تولید چه تعداد لاستیک نیاز سالانه کشور است؟

گروه خودرو- با توجه به آشفتگی در بازار خودرو و دو نرخی بودن قیمت این محصول، همین امر سبب شده تا سوداگری در این حوزه از سال گذشته به بالا‌‌ترین میزان خود برسد و حتی آن دسته از افرادی هم که نیازی به خرید تایر ندارند، در صف خرید قرار بگیرند تا با دریافت لاستیک […]

گروه خودرو- با توجه به آشفتگی در بازار خودرو و دو نرخی بودن قیمت این محصول، همین امر سبب شده تا سوداگری در این حوزه از سال گذشته به بالا‌‌ترین میزان خود برسد و حتی آن دسته از افرادی هم که نیازی به خرید تایر ندارند، در صف خرید قرار بگیرند تا با دریافت لاستیک با نرخ مصوب دولتی و فروش آن در بازار آزاد با قیمتی بالاتر، برای خود سودی را به ارمغان آورند. با تمام این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که در این بازار نیز مانند دیگر بازارهایی که دارای قیمت مصوب و بازار آزاد است، نمی‌توان بساط سودجویان را جمع کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، محمود بنانژاد؛ دبیرکل اتاق اصناف ایران، گفت: عرضه اینترنتی در بیشتر کالا‌‌ها در حال انجام است، به نظر من زنجیره عرضه لاستیک باید شفاف شود، متأسفانه مشکل در بازار ایجاد می‌شود، نوک پیکان به سمت ما اصناف است. پس نظر ما این است که در وهله اول باید حلقه زنجیره شفاف شود. دبیرکل اتاق اصناف ایران، هم استعلامات موجود در سامانه جامع تجارت برای ارائه لاستیک به مشتری را عامل شلوغی صف‌های خرید می‌داند. او افزود: متأسفانه سال گذشته با توجه به اینکه قیمت لاستیک تصویب نشد کارخانجات کاهش تولید پیدا کردند و در بازار ما شاهد نجومی بودن قیمت لاستیک در بازار بودیم و تمامی اتهامات به سمت اصناف بود. بنانژاد؛ افزود: ما سالانه ۳۱ میلیون حلقه لاستیک در کشور نیاز داریم، در واقع مشکل ایجاد صف خرید تنها به سامانه جامع تجارت مربوط نیست، بلکه مشکل در ارتباط با استعلامات از سامانه‌های بیرونی ایجاد می‌شود. دبیرکل اتاق اصناف ایران، درباره دلایل ایجاد صف خریداران لاستیک نیز، توضیح داد: ایراد شکل‌گیری صف در این سامانه آنجایی بروز می‌کند که مشخصات و اطلاعات لازم باید از طریق برخی سامانه‌های بیرونی مانند ثبت‌احوال استعلام گرفته شود. به‌طوری که در مراحل ثبت درخواست، کد احراز هویت مصرف‌کننده باید پس از استعلام مشخصات او، به شماره تلفنی که به کدملی او تعلق دارد، پیامک شود که این موضوع بسیار زمان‌بر بود و سرعت سامانه را می‌گرفت. همچنین، جمال میرزایی؛ رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران نیز، با بیان اینکه فروش اینترنتی لاستیک متوقف نشده، گفت: به دلیل استقبال و حجم خرید بالا منتظر هستیم روند تقاضا کم شود. همچنین در نمایندگی‌‌‌ها و شبکه‌های تعاونی هم عرضه مستقیم انجام می‌شود که دسترسی مردم راحت‌تر باشد. وی افزود: خریدهای قبلی که از سکوهای اینترنتی انجام شده، حمل نشده است. در اصل چند روزی میزان خرید به اندازه‌ای بود که ظرفیت پست به آن اندازه نبود. بنابراین چند روزی فروش اینترنتی بسته شده، اما بعد از جابه‌جایی خریدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد. میرزایی؛ با بیان اینکه عرضه مستقیم لاستیک افزایش پیدا کرده و شبکه نمایندگی تقویت شده، تصریح کرد: به شرکت‌های تعاونی که بیشتر مربوط به تأمین لاستیک مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی است کالا تزریق شده و وضعیت به‌زودی بهتر می‌شود. فراوانی لاستیک رینگ ۱۴ و ۱۵ زیاد شده و امیدواریم قیمت لاستیک با رینگ ۱۳ که التهاباتی دارد هم به‌زودی به ثبات برسد. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، عنوان کرد: نمایندگی‌‌‌ها همیشه لاستیک را به قیمت مصوب عرضه می‌کنند و اگر مغازه‌دارانی هم هستند که لاستیک را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کنند، انصاف را رعایت نکرده‌اند. میرزایی؛ گفت: بار‌‌ها درخواست برقراری عدالت میان تولیدکننده و واردکننده تایر در کشور را داشتیم، وزارت صمت به واردکنندگان لاستیک ارز ترجیحی تخصیص می‌دهد، اما تولیدکنندگان باید ارز ۵۰ هزار تومانی دریافت کنند. از سویی قیمت‌گذاری برای تولیدکننده به شکل دستوری است؛ ولی واردکنندگان مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند. صنعت تایر کشور نسبت به تبعیض‌های مذکور که توسط وزارت صمت ایجاد شده گلایه دارند. او تصریح کرد: متأسفانه درخصوص قیمت‌گذاری دستوری کم‌لطفی شده است، علی‌رغم اینکه صنعت تایر مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آزادسازی قیمت را دریافت و بار‌‌ها به تولیدکنندگان وعده این مهم داده شد، اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسماً مخالف آزادسازی قیمت است. او گفت: امروز ما شاهد این هستیم که بستر فروش اینترنتی در کشور دارای ضعف است به‌طوری که شخص رینگ ۱۳ انتخاب کرده ولی رینگ ۱۴ برایش در سامانه انتخاب شده است.میرزایی؛ بیان کرد: متأسفانه موضوعات سختگیرانه‌ای توسط وزارت صمت برای صنعت تایر در حال اتخاذ است، وجود سامانه فروش و ابلاغیه‌های اخیر وزارت صمت مورد تأیید صنعت تایر ایران نیست. تنها دستاورد سامانه یا ایجاد محدودیت در فروش فقط نارضایتی مشتریان خواهد بود. از سویی ما کمبود تولید تایر در کشور نداریم و تیراژ این قطعه افزایش داشته است، همچنین واردات لاستیک خودرو به کشور دو برابر شده است. با این تفاسیر کمبود تایر در بازار وجود ندارد، متأسفانه دستورالعمل فروش جدید لاستیک خودرو منجربه ایجاد صف و التهاب در بازار خواهد شد. همچنین مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر نیز، درخصوص مشکلاتی که در زمینه تولید و عرضه تایرهای سواری در کشور وجود دارد، افزود: بیشتر مشکلات مربوط به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ است که تقاضا نسبت به سایر رینگ‌‌‌ها برای آن‌‌ها بیشتر است. وی به دو علت کمبود رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: اول اینکه در سال گذشته به کارخانجات تولیدی به صورت قطره‌چکانی ارز پرداخت شد و عدم تأمین به موقع ارز کارخانجات تایر موجب افت شدید تولید شد. تنها؛ افزود: دوم اینکه قیمت‌گذاری در مورد این تایر‌‌ها به‌گونه‌ای است که تولید تایرهای سواری با سایزهای ۱۳ و ۱۴ برای کارخانجات مقرون به‌صرفه نبوده و نیست و در نتیجه تولیدکنندگان در سال گذشته عمدتاً تایرهایی با سایزهای دیگر که صرفه اقتصادی داشت تولید کردند. وی بیان داشت: پیرو مشکلاتی که درخصوص تولید و توزیع لاستیک سواری در سال گذشته به وجود آمد دولت تعرفه واردات لاستیک سواری را کاهش داد و به واردات ارز تخصیص داد تا واردکنندگان با واردات کمبود تولید داخل را جبران کنند. وی اظهار داشت: اما تأمین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد زیرا واردکنندگان نیز به علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ رغبتی به واردات این لاستیک‌‌‌ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایرهای وارد کردند که تولید کنندگان داخلی آن را تولید می‌کردند و نیازی به واردات آن نبود. تنها؛ افزود: با توجه به اینکه کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری در راستای تأمین نیاز داخلی صورت گرفت و از آنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک‌های سواری سایزهای ۱۳ و ۱۴ بود بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولیدکنندگان را ملزم به واردات یک‌ونیم تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ‌های مذکور می‌کرد و سپس به واردکنندگان اجازه می‌داد تا لاستیک با سایزهای دیگر وارد کنند. وی گفت: دولت تعرفه ۳۶ درصدی واردات لاستیک را در سال گذشته به کمتر از ۱۰ درصد کاهش داد و به وارد کنندگان ارز تخصیص داد. سخنگوی انجمن صنعت تایر، ادامه داد: در بازار درخصوص لاستیک سواری با سایزهایی غیر از ۱۳ و ۱۴ رقابت شدیدی وجود دارد و عمده مشکلات در بخش تایر سواری مربوط به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ است. وی بیان داشت: وزیر صمت قول داده است که تایر سواری را از شمول قیمت‌گذاری خارج کند که اگر این اتفاق محقق شود، مشکلی دیگر در زمینه تولید و عرضه وجود نخواهد داشت. تنها؛ افزود: نیاز کشور سالانه ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری است در حالی که سال گذشته ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید شد. وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای تولید، گفت: یکی از طرح‌های توسعه‌ای تولید لاستیک سواری در کشور که ۱۰۰ درصد آماده بهره‌برداری است تولید دومیلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری از ۱۵ هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می‌شود. وی بیان داشت: طرح توسعه‌ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می‌شود. البته پیش‌بینی ما تولید ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری در سال ۱۴۰۳ است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز را صادرات خواهیم داشت. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، بیان کرد: مردم برای تأمین لاستیک با قیمت مصوب می‌توانند به نمایندگان توزیع مراجعه کنند، همچنین چند کارخانه درصدی از تولیدات خود را به صورت روزانه و به‌صورت اینترنتی عرضه می‌کنند و علاوه بر آن عرضه لاستیک از طریق سامانه‌های که وزارت صمت تعیین کرده انجام می‌شود.