رئیس هیئت عامل ایمیدرو عنوان کرد

کاهش اتکاء به اقتصاد نفت فرصت ویژه توسعه بخش معدن

محمد قره‌داغلی – رئیس هیئت عامل ایمیدرو، کاهش اتکاء به نفت را فرصتی ویژه برای توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی ذکر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا موثقی‌نیا؛ در گردهمایی مدیران ایمیدرو، تصریح کرد: اهداف رشد این حوزه را باید بیش از ارقام و عملکرد فعلی در نظر بگیریم. وی ادامه داد: در دولت سیزدهم و […]

محمد قره‌داغلی – رئیس هیئت عامل ایمیدرو، کاهش اتکاء به نفت را فرصتی ویژه برای توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی ذکر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا موثقی‌نیا؛ در گردهمایی مدیران ایمیدرو، تصریح کرد: اهداف رشد این حوزه را باید بیش از ارقام و عملکرد فعلی در نظر بگیریم. وی ادامه داد: در دولت سیزدهم و وزارت صمت باید در ادامه شعار رونق تولید؛ سیاست تولید صادرات محور و دانش پایه را پیگیری کنیم. موثقی‌نیا؛ با تأکید بر طراحی مدلی برای ممانعت از کاهش تولید در شرایط کمبود انرژی، گفت: با پیش‌بینی کمبود گاز در زمستان و برق در تابستان آتی، از هم‌اکنون باید این مهم مدنظر قرار گیرد که نه تنها تولید کاهش نیابد که شاهد افزایش آن باشیم. معاون وزیر صمت، افزود: این مهم با کمک شرکت‌های معدن و صنایع‌معدنی به برنامه تبدیل شود. وی همچنین با اشاره به اهداف برنامه هفتم توسعه، گفت: در برنامه پنج ساله هفتم محورهایی از جمله اکتشاف باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد. این امر در برنامه‌های سالانه شرکت‌ها هم به‌طور دقیق دیده شود. موثقی‌نیا؛ تأکید کرد: از سوی دیگر توسعه صنایع پایین‌دستی باید از اولویت بالایی در سال‌های پیش‌رو برخوردار باشد. وی درباره جایگاه کلان معدن در اقتصاد، گفت: وظیفه و‌ هنر ما این است که از ثروت خدادادی در جهت ثروت‌زایی برای نسل‌های آینده استفاده کنیم. به گفته وی، مناطق ویژه و مراکز تحقیقاتی فرصتی برای رشد حوزه معدن و صنایع‌معدنی است.

بنگاه‌های بزرگ صنعتی نوآور کلید توسعه بخش معدن

در ادامه، حسام مقدمعلی؛ معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی، گفت: برای جهش در توسعه معدنی؛ نیازمند ایجاد بنگاه‌های بزرگ صنعتی نوآور هستیم. مقدمعلی؛ افزود: با ایجاد و حمایت از بنگاه‌های بزرگ؛ شاهد مزیت‌های اقتصادی، افزایش بهره‌وری، اشتغالزایی پایدار و… خواهیم بود. وی گفت: لزوم تدوین برنامه‌هایی در جهت تقویت و توسعه بیشتر فعالیت‌های معدنی با حضور حداکثر عناصر فعال در حوزه‌های مرتبط معدن و صنایع‌معدنی؛ باید به‌عنوان یک راهبرد در توسعه مورد توجه قرار بگیرد. مقدمعلی؛ افزود: تحقق این مهم مستلزم این است که در حوزه معدن و صنایع‌معدنی به دنبال سیاست‌های مشارکتی باشیم. وی در تشریح عوامل مؤثر در افزایش تاب‌آوری در حال و آینده این حوزه گفت: حمایت بنگاه‌های بزرگ از سوی دولت، اجرای سیاست‌های مشارکتی و هم‌افزا، بومی‌سازی متمرکز، مشارکت در زیرساخت‌ها، پویایی آموزش و… در این راستا مورد اهمیت است. معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی ایمیدرو، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش‌‌ها و تهدیدهای حوزه معدن و صنایع‌معدنی، عنوان کرد: تغییرات مدیریتی، محدودیت‌های مقررات بین‌المللی، برخی دستورالعمل‌های حوزه معدن و بحران انرژی از مشکلات این بخش است. وی افزود: در این زمینه آیین‌نامه مانع زدایی صنعت برق بخشی از مشکلات را حل کرده است که باید به دنبال الزام اجرای آن باشیم.

****