گروه خودرو قیمت خودرو در بازار به دو دسته قیمت بازار و کارخانه ای تقسیم میشود که قیمت کارخانه ای به مراتب پایین تر از قیمت های اغلامی در بازار ازاد میباشد و این اختلاف قیمتی که بین این دو به وجود امده باعث ان شده که علاقه زیادی برای ثبت نام خودروها شود حتی […]
گروه خودرو قیمت خودرو در بازار به دو دسته قیمت بازار و کارخانه ای تقسیم میشود که قیمت کارخانه ای به مراتب پایین تر از قیمت های اغلامی در بازار ازاد میباشد و این اختلاف قیمتی که بین این دو به وجود امده باعث ان شده که علاقه زیادی برای ثبت نام خودروها شود حتی با انتظار طولانی در موغد تحویل خودروها از کارخانه با همه ی این ذاوصاف با توجه به این که قیمت خودروها در بازار طی دوماه اخیر با ریزش مواجه شده است متقاضان دریافت خودرو ها نیز رقبتی به خرید این محصول از کاذخانه ندارند و بسیاری از ان ها از شرکت در طرح های فروش منصرف شده اند با توجه به این موضوع کارخانه های خودروسازی داخلی نیز منتظر افزایش قیمت از سوی شورای رقلبت هستند و باید دید که نتیجه ی این خواسته سی خودروسازان به کجا ختم خواهد شد به گزارش مناقصه مزایده در همین خصوص دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: علیرغم محاسبه و اعلام سازمان حمایت مبنی بر افزایش ۳۵ تا ۳۸ درصدی قیمت خودروها به شورای رقابت، شورای مذکور به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و در اعلام قیمت های جدید تعلل می کند. احمد نعمت بخش عنوان کرد: مطابق دستورالعمل شورای رقابت، این شورا می بایست بر اساس صورت های مالی خودروسازان قیمت خودرو را هر سه ماه یکبار تغییر دهد اما متاسفانه این شورا به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و در اعلام قیمت های جدید محصولات خودروسازان که مورد تایید سازمان حمایت نیز است، تعلل می کند. وی گفت بر اساس گزارش صورت های مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان در تیرماه امسال و همچنین اسناد و مدارکی که سازمان حمایت از شرکتهای خودروساز دریافت کرده است، محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو ۳۸ درصد باید افزایش پیدا کند اما متاسفانه شورای رقابت به دلیل وتو افزایش قیمت ها از سوی معاون اول رییس جمهور در اردیبهشت ماه امسال حاضر به اعلام قیمت های جدید خودرو نیست. دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه مخالفت معاون اول رییس جمهور با افزایش ۷۰ درصدی قیمت خودرو در اردیبهشت ماه امسال نیز موجب تحمیل ۹ هزار میلیارد تومان زیان به ایران خودرو در سه ماهه ابتدایی امسال شد، یادآور شد: بر اساس محاسبات سازمان حمایت در سال ۱۴۰۰ قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باید در اردیبهشت ماه امسال حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا می کرد که متاسفانه با دخالت نا به جای معاون اول رییس جمهور افزایش میانگین ۲۹ درصدی برای محصولات خودروسازان اعمال شد. نعمت بخش تصریح کرد: معاون اول رییس جمهور با این دستور، خود را مدیون ۴۰ میلیون سهامدار ایران خودرو و سایپا کرده و باید در سرای آخرت پاسخگوی زیان تحمیل شده به سهامداران شرکت ها و حق الناسی که بر گردن دارند، باشند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه بیان کرد: شورای رقابت در حالی صنعت خودرو سواری را انحصاری اعلام کرده و مجوز افزایش قیمت نمی دهد که ۱۲ تولیدکننده خودرو سواری در حال تولید در شرایط رقابتی هستند و واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور نیز آزاد شده است. نعمت بخش تاکید کرد: از شورای رقابت انتظار می رود به وظیفه قانونی خود عمل کرده و با قیمت های پیشنهادی سازمان حمایت که البته در فرمول این سازمان نیز بخشی از هزینه های تولید نادیده گرفته شده است، موافقت کنند و در صورت وتو قیمت ها از سوی دولت، انجمن خودروسازان ایران نیز نسبت به اقناع وتو کننده به منظور افزایش قیمت ها اقدام خواهد کرد. وی خطاب به وزیر صمت اظهار کرد: درخواست ما از وزیر صمت این است که با دریافت مجوز لازم از دولت زمینه افزایش قیمت خودرو و خروج خودروسازان از زیاندهی را فراهم کنند چراکه در هیچ کجای دنیا ورودی آزاد مواد اولیه و در مقابل اعمال سیاست های دستوری در رابطه با محصول نهایی سابقه نداشته و با توجه به رشد قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید خودرو در کشور قیمت محصول نهایی نیز باید افزایش پیدا کند. دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه قیمت خودرو امروز به پاشنه آشیل صنعت خودرو تبدیل شده است، عنوان کرد: در شرایطی که خودروساز با زیان تولید می کند و قادر به پرداخت مطالبات زنجیره تامین خود نیستند و قطعه ساز نیز به دلیل کمبود نقدینگی توان نوسازی ماشین آلات تولید خود را ندارد، قاعدتا نمی توان از خودروساز توقع تولید خودرو باکیفیت داشت. نعمت بخش با اشاره به اینکه تمامی خودروسازان دنیا بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف رشد تحقیق و توسعه، بهبود کیفیت و نوآوری در تولید می کنند، افزود: اگر تولید و فروش خودرو با سودآوری برای خودروساز همراه باشد قطعا ضمن هزینه نمودن در تحقیق و توسعه، مطالبات زنجیره تامین نیز به موقع پرداخت شده و قطعه سازان انگیزه بیشتری برای نوسازی تجهیزات تولید خود خواهند داشت. وی یادآور شد: اکنون که با آزادسازی واردات خودرو، بازار عقب نشینی کرده و با کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها بسیاری از متقاضیان از خرید خودرو در سامانه یکپارچه منصرف شده اند، وقت آن است که سامانه یکپارچه فروش خودرو که با پیشنهاد شورای رقابت به وزارت صمت راه اندازی شد، حذف و اختیارات تولید، فروش و قیمت گذاری خودرو که اکنون از خودروسازان سلب شده است بر اساس قانون تجارت به هیات مدیره شرکت های خودروسازی واگذار شود. دبیر انجمن خودروسازان ایران خاطرنشان کرد: از وزیر که معتقد به آزادسازی قیمت ها هستند، تقاضا داریم از طریق رایزنی با مقامات رده بالا دولتی زمینه حذف قیمت گذاری دستوری که به نفع مردم نیز است را فراهم کنند چراکه با آزادسازی قیمت ها مصرف کننده نیز حق انتخاب داشته و خودروسازان دولتی و خصوصی نیز با در نظر گرفتن امتیازاتی چون افزایش زمان گارانتی، طرح های فروش اقساطی و … اقدام به تولید در شرایط رقابتی خواهند نمود همچنین عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان اینکه مجلس با تصویب قانون واردات خودرو بستر افزایش عرضه خودرو را فراهم کرد، گفت: در صورتی که واردات خودرو به درستی انجام نشود خودروسازان همچنان به بازی افزایش قیمت خود ادامه می دهند. الهویردی دهقانی درباره عدم تعیین تکلیف قیمت خودروهایی مانند شاهین اتوماتیک و اطلس که در دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش رفته است، گفت: قیمت این خودروها باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود؛ ما نیز این موضوع را در کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیری میکنیم. نماینده مردم ورزقان در مجلس افزود: هرچند این موضوع را پیگیری میکنیم اما سیاستها باید به سمتی پیش رود که خودروسازان نه تنها به دنبال افزایش قیمت نباشند بلکه ناچار شوند برای جذب مشتری به سراغ کاهش قیمت نیز روند. عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تلاش خودروسازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو، تصریح کرد: خودروسازان همواره این بحث را مطرح میکنند و در سال چندین بار خواستار افزایش قیمت هستند. وی با بیان اینکه مجلس با تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده و نو، بستر افزایش عرضه خودرو را فراهم کرد، ادامه داد: در صورتی این قوانین به درستی اجرایی شود خودروسازان ناچار میشوند که در وهله نخست خودروهای باکیفیت تولید کنند تا توان رقابت با خودروهای وارداتی را داشته باشند و در گام بعدی با کاهش هزینه تولید، قیمت خودروها را کاهش دهند. دهقانی اضافه کرد: اگر دولت ارادهای برای اجرای درست این قوانین نداشته باشد و هر روز با سنگاندازی هایی مانند کمبود ارز، مسائل زیست محیطی و… مانع واردات شود، روش فعلی خودروسازان برای افزایش قیمت همواره ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه در صورتی که واردات خودرو به درستی انجام نشود خودروسازان همچنان به بازی افزایش قیمت خود ادامه می دهند، گفت: امیدواریم وزیر صمت که خود نیز مصمم به واردات خودرو است این موضوع را عملیاتی کند تا شاهد کاهش قیمت خودروهای تولید داخل باشیم
گروه خودرو- طی هفتههای اخیر قیمت کارخانهای خودروهای تولید داخل، با افزایش مواجه شد که همین امر سبب آن شد که بازار خودرو بیش از پیش با اتفاقات مختلفی از جمله قفل شدن معاملات در این حوزه و سردرگمی مصرفکننده در خرید خودروی مورد نظر شود. اما واقعاً این افزایش قیمت با توجه با عدم […]
تأثیرات قطعی با حباب قیمتی همراه بوده است و به عوامل زیادی برای بازگشت قیمتها به کانال سابق خود نیاز داشته است. در صورتی که این مسئله برای تأثیرات مقطعی به این شکل نبوده و پس از فروکش تأثیرات روانی اخبار، نرخ بازار خودرو به سرعت به کانال خود بازگشته است. به گزارش تجارتنیوز، پس […]
هانیه قنادزاده ـ اولین ترکش افزایش قیمت ارز، گران شدن کالا را مورد هدف قرار میدهد! اقتصاد خسته و بیمار کشورمان منتظر بهانهای برای شعلهورتر شدن قیمتهاست و افزایش نرخ ارز و بهخصوص دلار میتواند بهترین بهانه برای این امر باشد. در واقع افزایش قیمت مواد غذایی یکی از چالشهای اساسی طبقه متوسط و فرودست […]
صنعت و بازار خودروی ایران در سال گذشته دوران پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشت و حالا این سؤال و چالش جدی برای بسیاری از خریداران مطرح است که صنعت و بازار خودرو در سال جدید چه سمتوسویی خواهد داشت؟ بازار خودرو، طی سال ۱۴۰۲ با افتوخیزهای زیادی روبهرو بود واگر چه انتظار میرفت با رکود […]
دیدگاه بسته شده است.