عرضه خودروهای وارداتی چه تأثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

گروه خودرو- با توجه به اینکه روند واردات خودرو با سرعت بسیار اندکی در حال انجام است، همین مسئله باعث شده که خودروهای خارجی موجود در بازار در شیب صعودی قرار گیرند و دیگر شاهد ریزش قیمت‌هایی که در چند ماه قبل بودیم، نباشیم و از سویی با در نظر گرفتن تعرفه واردات خودرو می‌توان […]

گروه خودرو- با توجه به اینکه روند واردات خودرو با سرعت بسیار اندکی در حال انجام است، همین مسئله باعث شده که خودروهای خارجی موجود در بازار در شیب صعودی قرار گیرند و دیگر شاهد ریزش قیمت‌هایی که در چند ماه قبل بودیم، نباشیم و از سویی با در نظر گرفتن تعرفه واردات خودرو می‌توان این را فهمید که عملاً خودروهای وارداتی در مبالغ بالای چند میلیارد در بازاری که تشنه خودروست عرضه شود و در این میان این سؤال به وجود می‌آید که اصلاً واردات خودرو با این شرایط اتفاق خاصی را در این بازار رقم خواهد زد یا خیر؟ به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، امیرحسین شامخی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، بیان داشت: با توجه به خلف‌وعده سیاست‌گذار مبنی بر واردات خودروهای اقتصادی با تعرفه ۲۵ درصد درخصوص علل گرانی خودروهای وارداتی، اظهار داشت: از آنجا که قیمت جهانی خودرو و نرخ خودروهای وارداتی در کشورهای همسایه و سایر کشورهایی که واردات خودرو به آن آزاد بوده مشخص است، می‌توان گفت؛ مهم‌‌ترین عامل گران تمام شدن واردات خودرو در ایران افزایش تعرفه و عوارض گمرکی است. وی درخصوص بلاتکلیفی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در رابطه با قیمت، مدل، استاندارد، کیفیت و همچنین تضمین خدمات پس از فروش این خودرو‌ها، بیان کرد: متأسفانه عدم تحقق وعده‌های سیاست‌گذاران چه در حوزه تولید و چه واردات خودرو موجب سلب اعتماد و بدبینی مشتریان و همچنین بلاتکلیفی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی شده‌اند. این کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: اگر هدف از واردات خودرو، ورود خودروسازان داخلی به بازار رقابت جهانی و استفاده از خودروهای اقتصادی روز دنیا بنا به کاهش قدرت خرید مردم است، قاعدتاً تحقق چنین اهدافی با تعرفه‌های گمرکی چند برابر قیمت خودرو عملاً امکان‌پذیر نیست. مضاف بر اینکه دولت با افزایش تعرفه واردات خودرو حاشیه امنی برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده و مانع رشد و توسعه صنعت خودرو شده است. شامخی؛ حضور واسطه‌گران در فرآیند واردات خودرو را، از دیگر علل افزایش قیمت خودروهای خارجی در کشور عنوان و بیان کرد: چنانچه واردات خودرو نیز به شرکت‌های خودروساز داخلی محدود شود، انحصار در بخش تولید به حوزه واردات نیز سرایت کرده و نتیجه آن چیزی جز افزایش قیمت خودرو نخواهد بود. وی با بیان اینکه بازار فروش هر محصولی نیازمند برقراری تعادل بین قیمت محصول و قدرت خرید مصرف‌کننده است، تأکید کرد: متأسفانه در کشور ما به جز درصد کمی از مردم، اغلب افراد جامعه از سطح درآمدی پایین برخوردارند و در چنین شرایطی و با وجود سودهای هنگفتی که واردکنندگان خودرو به جیب می‌زنند حتی خرید خودروهای اقتصادی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم امکان‌پذیر نخواهد بود. عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تأخیر در فرآیند واردات خودرو را چقدر در گران تمام شدن خودروهای وارداتی مؤثر می‌دانید، گفت: از آنجا که عرضه و تقاضا از مفاهیم اصلی در علم اقتصاد هستند قاعدتاً وقتی تقاضا برای خودرو بالا و عرضه قطره‌چکانی است، قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند زیرا با عرضه قطره‌چکانی بازار پس از مدتی نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند مگر اینکه با رشد عرضه، عرضه و تقاضا به تعادل برسند و قیمت خودرو کاهش پیدا کند. این کارشناس صنعت خودرو، درخصوص قیمت بالای خودروهای وارداتی و تأثیر آن بر رشد قیمت‌ها در بازار خودرو، اظهار داشت: اگرچه قیمت خودروهای خارجی در کشور ما بسیار بالا و چند برابر کشورهای همسایه است اما عرضه این خودرو‌ها ولو اندک، تأثیر مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت. همچنین اصغر سلیمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، درباره تولید خودروی اقتصادی، گفت: در وهله نخست باید تعریف دقیق و درستی از خودروی اقتصادی ارائه شود از سوی دیگر در فرآیند تولید خودروی اقتصادی باید به موضوع کیفیت، مسائل زیست‌محیطی و… نیز علاوه بر قیمت توجه ویژه شود. وی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی تولید خودروی اقتصادی بهتر از پراید که قیمت این خودرو نیز در حال‌حاضر به ۳۰۰ میلیون رسیده بعید به نظر می‌رسد، ادامه داد: خودرویی باکیفیت پراید نیز مورد تأیید نیست. وی اضافه کرد: مجلس در مصوبه‌های مختلف خود مانند قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای نو و کارکرده را تسهیل کرد اما دولت اهتمامی برای اجرای این موضوع ندارد. او با اشاره به اینکه در حال‌حاضر قیمت خودروهای وارداتی بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان است در حالی‌که بهای این خودرو‌ها در خارج از کشور یک‌سوم این قیمت است، اضافه کرد: قیمت این خودرو‌ها در شرایطی که به دنبال ساماندهی بازار و کاهش قیمت این کالا هستیم، منطقی نیست چراکه حتی خودروهای وارداتی برای قشر متوسط جامعه از نظر درآمدی نیز مفید نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه تعداد خودروهای وارداتی با آنچه مدنظر مجلس بوده متفاوت است، تصریح کرد: واردات قطره‌چکانی خودرو نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد در واقع در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد. سلیمی؛ ادامه داد: دولت برای اینکه مسئولیت را از خود سلب کند به صورت موردی خودرو وارد کرده است و در بحث خودرو جدیتی برای واردات ندارد در حال‌حاضر تعرفه واردات بالا است و خودرو با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در همین خصوص نیز، عباس جهانگیرزاده؛ نماینده پارس‌آباد در مجلس، گفت: مجلس دوسال‌ونیم است که در مورد واردات خودرو در حال کار است و دولت را مکلف و موظف کرده که این واردات را انجام بدهد. حال اینکه چرا این روند آن‌طور که انتظار می‌رود صورت نمی‌گیرد، به تیم‌های مافیای اقتصادی برمی‌گردد که جلوی همه این کار‌ها را گرفته و واردات را مسدود کرده‌اند. وی افزود: آقایان تصمیم‌گیر در برنامه‌ها مدام اشاره می‌کنند که دو، سه ماه دیگر واردات خودرو صورت می‌گیرد، ولی به اعتقاد من این اتفاق نمی‌افتد و گرانی و عدم‌کیفیت خودروی داخلی روزبه‌روز بیشتر هم خواهد شد. جهانگیرزاده؛ تصریح کرد: ضعف‌های مدیریتی در وزارت صمت مشهود است و برای همین، واردات خودروهای نو و کارکرده خارجی در حد نیاز جامعه را شاهد نیستیم. مشکلات گذشته به قوت خود باقیست، اما ما در قوه‌مقننه مصر هستیم تا موضوع پیگیری و در نهایت به سرانجامی که مردم می‌خواهند برسد. وی اظهار داشت: در جایی که رقابت نباشد، نه قیمت محصول منطقی است و نه کیفیت را شاهد خواهیم بود. مردم بار‌ها با صدای بلند اعلام کردند که خودروهای داخلی، هم بی‌کیفیت و هم فوق‌العاده گران هستند و این گلایه حقیقتاً به حق است. وی در ادامه بیان کرد: تعارض منافع در حوزه خودرو، شدید است و متأسفانه مافیای اقتصادی در این بخش، قوی‌تر از حاکمان هستند و برای خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند و جلوی برنامه‌های مجلس را هم می‌گیرند. جهانگیرزاده؛ افزود: خیلی از افراد در صحبت‌هایشان از تولیدات داخلی حمایت می‌کنند، ولی این حمایت نیست و خیانت بسیار بزرگی است. در جایی می‌توان از تولید داخلی حمایت کرد که واردات خارجی هم داشته باشیم. این افراد تعریف‌کن، حتی قیمت را هم خودشان برای بازار تنظیم می‌کنند. نماینده پارس‌آباد، تصریح کرد: وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو، متوجه دولت است و ضعف مدیریت و مافیای اقتصادی عامل به وجود آمدن شرایط کنونی شده است. مجلس کار و تلاش خود را در این باره کرده و توپ در زمین دولت است تا مدیریت خود را به مردم اثبات کند. وی گفت: سال گذشته در جلسه‌ای که در وزارت صمت برای چند نفر از نمایندگان گذاشتند، گفتند واردات انجام می‌شود. مثلاً واردکننده می‌گفت خودرویی به قیمت یک میلیارد وارد کرده است و با ۲۰ درصد سود، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون می‌شد، ولی در بازار دو میلیارد فروخته می‌شد و دعوا بر سر این بود که این ۸۰۰ میلیون تومان مازاد، در جیب چه کسی می‌رود؟ پارسال دعوا سر این بود و امسال هم جنگ به نوعی دیگر سر پول است. از این‌رو، کل موضوع به سیستم مدیریت دولتی برمی‌گردد که باید مدیریت و نظم‌دهی شود و با شعار دادن مشکل مردم حل نمی‌شود.