رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام کرد

صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یک‌سال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده است. به گزارش بازار، مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به‌طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگ‌ترین بازار کالای صادراتی […]

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یک‌سال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده است. به گزارش بازار، مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به‌طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگ‌ترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشور‌ها براساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا براساس مواد نفتی و معدنی و خام‌فروشی است؛ به‌غیر از صادرات ما به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است. حریری؛ تصریح کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فرآورده‌های نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازار‌های بین‌المللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است. او با بیان اینکه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصت‌ها و چالش‌های صادرات به چین را بررسی کردیم، گفت: حدود پنج سال پیش بر کالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشکالات صادرات به چین کارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوز‌ها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مرکبات، فرش و صنایع‌دستی، سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران به‌عنوان کالای غذایی صادرات انجام شد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده که در سال‌های اخیر با پیدا کردن بازارهای متنوع در این کشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفته‌ایم. رئیس اتاق مشترک ایران و چین، لیست کالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان داشت: سال گذشته ماشین‌آلات الیاف نانو و های‌تک به چین صادر کردیم و درصدد پیدا کردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه‌ها، کفش دست‌ساز و شیرینی و شکلات، در حوزه ظروف آشپزخانه پلیمری که تولیدات به‌‌روزی هم داریم، فروش پوشاک مردانه با برندهای معتبر متمرکز شده‌ایم. وی اظهار امیدواری کرد که همه کالاهای تولید کشور که در فرآیند تولید میزان ارز آن کمتر از ۲۵ درصد هزینه کالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده کنیم.