وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور دو اقدام را در دستور کار قرار داده که میتوان به اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی و بهرهبرداری هر چه سریعتر از پالایشگاههای در حال احداث اشاره کرد که از جمله راهکارهای پیشبینی شده برای حل این معضل بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، اکنون روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر […]
وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور دو اقدام را در دستور کار قرار داده که میتوان به اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی و بهرهبرداری هر چه سریعتر از پالایشگاههای در حال احداث اشاره کرد که از جمله راهکارهای پیشبینی شده برای حل این معضل بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، اکنون روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف میشود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود، بسیار بالا و پنج تا شش برابر استاندارد دنیاست. با وجود آنکه همه بخشهای کشور بر لزوم کاهش مصرف انرژی تأکید دارند، اما به دلیل پرداخت یارانه بالا از سوی دولت برای حاملهـای انرژی و پرداخت نشدن قیمت واقعی این حاملها توسط مصرفکنندگان، هیچ کدام از بخشها بهدنبال بهینهسازی نیستند. از همینرو است که نه نیروگاهها بهدنبال افزایش بازده خود میروند و نه بخش صنعت، فناوری روز را به خدمت میگیرد تا هزینه انرژی خود را کاهـش دهـد. این موضوع در مصرف بنزین نیز به شدت قابل توجه است. بنزین که بهعنوان سوخت خودروهـای سواری استفاده میشود، به دلیل آنکه با نوع مصرف خودروهـای با کیفیت روز جهـان فاصله دارند، همچنین به دلیل پایینبودن قیمت، جزو پرمصرفترین حاملهـای انرژی کشور است. از سوی دیگر، تفاوت فاحش قیمت این حامل انرژی با کشورهای همسایه که در مواردی تا ۸۰ درصد نیز برآورد میشود، سبب شده قاچاق با هر هزینهای، برای برخی افراد جذاب و اقتصادی باشد. به دلیل پرداخت یارانه بالا از سوی دولت برای حاملهای انرژی در ایران و پرداخت نکردن قیمت واقعی این حاملها توسط مصرفکنندگان، هیچکدام از بخشها بهدنبال بهینهسازی نیستند. اکنون سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت میشود و این در شرایطی است که سال ۱۴۰۱ مجموع درآمدهـای نفتی کشور ۴۳ میلیارد دلار بود که این اعداد نشان میدهـد ایران حدود دو برابر درآمدهـای نفتی خود را صرف پرداخت یارانه انرژی کرده است. تازهترین ترازنامه انرژی کشور شدت مصرف فرآوردههای نفتی را ۱٫۴ برابر میانگین سرانه مصرف جهانی گزارش میکند. اگر چه این اعداد بهخودیخود بسیار بزرگ هستند، اما زمانی که آن را با اعداد بودجه و عملکرد آن در سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم، عمق فاجعه مشخص میشود. جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در خردادماه درباره جدی شدن این روند ناترازی هشدار داده و گفته است: مصرف روزانه بنزین کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربهسر شدهاند. سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه میشود و هیچ خودرویی هم اسقاط نمیشود، در صورت ادامه این روند، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد. وی از صدور سالانه حدود ۱٫۲ میلیون کارت سوخت نوشماره برای خودروهای نو (معادل مصرف ۳٫۵ میلیون لیتر بنزین در روز و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز به تنهایی) خبر داده و ابراز نگرانی کرده است: روند کنونی مصرف بنزین را نمیتوان با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین مدیریت کرد و در صورت ادامه این روند، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در حالی درباره رشد فزاینده مصرف بنزین در کشور هشدار داده است که در ماههای ابتدایی سال بوده و این روند در ماههای پیشرو بهویژه در فصل تابستان باز هم افزایش خواهد یافت. اما وزارت نفت برای حل ناترازی دو راهکار را در دستور کار خود قرار داده، آن طور که جواد اوجی؛ وزیر نفت، به تازگی اعلام کرده به دلیل افزایش مصرف بنزین، در این حوزه با ناترازی روبهرو شدیم اما توانستیم بنزین مورد نیاز مردم در تابستان امسال را در شرایطی تأمین کنیم که مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود، اما هیچ جایگاهی با کمبود بنزین مواجه نشد. به گفته وی، در ادامه ما برای مدیریت موضوع ناترازی بنزین بر دو اقدام متمرکز هستیم؛ نخست اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی که بر این اساس توانستیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم و دوم بهرهبرداری هر چه سریعتر از پالایشگاههای در حال احداث که انشاا… دو پالایشگاه جدید را تا پایان دولت عملیاتی میکنیم. این در حالی است که اگر مصرف بنزین با پنج میلیون لیتر صرفهجویی، از ۱۱۰ به ۱۰۵ میلیون لیتر کاهـش یابد، با احتساب قیمت ۳۰ هزار تومانی بنزین در بازارهای جهانی، درآمد کشور از این محل به تنهایی، بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان خواهـد بود. این اتفاق در شرایطی است که برای ساخت یک پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری شود.
تنوع سبد سوختی یکی از راهکارهایی است که میتواند در کاهش ناترازی بنزین نقش مهمی ایفا کند. چند سالی است که کارشناسان انرژی میگویند؛ سریعترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین، جایگزینی سوخت سیانجی است، چراکه هم از لحاظ هزینهای برای مردم مقرون بهصرفهتر است و هم از لحاظ زیرساختی، چرا که زیرساختهای آن برای […]
طی سالیان اخیر مصرف بالای بنزین موجب شده است که تراز مثبت بنزین کشور کاهشی شود، بهطوری که در سال ۱۴۰۱ به صفر رسیده و در نهایت از اواسط سال ۱۴۰۲ به ناترازی منفی بنزین تبدیل شد و در نهایت شاهد واردات و ناترازی بنزین به میزان شش میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ هستیم. به نظر کارشناسان، وضعیت بغرنج […]
نائب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره طرح تخصیص بنزین به هر کدملی در راستای جلوگیری از اعطای یارانه پنهان انرژی و جلوگیری از بروز ناترازی بنزین، اظهار کرد: بنزین بهعنوان یک سرمایه ملی، تحت یارانههای سنگینی از سوی دولت قرار دارد و قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از مبلغی است که […]
کارشناسان انرژی معتقدند؛ مشکل ناترازی بنزین تنها با ساخت پالایشگاه حل نمیشود، بلکه نیازمند فرهنگسازی در کاهش مصرف و تعریف مشوقهای صرفهجویی و… میباشد. در این راستا باید هم راهحلهای عرضه و هم راهحلهای مصرف را با هم و روشی ترکیبی در پیش گرفت. به گزارش مناقصهمزایده، محمد جعفری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر […]
دیدگاه بسته شده است.