تنوع سبد سوختی مسیر عبور از ناترازی بنزین

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: متنوع کردن سبد سوخت و استفاده از خودرو‌های گازسوز، دوگانه‌سوز و برقی و هیبریدی می‌تواند راه‌حل‌های برای ناترازی بنزین در کشور باشد. به گزارش دانشجو، حمیدرضا صالحی؛ درباره ناترازی بنزین، افزود: باید به این مسئله بپردازیم که اساساً علت ناترازی انرژی در کشورمان چیست؟ زمانی‌که مصرف بنزین […]

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: متنوع کردن سبد سوخت و استفاده از خودرو‌های گازسوز، دوگانه‌سوز و برقی و هیبریدی می‌تواند راه‌حل‌های برای ناترازی بنزین در کشور باشد. به گزارش دانشجو، حمیدرضا صالحی؛ درباره ناترازی بنزین، افزود: باید به این مسئله بپردازیم که اساساً علت ناترازی انرژی در کشورمان چیست؟ زمانی‌که مصرف بنزین به تولید برسد شاید بتوانیم با واردات از این مشکل عبور کنیم اما آن را حل نکرده‌ایم و در صورت ادامه دادن این سیاست هر روز شرایط را برای کشور بدتر و بدتر خواهیم کرد. این عضو پارلمان بخش‌خصوصی، توضیح داد: در بحث حامل‌های انرژی و بنزین ما در برنامه سوم توسعه و در بند مربوط به مصارف مصوب کردیم که در حوزه ساخت پالایشگاه ورود شود در همین راستا پالایشگاه خلیج‌فارس ساخته شد که توانسته است تاکنون مانع از ناترازی بنزین در کشورمان شود اما حالا زنگ خطر ناترازی باز هم به صدا درآمده است؛ دلیل آن است که به موضوع ساخت پالایشگاه به اندازه کافی اهتمام نداشته‌ایم. این کارشناس حوزه انرژی، افزود: از سوی دیگر اقدام عملی و جدی در رابطه با افزایش کیفیت بنزین هم انجام نشد، کیفیت خودروهای داخلی هم تعریفی ندارد و حتی موضوع متنوع‌سازی سوخت خودرو‌ها هم پیگیری نشده است. وی ادامه داد: در کشور خودرو‌هایی داریم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ تا ۱۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند یا موتورسیکلت‌‌هایی داریم که مصرف بالایی دارند و بخش عمده‌ای از آلودگی هوا در کشور مربوط به آنهاست مسلماً برای حل ناترازی بنزین کشور باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت حرکت کنیم، این وظیفه خودروسازان در این موضوع است. وی با بیان اینکه اگر مصوبات برنامه‌های توسعه برای بهینه‌سازی وسایل حمل‌ونقل را جدی می‌گرفتیم امروز در چنین شرایطی قرار نگرفته بودیم، گفت: استانداردسازی و بهینه‌سازی مصرف خودروهای داخلی یکی از قطعات پازل حل ناترازی بنزینی کشور است. تا مادامی که مصرف بنزین خودروهای داخلی بیشتر از استانداردهای جهانی است هر چقدر بنزین تولید کنیم مصرف می‌شود. صالحی؛ با طرح این سؤال که آیا راه‌حل این است که اقدام به واردات بنزین کنیم؟ گفت: باید سیاست‌‌ها را بازبینی کنیم و اقداماتی انجام دهیم که مصرف بنزین در کشور بهینه شود. نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: باید به سمت متنوع کردن سبد سوخت حرکت کنیم و خودرو‌های هیبریدی و برقی را به چرخه وارد کنیم. اگر خودروسازان خودرو‌های برقی میان‌رده را وارد کنند زیرساخت آن هم رفته‌رفته در کشور ایجاد می‌شود. وی در ادامه، بیان کرد: باید سهمی از مصارف خودرو‌های ما در کشور به خودرو‌های هیبریدی اختصاص داده شود، زیرا سهم مصرف بنزین این خودرو‌‌ها در هر ۱۰۰ کیلومتر به دو تا سه لیتر بنزین می‌رسد. نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: این مسئله یک اقدام خوب است و از طرفی می‌توان خودرو‌های تمام برقی به کشور وارد کرد که برای شارژ آن‌‌ها باید در سطح شهر امکانات لازم فراهم شود. این کارشناس انرژی، بیان کرد: علاوه بر این خودرو‌‌ها می‌توان خودرو‌های با سوخت CNG را نیز در کشور توسعه داد و حتی از این خودرو‌‌ها در حمل‌ونقل عمومی نیز می‌توان استفاده کرد. وی گفت: سوخت CNG امتحان خود پس داده و تکنولوژی مورد نیاز آن را نیز در کشور داریم، ولی قیمت نازل بنزین باعث شده که استفاده از این سوخت به صرفه نباشد. صالحی؛ خاطرنشان کرد: در مرز‌های شرقی که شاهد قاچاق بنزین هستیم می‌توانیم استفاده از سوخت‌های دیگر مثل CNG را جا بیندازیم. برای مثال در سیستان و بلوچستان یارانه خوبی روی CNG بدهیم تا هم استفاده از این سوخت در مرز‌ رونق بگیرد و هم جلوی قاچاق بنزین گرفته شود.