نمونه‌ای از اقتصاد بیمار کشور

کالاهای اساسی افزایش قیمت داشته اما نداشته!

هانیه قنادزاده ـ اولین ترکش افزایش قیمت ارز، گران شدن کالا را مورد هدف قرار می‌دهد! اقتصاد خسته و بیمار کشورمان منتظر بهانه‌ای برای شعله‌ورتر شدن قیمت‌هاست و افزایش نرخ ارز و به‌خصوص دلار می‌تواند بهترین بهانه برای این امر باشد. در واقع افزایش قیمت مواد غذایی یکی از چالش‌های اساسی طبقه متوسط و فرودست […]

هانیه قنادزاده ـ اولین ترکش افزایش قیمت ارز، گران شدن کالا را مورد هدف قرار می‌دهد! اقتصاد خسته و بیمار کشورمان منتظر بهانه‌ای برای شعله‌ورتر شدن قیمت‌هاست و افزایش نرخ ارز و به‌خصوص دلار می‌تواند بهترین بهانه برای این امر باشد. در واقع افزایش قیمت مواد غذایی یکی از چالش‌های اساسی طبقه متوسط و فرودست است که هر ساله نیز بیش از قبل رخ داده و نرخ‌های تورمی بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده است. در سال ۱۴۰۳ نیز با وجود اینکه هنوز یک ماه از سال نگذشته، شاهد افزایش قیمت مواد غذایی بوده‌ایم. با آغاز سال جدید و حمله موشکی رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه، بازار ارز روزهای ملتهبش آغاز شد و قیمت دلار از ۷۳ هزار تومان نیز در مقطعی فراتر رفت؛ همین امر باعث افزایش قیمت کالا‌ها خصوصاً کالاهای اساسی شد. بر این اساس، در ابتدای سال و مخصوصاً بعد از حمله رژیم‌صهیونیستی قیمت حبوبات ۳۰ درصد، گوشت قرمز ۲۵ درصد، صیفی‌جات ۵۰ درصد، برنج ۱۰ درصد و برخی اقلام دیگر ۱۵ درصد افزایش یافت. کار حتی به جایی رسید که افشین صدردادرس؛ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، افزایش قابل‌توجه گوشت گوسفندی را به‌خاطر افزایش قیمت دلار اعلام کرد. حال مهم‌ترین نکته این است که دولت می‌گوید افزایش قیمت کالاهای اساسی تخلف است اما از سوی دیگر اتحادیه‌های مرتبط می‌گویند افزایش قیمت‌ها با آغاز سال جدید طبیعی است!

افزایش قیمت در کالاهای اساسی مصداق تخلف گران‌فروشی است

در همین رابطه، علی بهادری‌جهرمی؛ سخنگوی دولت، در آخرین نشست خبری خود، گفت: افزایش قیمت در کالاهای اساسی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که تا به این لحظه از سوی دولت بدون تغییر اختصاص می‌یابد، مصداق تخلف گران‌فروشی است. وزارت کشاورزی و سازمان تعزیرات باید با تشدید نظارت بر مراکز تأمین و تولید و توزیع کالاهای اساسی با این تخلفات برخورد قانونی کنند. مسعود امراللهی؛ مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز، گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش‌افزوده کالاهای اساسی همچنان یک‌درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود. وی درباره شایعات مطرح شده درخصوص افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی و ارزش‌افزوده کالاهای اساسی، افزود: با ورود دولت سیزدهم و تصمیم هیئت وزیران مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش‌افزوده کالاهای اساسی امسال تغییری نکرده و همچنان یک‌درصد باقی می‌ماند. با توجه به اینکه کالاهای اساسی همچنان با ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی تأمین و وارد کشور می‌شود و عوارض گمرکی واردات و ارزش‌افزوده تغییری نکرده است هرگونه تغییر قیمتی در کالاهای اساسی از جمله شکر، قند، حبوبات و سایر کالاهای اساسی تخلف محسوب می‌شود. اما از سوی دیگر رضا کنگری؛ رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی استان تهران، درباره افزایش قیمت موادغذایی در سال جدید به سایت انتخاب، گفت: هر سال که جلو می‌رویم یکسری هزینه‌ها به صورت خودکار افزایش می‌یابد و در تولید اثر می‌گذارند. در دو هفته اخیر ۳۰ درصد افزایش قیمت اقلام غذایی داشته‌ایم که با توجه به افزایش هزینه نیروی کار، بیمه و مالیات و… است. اخیراً شنیده شده که یکسری از شرکت‌ها این ۳۰ درصد را اعمال داده‌اند. یکسری از کالا‌‌ها نیز کمبود بازار هستند و تورم آن‌‌ها عادلانه نیست و هر کسی هر قیمتی بخواهد می‌دهد. گفتنی است؛ وی در آخرین مصاحبه خود، گفت: به تازگی شایعاتی مبنی براینکه با رشد نرخ ارز آزاد، قیمت ارز کالاهای اساسی نیز دستخوش تغییر خواهد شد، نگرانی‌هایی برای شرکت‌های واردکننده و توزیع‌کننده بوجود آورده بود، تا جایی که برخی فروشندگان، کالاهای خود از جمله حبوبات را به بازار عرضه نمی‌کردند. در حال‌حاضر تمامی کالاهای اساسی در بازار به وفور موجود است و هیچ کمبودی در زمینه تأمین این کالا‌ها نداریم و قیمت‌ها نیز تغییری نخواهد داشت!