمیاب شد و با توجه به دستور وزارت صمت به واحدهای تولید تایر مبنی بر فروش تایر به نرخ دولتی […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه دولت باید با تأمین ارز، بستر واردات به موقع مواد اولیه موردنیاز تولید لاستیک را فراهم کند، گفت: بخشی از نابهسامانی بازار لاستیک نیز ناشی از ایرادات موجود در نظام توزیع است به این معناکه یا توزیع به میزان کافی نیست یا توزیع به موقع انجام […]
دیدگاه بسته شده است.