وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور دو اقدام را در دستور کار قرار داده که میتوان به اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی و بهرهبرداری هر چه سریعتر از پالایشگاههای در حال احداث اشاره کرد که از جمله راهکارهای پیشبینی شده برای حل این معضل بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، اکنون روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر […]
وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور دو اقدام را در دستور کار قرار داده که میتوان به اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی و بهرهبرداری هر چه سریعتر از پالایشگاههای در حال احداث اشاره کرد که از جمله راهکارهای پیشبینی شده برای حل این معضل بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، اکنون روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف میشود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود، بسیار بالا و پنج تا شش برابر استاندارد دنیاست. با وجود آنکه همه بخشهای کشور بر لزوم کاهش مصرف انرژی تأکید دارند، اما به دلیل پرداخت یارانه بالا از سوی دولت برای حاملهـای انرژی و پرداخت نشدن قیمت واقعی این حاملها توسط مصرفکنندگان، هیچ کدام از بخشها بهدنبال بهینهسازی نیستند. از همینرو است که نه نیروگاهها بهدنبال افزایش بازده خود میروند و نه بخش صنعت، فناوری روز را به خدمت میگیرد تا هزینه انرژی خود را کاهـش دهـد. این موضوع در مصرف بنزین نیز به شدت قابل توجه است. بنزین که بهعنوان سوخت خودروهـای سواری استفاده میشود، به دلیل آنکه با نوع مصرف خودروهـای با کیفیت روز جهـان فاصله دارند، همچنین به دلیل پایینبودن قیمت، جزو پرمصرفترین حاملهـای انرژی کشور است. از سوی دیگر، تفاوت فاحش قیمت این حامل انرژی با کشورهای همسایه که در مواردی تا ۸۰ درصد نیز برآورد میشود، سبب شده قاچاق با هر هزینهای، برای برخی افراد جذاب و اقتصادی باشد. به دلیل پرداخت یارانه بالا از سوی دولت برای حاملهای انرژی در ایران و پرداخت نکردن قیمت واقعی این حاملها توسط مصرفکنندگان، هیچکدام از بخشها بهدنبال بهینهسازی نیستند. اکنون سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت میشود و این در شرایطی است که سال ۱۴۰۱ مجموع درآمدهـای نفتی کشور ۴۳ میلیارد دلار بود که این اعداد نشان میدهـد ایران حدود دو برابر درآمدهـای نفتی خود را صرف پرداخت یارانه انرژی کرده است. تازهترین ترازنامه انرژی کشور شدت مصرف فرآوردههای نفتی را ۱٫۴ برابر میانگین سرانه مصرف جهانی گزارش میکند. اگر چه این اعداد بهخودیخود بسیار بزرگ هستند، اما زمانی که آن را با اعداد بودجه و عملکرد آن در سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم، عمق فاجعه مشخص میشود. جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در خردادماه درباره جدی شدن این روند ناترازی هشدار داده و گفته است: مصرف روزانه بنزین کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربهسر شدهاند. سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه میشود و هیچ خودرویی هم اسقاط نمیشود، در صورت ادامه این روند، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد. وی از صدور سالانه حدود ۱٫۲ میلیون کارت سوخت نوشماره برای خودروهای نو (معادل مصرف ۳٫۵ میلیون لیتر بنزین در روز و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز به تنهایی) خبر داده و ابراز نگرانی کرده است: روند کنونی مصرف بنزین را نمیتوان با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین مدیریت کرد و در صورت ادامه این روند، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در حالی درباره رشد فزاینده مصرف بنزین در کشور هشدار داده است که در ماههای ابتدایی سال بوده و این روند در ماههای پیشرو بهویژه در فصل تابستان باز هم افزایش خواهد یافت. اما وزارت نفت برای حل ناترازی دو راهکار را در دستور کار خود قرار داده، آن طور که جواد اوجی؛ وزیر نفت، به تازگی اعلام کرده به دلیل افزایش مصرف بنزین، در این حوزه با ناترازی روبهرو شدیم اما توانستیم بنزین مورد نیاز مردم در تابستان امسال را در شرایطی تأمین کنیم که مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود، اما هیچ جایگاهی با کمبود بنزین مواجه نشد. به گفته وی، در ادامه ما برای مدیریت موضوع ناترازی بنزین بر دو اقدام متمرکز هستیم؛ نخست اتخاذ سیاستهای غیرقیمتی که بر این اساس توانستیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم و دوم بهرهبرداری هر چه سریعتر از پالایشگاههای در حال احداث که انشاا… دو پالایشگاه جدید را تا پایان دولت عملیاتی میکنیم. این در حالی است که اگر مصرف بنزین با پنج میلیون لیتر صرفهجویی، از ۱۱۰ به ۱۰۵ میلیون لیتر کاهـش یابد، با احتساب قیمت ۳۰ هزار تومانی بنزین در بازارهای جهانی، درآمد کشور از این محل به تنهایی، بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان خواهـد بود. این اتفاق در شرایطی است که برای ساخت یک پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری شود.
کارشناسان انرژی معتقدند؛ مشکل ناترازی بنزین تنها با ساخت پالایشگاه حل نمیشود، بلکه نیازمند فرهنگسازی در کاهش مصرف و تعریف مشوقهای صرفهجویی و… میباشد. در این راستا باید هم راهحلهای عرضه و هم راهحلهای مصرف را با هم و روشی ترکیبی در پیش گرفت. به گزارش مناقصهمزایده، محمد جعفری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر […]
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: متنوع کردن سبد سوخت و استفاده از خودروهای گازسوز، دوگانهسوز و برقی و هیبریدی میتواند راهحلهای برای ناترازی بنزین در کشور باشد. به گزارش دانشجو، حمیدرضا صالحی؛ درباره ناترازی بنزین، افزود: باید به این مسئله بپردازیم که اساساً علت ناترازی انرژی در کشورمان چیست؟ زمانیکه مصرف بنزین […]
یکی از اولویتهای مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است، بر این اساس شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰» به تمرکز سیاستهای دولت بر توسعه CNG تاکید کرده است. به گزارش مناقصه مزایده در این سند پیشبینی شده است که با […]
دیدگاه بسته شده است.