خسارت حملات سایبری به ۸ تریلیون دلارمی‌رسد!

با توسعه فناوری و افزایش دامنه نفوذ اینترنت به زیست روزمره شهروندان و زیرساخت شرکت‌ها و دولت‌ها، مسئله امنیت سایبری و الگوهای پیشنهادی جبران خسارات این حوزه، اهمیت یافته است. با توسعه فناوری و افزایش دامنه نفوذ اینترنت به زیست روزمره شهروندان و زیرساخت شرکت‌ها و دولت‌ها، مسئله امنیت سایبری و حجم خسارات ناشی از […]

با توسعه فناوری و افزایش دامنه نفوذ اینترنت به زیست روزمره شهروندان و زیرساخت شرکت‌ها و دولت‌ها، مسئله امنیت سایبری و الگوهای پیشنهادی جبران خسارات این حوزه، اهمیت یافته است. با توسعه فناوری و افزایش دامنه نفوذ اینترنت به زیست روزمره شهروندان و زیرساخت شرکت‌ها و دولت‌ها، مسئله امنیت سایبری و حجم خسارات ناشی از حملات این حوزه، بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. اکنون جرایم سایبری دیگر تنها مشاغل بزرگ را هدف قرار نمی‌دهد. مشاغل و کسب‌ و کارها با هر حجم و نوع فعالیتی، به یک هدف مهم بدل شده‌اند و مجرمان سایبری دریافته‌اند که در عصر حاضر، هر کاربر، شرکت و دولتی، نقاط ضعف متعددی در حوزه سایبری دارد. به طور کلی، عواقب یک حمله سایبری می‌تواند برای هر ذی‌ربطی در فضای مجازی ویرانگر باشد. علاوه بر هزینه‌های مالی بازیابی اطلاعات و هزینه‌های قانونی، اعتبار شرکت‌ها نیز پس از وقوع این دست حملات، دچار صدمات جبران‌ناپذیری می‌شود. مشتریان ممکن است اعتماد خود را به شرکت از دست بدهند. این خسارات در حملات سایبری به نهادهای دولتی و در صورت نشت گسترده اطلاعات شهروندان، خسارات بسیار شدیدتری را نیز در پی خواهد داشت و سبب نقض گسترده امنیت ملی کشورها می‌شود. در چنین شرایطی، و با وجود تدابیر ایمنی فراوان از سوی کاربران، شرکت‌ها و دولت‌ها، روند و تعداد حملات سایبری همچنان به شکل نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. گزارش دفاع دیجیتال مایکروسافت نشان می‌دهد که درصد حملات سایبری دولت‌های ملی به یکدیگر با هدف زیرساخت‌های حیاتی در خلال سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. زیرساخت‌های حیاتی سیستم‌های حساسی و ضروری، مانند شبکه‌های برق، تصفیه آب. کنترل صنعتی، شبکه‌های حمل و نقل و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را شامل می‌شود.

خسارت ۸ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال ۲۰۲۳

براساس گزارش مؤسسه «Cybersecurity Ventures»، پیش‌بینی می‌شود که جهان در سال ۲۰۲۳ به دلیل حملات سایبری، با هزینه‌ای معادل هشت تریلیون دلار مواجه شود. براساس ادعای کارشناسان، این رقم معادل کل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از فعالیت‌های مجرمانه سایبری در جهان است. به عبارت دیگر، اگر جرایم سایبری را به‌عنوان یک کشور در نظر بگیریم، حجم اقتصاد آن پس از آمریکا و چین، رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد. برآوردها همچنین حاکی از آن است که در ۲۰۲۳ کسب‌ و کارها در سراسر جهان هر ماه حدود ۶۶۷ میلیارد دلار، هر هفته ۱۵۴ میلیارد دلار، هر روز ۲۱٫۹ میلیارد دلار، هر ساعت ۹۱۳ میلیون دلار، ۱۵٫۲ میلیون دلار در دقیقه و ۲۵۵ هزار دلار در ثانیه به دلیل جرایم سایبری متحمل خسارت می‌شود. این در حالی است که طبق گزارش «Cybersecurity Ventures»، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، جرایم سایبری حدود ۱۰٫۵ تریلیون دلار برای جهان هزینه داشته باشد. برای درک بهتر این رقم کلان، می‌توان آن را با سایر شاخص‌های اقتصادی مقایسه کرد. براساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۹۶٫۵۳ تریلیون دلار بود که به این معنی است که هزینه پیش‌بینی شده جرایم سایبری در سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص جهانی را شامل می‌شود.

انگلیس و آمریکا بیشترین قربانیان سایبری

براساس گزارش‌های آماری، کشور بریتانیا در سال ۲۰۲۲ با ۴۷۸۳ قربانی حملات سایبری به‌ازای هر میلیون کاربر اینترنت، بیشترین تعداد قربانیان جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است. مقایسه این آمار با داده‌های سال ۲۰۲۰، افزایش ۴۰ درصدی را در تعداد قربانیان این دست حوادث در این کشور نشان می‌دهد. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در بازه‌زمانی مشابه، با ثبت ۱۴۹۴ مورد به‌ازای هر میلیون کاربر، در رتبه دوم قرار دارد.

آمار جرایم سایبری بر مبنای حوزه‌های صنعتی

براساس آمار ارائه شده از سوی وبگاه «Statista»، حوزه‌های صنعتی زیر، به‌ترتیب، بیشترین حجم حملات سایبری را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر، بیشترین قربانیان حملات سایبری به شرکت‌ها و دولت‌ها، شامل بخش‌های زیر می‌شوند:

تولید (۲۴٫۸%)

بخش تولید در زمره حیاتی‌ترین بخش‌های اکثر اقتصادهای جهان قرار دارد. توان این حوزه برای عملکرد مناسب جهت تداوم تولید کالا و خدمات ضروری است. حمله سایبری به یک شرکت تولیدی می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای شرکت، تأمین‌کنندگان، مشتریان و اقتصاد کلان داشته باشد.

امور مالی و بیمه (۱۸٫۹%)

مؤسسات مالی و شرکت‌های بیمه به دلیل حجم بالای پول و داده‌های ارزشمندی که در اختیار دارند، دومین هدف جذاب برای مجرمان سایبری و بازیگران مخرب این حوزه هستند.

خدمات حرفه‌ای (۱۴٫۶%)

کسب و کارهای و بنگاه‌های اقتصادی کوچک ارائه‌دهنده خدمات حرفه‌ای، عموماً بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه اقدامات امنیتی پیشرفته را ندارند و همین امر آن‌ها را به اهدافی آسان برای هکرها تبدیل می‌کند.

انرژی (۱۰٫۷%)

گزارش‌های آماری درخصوص حملات سایبری، نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از شرکت‌های فعال در زمینه انرژی، با خطر جدی حملات سایبری باج‌افزاری مواجه هستند.

دیگر حوزه‌های مورد علاقه مجرمان سایبری به ترتیب عبارتنداز:

– خرده‌فروشی و عمده‌فروشی (۸٫۷%)

– تحصیلات (۷٫۳%)

– مراقبت‌های بهداشتی (۵٫۸%)

– دولتی (۴٫۸%)

– حمل و نقل (۳٫۹%)

– رسانه و مخابرات (۰٫۵%)

منبع : ‌مهر